ازدواج؛ قطاری که از مسیر اصلی اش خارج شده است

ازدواج؛ قطاری که از مسیر اصلی اش  خارج شده است

گفتگو از دیانا رشیدیان
گروه گفتگو:ازدواج، یک فلسفه فکری هست که نیاز به آموزش و اطلاعات مناسب دارد.
به گزارش آراز آذربایجان،کمال الدین نیک رفتار خیابانی، کارشناس ازدواج با تاکید بر این مهم، معتقد هست که رفتاری که متاسفانه با ازدواج در کشورمان شده است به نوعی متاثر از روش کشورهای غربی و با رویکردهای کاپیتالیسمی و لیبرالیسمی بوده و لذا بضرس قاطع از فلسفه اصلی اش که معنویات هست به سمت مادیات سوق داده شده است.
بعبارت دیگر در کشور ما که از پسوند اسلامی استفاده می شود متاسفانه طرز سیاست گذاری و نگاه ها به پدیده ازدواج بجای اسلامی بودن، نوعی کپی برداری و تقلید از روش های موجود در کشورهای غربی می باشد!
این کارشناس ازدواج معتقد هست که مسیر حرکت ازدواج در کشورمان همانند قطاری هست که از مسیر اصلی خویش خارج شده است. در ادامه گفتگویی با ایشان داشتیم که نظر خوانندگان را به آن جلب می کنیم:
* نظر شما درباره فعالیت هایی که در کشورمان در حوزه ازدواج و خانواده انجام می پذیرد، چیست؟
دکتر نیک رفتار خیابانی: همانطوریکه ازدواج مانند هر پدیده ای که با انسان سروکار دارد دارای ابعاد فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی بوده و نیازمند توجه حکومت می باشد. بعبارت دیگر اینطور نیست که ما هزینه ای برای فرهنگ سازی ازدواج نکنیم و ازدواج بخودی خود در مسیر صحیحی قرار بگیرد. بنابراین می بینیم که بخصوص در دوره بعد از انقلاب، کار چندان موثری در حوزه ازدواج انجام نداده ایم و حتی ازدواج در کشورمان متولی خاصی هم ندارد.
البته تنها کاری که انجام شده و همچنان ادامه دارد، دادن وام به ازدواج کنندگان هست که آن هم با بهره اش گرفته می شود و نباید انتظار داشته باشیم که با ارائه وام، مشکل ازدواج جوانان حل می گردد.
*بنظر شما چرا ازدواج در کشورمان هر ساله در حال کاهش و طلاق ها در حال افزایش هست؟
دکتر نیک رفتار خیابانی: این تغییر و تحول در آمار ازدواج و طلاق در کشورمان از سال ۱۳۸۸ به بعد شروع شده و البته معضلی هست که در اغلب کشورهای جهان موضوعیت دارد.
با حرکت جامعه به سمت مدرن شدن و عصری که از آن به عنوان عصر ارتباطات و اطلاعات نام می بریم، شرایط زندگی انسان ها تغییر یافته و لاجرم در ازدواج آنها نیز تاثیر گذاشته است. این تاثیر بدین صورت بوده که ازدواج از اولویت جوانان حذف شده و یا به تاخیر انداخته شده است. اولویت جوانان امروزی اشتغال و درآمدزایی شده و دختران نیز بیش از ازدواج به استقلال مادی شان اهمیت داده اند.
نتیجه هم این شده که می بینیم و در نتیجه همه ساله درصد ازدواج در حال کاهش و طلاق در حال افزایش هست. آخرین آمار اعلام شده از سوی ثبت احوال در سال ۱۴۰۱ نیز نشان می دهد که نسبت ازدواج به طلاق در شهرهای تهران به ۵۲ درصد و کرج به ۵۷ درصد رسیده است! تفسیر این آمارها این هست که از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر می شوند.
در آذربایجان غربی و ارومیه نیز نسبت ازدواج به طلاق در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۲۷ و ۳۱ درصد افزایش یافته است. بعبارت دیگر در ارومیه نیز می توانیم بگوئیم که در سال ۱۴۰۱ مطمئنا از هر ۳ ازدواج یکی به طلاق منجر گردیده است.
*مشکلات مربوط به ازدواج در کشورمان از نظر شما از کجا آغاز می شود؟
دکتر نیک رفتار خیابانی: مشکلات مربوط به ازدواج جوانان در کشورمان از نهاد خانواده که تابعی از وضعیت جامعه هست آغاز می شود. اجازه بدهید چنین توضیح بدهم که ازدواج یک فلسفه فکری هست و بایستی از دوران کودکی برنامه ریزی برای آن آغاز شود.
بعبارت دیگر یکی از وظایف مهم والدین این هست که فرزندان خود را برای ازدواج آماده کنند اما در عمل چنین کاری صورت نمی گیرد. بعد از خانواده نهادهای آموزشی مانند مدارس قرار می گیرند که می توانند با ارائه اطلاعات مناسب به دانش آموزان، آنها را به سمت ازدواج سوق دهند اما در این مرحله نیز ما کار چندانی انجام نمی_دهیم.
جوانی که به سن ۱۸ سالگی رسیده و در عنفوان جوانی هست بجای فکر کردن به تشکیل خانواده به فکر ادامه تحصیل، اشتغال و درآمدزایی می افتد و چون غالب فکری کشورمان سمت و سوی مادی گرایی دارد، لاجرم جوانان نیز در این تله افتاده و به مسیر کار کردن و پول درآوردن می افتند. رفتن در این مسیر هم باعث می شود تا جوانان ما اعم از دختر و پسر، بهترین سال های عمر خود را به شکل مجردی طی کرده و در سنین بالا ازدواج کنند که این موضوع هم مخاطرات و تبعات خاص خود را دارد.
* شما برای مقابله با مشکلات موجود ازدواج چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
دکتر نیک رفتار خیابانی: برای مقابله و اصلاح وضعیت موجود ما چاره ای نداریم مگر با ارائه آموزش های اجباری به جوانان، که این آموزش های می تواند از مدارس و دانشگاه ها شروع شده و تا والدین جوانان را نیز شامل شود.
علاوه بر اینها ما بایستی با مطالعه روش هایی که در سایر کشورها انجام گرفته و تجربه های موفقی بوده اند نیز استفاده نمائیم مانند تاسیس مراکزی برای ترویج ازدواج و کمک به همسان گزینی. در خاتمه عرایضم بایستی اضافه نمایم که معتقدم کشور ما بخاطر اسلامی بودنش باید با پدیده ازدواج نیز با توجه به رهنمودهای دینی برخورد نماید همانطوری که پیامبر بزرگوار ما می فرماید: “کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.”
شایان ذکر هست که کمال الدین نیک رفتار خیابانی با داشتن مدرک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، محقق و نویسنده حوزه ازدواج با بیش از ۱۵ سال سابقه بوده، مولف سه کتاب با عناوین :الفبای ازدواج»- »پنجاه گام تا ازدواج«-»مکتب یئنی یول در ازدواج« و کارشناس برتر ازدواج آذربایجان شرقی طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ می باشند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


7 × = سی پنج