انجام مطالعات باستان شناسی در ۲۴ منطقه آذربایجان غربی

انجام مطالعات باستان شناسی در ۲۴ منطقه آذربایجان غربی

آراز آذربایجان-– مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از انجام مطالعات باستان‌شناسی با هدف تعیین حریم و کاوش های باستان شناسی در ۲۴منطقه تاریخی استان طی سال‌جاری خبر داد.
جلیل جباری با بیان اینکه سال گذشته ۲۲ منطقه تحت کاوش و مطالعات باستان شناسی قرار گرفت، افزود: این برنامه شامل ۱۴ برنامه باستان شناسی در شهرستان پیرانشهر و چایپاره بود.
وی ادامه داد: امسال نیز ۲۴ منطقه تحت مطالعات قرار می‌گیرد که از این تعداد ۱۹ برنامه گمانه زنی تعیین حریم در شهرستان‌های سلماس، ارومیه، میاندوآب، مهاباد، خوی، چالدران و سردشت است که پس از اتمام محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی در معرض خطر تعیین حریم می‌شوند.
جباری از بررسی حوضه آبگیر سد چپرآباد اشنویه خبر داد و عنوان کرد: با بررسی این حوضه ۱۳ محوطه تاریخی شناسایی شده و در ادامه این اقدام ۴ محوطه نیز در حال مطالعات کاوش نجات بخشی در حوضه سد کانی سیب هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تا پایان سال ۴ برنامه کاوش باستان شناسی در استان اجرایی می‌شود و همزمان با این طرح چهارمین فصل کاوش‌های نجات‌بخشی در حوضه رودخانه زاب پیرانشهر آغاز شده است.
بزرگترین مطالعات کاوش‌های نجات بخشی در محوطه تاریخی پیرانشهر انجام می‌شود
جباری ادامه داد: مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی در حوضه رودخانه زاب پیرانشهر از سال ۹۵ تاکنون اجرایی شده و در شهریور ماه چهارمین فصل کاوش‌های نجات‌بخشی با پژوهش بر روی بیش از ۱۰ محوطه تاریخی در این شهرستان آغاز شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کر: قدیمی‌ترین بقایای کشف شده در این محدوده نشان می‌دهد این محدوده در دوران ماقبل از تاریخ مسکونی بود و سابقه سکونت و حضور انسان در این پهنه به حدود ۳۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.
جباری افزود: بیشترین تمرکز مطالعات در محوطه تاریخی دو روستای سوغانلو و کاسه‌گران متمرکز شده و ۱۰ تیم باستان‌شناسی از طرف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پژوهشکده باستان‌شناسی به انجام مطالعات در این محدوده اقدام به خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه این مطالعات یکی از بزرگترین کاوش‌های نجات‌بخشی در تاریخ باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: با مطالعه بیش از ۳۰ فصل از محوطه‌های تاریخی حوضه رودخانه زاب، اکنون مطالعات ارزشمندی در حوزه باستان‌شناسی جنوب دریاچه ارومیه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
جباری به راه‌اندازی موزه پیرانشهر برای نمایش دستاوردهای باستان‌شناسی حوضه رودخانه زاب اشاره کرد و گفت: تلاش خواهد شد تا دستاوردهای این کاوش‌ها در نمایشگاهی با این مضمون به نمایش دربیاید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


چهار × 2 =