اسامی شاعران برگزیده جشنواره شعر رضوی معرفی شد

اسامی شاعران برگزیده جشنواره شعر رضوی معرفی شد

گروه خبر: اسامی نفرات برتر نهمین دوره جشنواره ببن‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری اعلام شد.
به گزارش آراز آذربایجان نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری که در محل سالن آمفی‌تئاتر نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با حضور ۲۷۰ نفر از شاعران داخلی و خارجی آغاز به کار کرده بود با معرفی نفرات برگزیده و تجلیل از پیشکسوتان عرصه شعر آئینی به کار خود پایان داد.
در طول مدت برگزاری این جشنواره ۴۰ نفر از شاعران شرکت کننده در آن، اشعار خود را که در وصف امام رضا (ع) سروده بودند، در جمع حاضران قرائت کردند.
با داوری هیئت داوران، »نصرت عاصی آقااوغلو« از عراق، »مهرعلی هادیف« از جمهوری آذربایجان، »احمد محمد کرکوک‌لی« و »عبدالقادر عبدالجبا« از عراق به عنوان نفرات برگزیده در بخش شعرای خارجی انتخاب و معرفی شدند.
در بخش شعرای داخلی نیز»وحید سلطان‌زاده« از تبریز حائز رتبه نخست شد و »ارشد محمدی«و »عارف ساسانی« نیز به ترتیب به عنوان نفرات دوم و سوم معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
همچنین از پنج پیشکسوت عرصه شعر آئینی به نام‌های »عوض احمدی« از میاندوآب»محمد قلی میاب« از تهران، »ابراهیم فتوت« از سلماس »اسماعیل ابراهیم زاده« از چایپاره و »صیاد گلی پور« از ارومیه نیز در پایان مراسم قدردانی شد.
رونمایی از جلد دوم کتاب »گونش ضیافتی« منتخب مجموعه آثار شعر دوره‌های گذشته جشنواره از دیگر برنامه‌های جنبی مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره شعر رضوی بود که با حضور مسئولان مربوطه در پایان مراسم از آن رونمایی شد.
*خروجی اصلی جشنواره رضوی معزفت‌افزایی عمومی نسبت به امام رضا (ع) باشد
مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های رضوی گفت: باید خروجی اصلی جشنواره رضوی معرفت‌افزایی عمومی نسبت به امام رضا (ع) باشد.
محمد مهدی احمدی اظهار داشت: فلسفه وجودی جشنواره‌های رضوی که در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شوندباید ارتقای سطح آگاهی و معرفت‌افزایی عموم افراد جامعه نسبت به موضوعات و اهداف برگزاری جشنواره باشد.
وی با اشاره به اینکه محوریت برگزاری جشنواره شعر رضوی ارائه مطالبی پیرامون امام رضا (ع) است، گفت: این قبیل جشنواره‌ها باید زمینه لازم برای افزایش سطح معرفت و شناخت عمیق افکار عمومی جامعه نسبت به آن حضرت را فراهم کنند.
مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات عرصه فرهنگی کشور را در دو بخش عنوان کرد و افزود: چالش نخست »مشکل فرهنگی« بوده و »معضل فرهنگی« نیز به عنوان چالش مهم دیگر در عرصه فرهنگی مطرح می‌شود.
وی کمبود فضاهای فرهنگی در جامعه را از جمله مشکلات فرهنگی عنوان کرد و افزود: صرف منابع مالی برای رفع این مشکلات کافیست و تلاش چندانی در زمینه‌های دیگر مورد نیاز نیست.
احمدی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی ‌رفتارهای غیر عقلایی و همچنین انحراف و فساد را از جمله معضلات فرهنگی عنوان کرد و افزود: سبک نامطلوب زندگی بشری با ساخت‌ و ساز و صرف منابع مالی رفع نشده و برای اصلاح رفتارهای انسانی باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه‌ای انجام شود.
مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا به الگوپذیری انسان‌ها اشاره کرد و افزود: انسان فطرتا موجودی اجتماعی است که لازمه اجتماعی بودن او الگوپذیری است.
وی بر این اساس بر لزوم ارائه الگوهایی کامل برای برخورداری از سبک زندگی مطلوب تأکید و تصریح کرد: رفع معضلات فرهنگی، مستلزم ارائه الگوهایی متعالی برای بشریت است و بالاترین خروجی برگزاری جشنواره رضوی در جامعه می‌تواند معرفت‌افزایی عموم افراد جامعه نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام و به ویژه امام رضا (ع) باشد تا به عنوان الگویی عملی در زندگی افراد به کار گرفته شوند.
وی با اشاره به سابقه دیرین حب اهل بیت علیهم‌السلام در میان ایرانیان، به مسئله معرفت و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: اگر محبت پشتوانه معرفت نباشد به محض رویارویی با اولین چالش انسان از مسیر اصلی خود منحرف شده و به بیراهه کشیده می‌شود.
احمدی با اشاره به اینکه هر کس به زبانی با امامان خود ارتباط معنوی برقرار می‌کند، به اهمیت بیان این رابطه از مجرای شعر اشاره کرد و گفت: اثرگذراری زبان شعر نسبت به خطابه بیشتر است و هر جا که خطابه از انتقال پیام و اثرگذاری آن در افراد عاجز باشد، شعر بهترین وسیله برای انتقال این مفهوم خواهد بود.
*استعداد شعرا در مسیر نادرست به‌کار گرفته نشود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی هم در ادامه این مراسم گفت: استعداد شعری افراد نباید در مسیرهای نادرست به‌کار گرفته شود.حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی اظهار داشت: شعر وسیله‌ای ارزشمند برای بیان حقایق است و افرادی که این توانایی خود را در مسیر صحیح آن به‌کار گیرند به طور قطع مشمول رحمت الهی قرار خواهند گرفت.
وی وجود مرقد مطهر امام هشتم (ع) را در ایران نعمت و عنایت خداوند متعال به افراد این سرزمین دانست و افزود: به برکت وجود مرقد آن حضرت در کشورمان ضمن سهولت در زیارت آن حضرت برکات عدیده‌ای نیز نصیب مردمان این سرزمین شده است.
قریشی با استناد به احادیثی از ائمه معصوم علیهم‌السلام به اهمیت زیارت آن حضرت اشاره کرد و افزود: هر کس امام رضا (ع) را در مشهد مقدس زیارت کند، در زمان تحویل نامه اعمال هنگام عبور از پل صراط و در زمان توزین اعمال مشمول شفاعت آن حضرت قرار خواهد گرفت.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی به اهمیت بیان خصایص و ویژگی‌های ائمه معصوم علیهم‌السلام به زبان شعر اشاره کرد و افزود: ذوق و استعداد شعرا برای شعر گفتن در این زمینه‌ها برخاسته از عنایت الهی بوده و امری بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.وی با اشاره به ذوق و استعداد ویژه شعرا در سرودن اشعارگفت: اگر فردی این استعداد را در مسیر نادرست به‌کار برد مورد خشم الهی خواهد بود و اگر آن را در راستای تبلیغ دین و شریعت پیامبر به کار برد مشمول نعمت الهی خواهد بود.قریشی با اشاره به اهمیت ائمه بزرگوار اسلام به شعر و شاعران، به ذکر نمونه‌هایی تاریخی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: این مسئله تا جایی مورد اهمیت بوده که برخی از امامان بزرگوار ما از جایگاه شعرا به عنوان افرادی مهم و شاخص در جامعه یاد کرده‌اند.
*ارتقای سطح کمی و کیفی آثار، مشخصه بارز نهمین دوره جشنواره شعر رضوی
در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: ارتقای سطح کمی و کیفی آثار مشخصه بارز نهمین دوره جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری بود.
حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی اظهار داشت: نشر و گسترش فرهنگ ناب رضوی در میان عموم افراد جامعه، از اهداف اصلی برگزاری جشنواره شعر رضوی بوده است.
وی در این مراسم ضمن قدردانی از استقبال پرشور مردم از برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری، گفت: سلسله جشنواره‌های رضوی از ۱۲ سال گذشته در کشور برگزار می‌شوند و امسال نیز آذربایجان غربی میزبان نهمین دوره جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری بود.
کریمی به ارتقای سطح کمی و کیفی آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: البته هر سال سطح آثار ارسال شده و همچنین میزان استقبال مردم و شاعران ترک‌زبان از این جشنواره بیش از سال‌های قبل می‌شود که می‌توان این مسئله را نقطه قوتی در مسیر دستیابی به اهداف برگزاری جشنواره دانست.
وی با اشاره به استحکام خوب این دوره از جشنواره به سبب آثار فاخر و نیز سطح برگزاری آن، گفت: جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری تنها جشنواره‌ای است که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و این مسئله را می‌توان نقطه قوتی برای تبادل فرهنگی بین اقوام مختلف و کشورهای همسایه نیز دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: ۲۷۰ نفر از شعرای داخلی و خارجی با ارائه آثار شعری خود در وصف امام هشتم، در این دوره از جشنواره شرکت داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ نفر از این افراد از شعرای ترک‌زبان استان‌های مختلف کشور بوده‌اند، گفت: ۲۰ شاعر خارجی نیز از کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان در این جشنواره حضور داشتند.کریمی با اشاره به داوری داوران برجسته برای انتخاب آثار برگزیده، گفت: با به _کارگیری اساتید و شعرای مجرب و متخصصتلاش شده است تا شرط انصاف در گزینش و انتخاب آثار برگزیده رعایت شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


2 + = پنج