استقبال از محرم دیگر چیست

استقبال از محرم دیگر چیست

سروش بامداد
گروه تحلیل: قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در حالی از برنامه استقبال از محرم سخن گفته که ۴ سال پیش مشهورترین معلم قرآن گفته بود: استقبال از محرم و عاشورا مبنا ندارد…» در سازمان تبلیغات اسلامی برنامه ۱۰۰ روزه محرم طراحی شده و مطابق آن ۴۰ روز استقبال از محرم، ۳۰ روز برنامه‌های عملیات محرم و ۳۰ روز نیز برنامه های ماه صفر و اربعین خواهد بود.«
به بهانه سخنان حجت‌الاسلام»روح‌الله حریزاوی« قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی می‌توان سخنان حجت‌الاسلام محسن قرائتی در چهار سال قبل و در برنامه پربیننده مذهبی تلویزیون را یادآور شد که به صراحت گفت:
»جایی دیدم گفته شده یا نوشته شده ۸۰ روز به محرم. ۷۹ روز به محرم. ۷۸ روز به محرم. اصل را گذاشته‌اند محرم. حساب خود عاشورا البته جداست. اما استقبال از محرم یا استقبال از عاشورا دیگر چیست؟ واجب است؟ مستحب است؟ کی گفته باید به استقبال از عاشورا رفت؟ ما چیزی به نام استقبال از عاشورا نداریم. عزاداری هم باید مبنا داشته باشد. نه این که عزاداری خلق کنیم.«
با هر متر و معیار، سن و سابقه و شهرت و اطلاعات و اشتغال به تبلیغ دین و مذهب شیعه، محسن قرائتی از روح‌الله حریزاوی حجت الاسلام‌تر و در تبلیغ دین معتبرتر و سخن او مستندتر است اما چگونه است که قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی از برنامه استقبال از محرم خبر می‌دهد و شناخته‌شده‌ترین چهر? تبلیغات اسلامی در جمهوری اسلامی که ۴۲ سال است هر هفته و در ماه رمضان – هر شب و با احتساب برنامه های رادیویی بیش از ۱۰۰ برنامه در سال- قرآن درس می دهد تصریح می‌کند: استقبال از محرم نداریم؟
محسن قرائتی با امثال روح‌الله حریزاوی ۵ تفاوت بارز دارد:
۱٫ معیار برای آقای قرائتی قرآن است. یکی از مهم‌ترین انتقادات به حوزه‌های علمیه این بود که قرآن به حاشیه رانده شده و محسن قرائتی برای خود این مأموریت را تعریف کرد و از این نظر با بسیاری از هم لباسان خود متفاوت است.
۲٫ محسن قرائتی تحت تأثیر آموزه‌های مرحوم مطهری است و مطهری بود که او را به جامعه معرفی کرد و از معلم قرآن نوجوانان کاشی به چهره ای در سطح ملی بدل شد.
استاد مطهری نگاه عقلانی به محرم و عاشورا داشت و در نقد خرافه پیرامون عاشورا سخنرانی کرد وکتاب نوشت. با این پیشینه است که قرائتی می گوید: عزاداری باید مبنا داشته باشد.
۳٫ محسن قرائتی اصل را بر گریه و اندوه نمی‌گذارد و نگران آن است که برنامه‌هایی از این دست کفه اندوه و گریه را سنگین کند در حالی که او تمام تلاش خود را به کار بسته تا با تمثیل و خنداندن آموزش دهد. به عبارت دیگر می خواهد جذب کند نه آن که براند و نمی خواهد مبتنی بر احساسات صرف باشد. ۴٫ او که سال‌هاست همت و دغدغه خود را صرف رواج نماز و زکات کرده نمی‌تواند بپذیرد به جای تبلیغ جوهره مورد اتفاق همگان بر موارد دیگر تأکید شود. تفاوت پنجم هم این که محسن قرائتی به نسلی از روحانیون تعلق دارد که رابطه خود را با جامعه حفظ کردند در حالی که نگاه امثال قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اداری و بودجه‌ای و پروژه‌ای است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از عصر ایران، جدای سخنان آقای قرائتی می‌توان پرسید اگر هدف ترویج فرهنگ عاشوراست، مگر عاشورا جز درس شجاعت و حفظ استقلال و عقیده شخصی و تن ندادن به زور و تحمیل و تهدید و تحقیر است؟ آیا رواج چنین ارزشی که با معیارهای زیست آزادانه و مستقل در دنیای مدرن هم سازگار است مستلزم آن است که ۱۰۰ روز سال را سیاه‌پوش کنیم؟ کل سال ۳۶۵ روز است و ۱۰۰ روز یعنی نزدیک به یک سوم سال! اگر وجه سیاسی محرم و عاشورا مد نظر باشد انقلاب ایران مبتنی بر وجوه نمادین و حماسی عاشورا می شوراند و تهییج می کرد نه با سیاه‌پوشی و عزاداری صِرف و اگر قرار است به سنت‌های صفوی بازگردیم آنها نیز استقبال از محرم و عاشورا نداشتند و با رواج فرهنگ شیعی در پی ایجاد تمایز با عثمانی‌ها بودند و به تمدن سازی بها می‌دادند. در برنامه سازمان تبلیغات اسلامی از کدام یک می‌توان نشانه ای جُست؟

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸ ب.ظ

دیدگاه


پنج − 1 =