“استاد- شاگردی” احیا می شود

“استاد- شاگردی” احیا می شود

گروه جامعه: علی رغم اینکه طبق اظهارات وزیرکار نمایندگان کارگران منتظر حذف”طرح استاد-شاگردی” در برنامه هفتم بودند که حذف نشد,معاون روابط کار می گوید:پیشنهاد کمیسیون اجتماعی یک بند الحاقی است که امیدواریم در جریان رسیدگی به لایحه برنامه در صحن مجلس اضافه شود.
براساس بند الحاقی ۲برنامه هفتم توسعه به منظور ترویج نظام استاد-شاگردی و ارتقای مهارت آموزی، بنگاه‌ها و اصناف دارای حداکثر چهار نفر شاغل بیمه شده در پایان شهریور ۱۴۰۲، می‌توانند تا حداکثر چهار نفر را با پرداخت دستمزد توافقی و بدون الزام به پرداخت حق بیمه بیکاری و بازنشستگی و صرفاً با پرداخت حق بیمه درمان و از کار افتادگی به‌کارگیری نمایند. به‌کارگیری اشخاص موضوع این بند برای هر فرد حداکثر دو سال و مشروط به حفظ تعداد شاغلین بیمه شده در تاریخ صدر این بند توسط بنگاه یا صنف در مدت استفاده از مزایای این بند است.
این مسئله مورد اعتراض بخش زیادی از نمایندگان کارگران و فعالان این عرصه شده است,
سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور درباره طرح “استاد-شاگردی” گفت: اجرای این طرح کارفرما را ترغیب می کند تا کارگر را اخراج و با کمترین حقوق کارگر جدید را جذب کند.
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان این که طرح استاد شاگردی کمکی به اشتغال و تولید پایدار نمی کند گفت: این طرح امنیت شغلی ۴میلیون شاغل در کارگاه های زیر۵ نفر را به خطر می اندازد.
علی حیدری, کارشناس رفاه و تامین اجتماعی با انتقاد از گنجانده شدن طرح »استاد-شاگردی« در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: نداشتن هیچ نوع بیمه برای کارآموزی یکی از ایرادهای اصلی این طرح است.
محمد رضا تاجیک،‌ نماینده کارگران در شورای عالی کاردرباره اجرای طرح “استاد-شاگردی”گفت: تشکل های کارگری به خاطر سواستفاده برخی کارفرمایان با اخراج راحت کارگران مخالف اجرای این طرح هستند.
علی رغم اینکه نمایندگان کارگران مخالف اجرای این ماده هستند, صولت مرتضوی, وزیرکار در اظهارات مختلف به صورت نامحسوس از اجرای طرح حمایت کرده است.
وزیرکار درآخرین اظهارات خود درباره این طرح در جشنواره ملی مهارت گفته بود:»نظام استاد-شاگردی یعنی آموزش در جوار کارگاه،‌کارخانه، منزل و مسجد و وقتی که اعلام کردیم نظام استاد شاگردی راه‌اندازی شود، از آن به بهره‌کشی برداشت کردند، در حالی که ما معتقدیم این نوع مهارت‌آموزی از طریق استاد شاگردی بهره‌کشی نیست و به عنوان آموزشی جوار کارگاهی موجب افزایش مهارت و بهره‌وری و موفقیت افراد در بازار کار پس از آموزش می‌شود.«
وی افزود: »ما معتقدیم اگر یک دانش‌آموز اوقات فراغتش در تابستان با کار پر شود، در آینده در هر سمت و شغلی که باشد موفق است. متاسفانه با وجود امکانات بسیار در کشور ظرفیت‌های خالی بسیاری در حوزه اشتغال داریم که باید از این امکانات استفاده و ظرفیت‌ها را پر کنیم.«
وزیر کار تصریح کرد: »اینکه فارغ‌التحصیل دانشگاهی ما تا فوق‌لیسانس نمی‌تواند از رشته فنی که خوانده درآمد و شغل داشته باشد، تلخ است زیرا آموزش عملی ندیده است. ما باید به جوانان هنر عمل کردن را بیاموزیم و اینکه چطور وارد بازار کار شوند ولی سال‌ها تنها چیزی که به آنها گفته شده این است که یک معادله چطور حل می‌شود و فرمول یک مساله چیست. در حالی که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نه به سبک کلاسیک که به آن اشاره می‌شود بلکه در مقام عمل و حرفه‌‌آموزی است و لازمه همراهی علم و عمل این است که فن مدیریت را یاد بدهیم.«
اما علت اصلی مخالفت نماینده کارگران ازاین بند قانونی یک دلیل منطقی است. علی حیدری, عضو سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه انتقاد ما به اصل موضوع نیست بلکه به زیرساخت هایی که باید موجود باشد گفت: طرح »استاد-شاگردی« به این معنی است که فردی مهارتی را از یک استاد فرا بگیرد و در کار به اجرا در بیاورد که این موضوع مدت هاست که منسوخ شده ,‌چرا که در حال حاضرسیستم های تعمیر تغییر کرده است. در گذشته مکانیک های ماشین، قطعه ای را تعمیر می کردند اما اکنون تعویض قطعه دارند. مکانیکی نمی کنند, یا دستگاه هایی آمده است که به جای مکانیکی که در گذشته تشخیص می داد که ایراد ماشین چیست؟ تشخیص می دهند. در حال حاضر مکانیک با دیاگ زدن تشخیص می دهد که چه مشکلی در ماشین وجود دارد. منطق کارتغییر کرده است. تولید ماژولارشده است.
قطعه سازی و تعویض قطعه است. بنابراین بحث استاد شاگردی فقط در صنایع دستی و صنایع سنتی معنا پیدا می کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، اما نظر معاون روابط کار وزارت کار در این باره چیست؟ علی حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار وزارت کار درباره طرح استاد شاگردی می گوید: این طرح ابتدا در لایحه برنامه هفتم در ماده ۱۵ بود، اما بعداً حذف شد، پیشنهاد کمیسیون اجتماعی یک بند الحاقی است که امیدواریم در جریان رسیدگی به لایحه برنامه در صحن مجلس اضافه شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۷:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 1