گزارش//

ارتقای شاخصه‌های اشتغال در آذربایجان‌غربی واقعیتی که قابل کتمان نیست

ارتقای شاخصه‌های اشتغال در آذربایجان‌غربی واقعیتی که قابل کتمان نیست

گروه گزارش: شاخصه های اشتغال در آذربایجان غربی طی ۲ سال اخیر فعالیت دولت سیزدهم با کار مداوم مسوولان و بررسی راهکارهای افزایش فرصت های شغلی به خوبی ارتقا یافته است؛ این امر در کنار دیگر اقدامات دولت مردمی آیت الله رییسی در این استان محروم، واقعیتی است که نمی توان آن را کتمان کرد.
آذربایجان غربی که پایه اقتصادی آن در طول دهه های گذشته بسیار بد جا افتاده و به جای استفاده از ظرفیت های صنعتی و پرشغل، کشاورزی و خدمات برای آن تقدیر شده، در طول سالیان متمادی از نبود فرصت هاشی شغلی برای خیل عظیم جوانان جویای کار رنج می برد که دولت های مختلف، برای آن برنامه ریزی کرده بودند ولی با وجود برنامه ریزی آنها، رقم بیکاری در این استان همچنان دورقمی و حتی در بسیاری موارد به جای کاهشی بودن، افزایشی بود.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تدابیر اندیشیده شده در کل کشور برای ارتقای شاخص های اشتغال و همچنین افزایش فرصت های شغلی برای جویندگان کار به ویژه جوانان، تمهیدات ویژه ای هم به اهتمام نهادهای مسوول و راهبری استاندار آذربایجان غربی در این استان اندیشیده شد تا روند رو به رشد و ناراضی کننده افزایش بیکاری در جامعه متوقف و یا حتی برعکس شود.
با توجه به آمار رسمی کشور، نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ بر روی عدد ۹٫۲ بود که این رقم متاسفانه در آذربایجان‌غربی بیداد می‌کرد و بیش از این‌ها بود و طبق اعلام اداره کار استان نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری با نرخ ۱۲٫۸ بود که همین موجب شده بود رنبه ۲۷ را داشته باشیم که آمار خوبی نبود.
اما همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ این رقم در کشور به ۹ می‌رسد و در آذربایجان‌غربی نیز کاهش چشمگیری یافت تا حدی که حتی به پایین تر از میانگین کشوری نیز رسید.
به عبارتی دیگر، آذربایجان غربی با تلاش های صورت گرفته به رتبه ۱۵ کشوری با نرخ ۸٫۶ درصدی در حوزه بیکاری رسید که امید می رود، این روند کاهشی امسال نیز با قدرت و قوت ادامه یابد.
نرخ بیکاری آذربایجان‌غربی پایین تر از میانگین کشوری است
اما بخوانید آمار ۱۴۰۲ را که طبق همین آمار اعلامی در بهار امسال نرخ بیکاری میانگین کشوری ۸٫۲ بود و نرخ بیکاری در این استان با نرخ ۶٫۷ جایگاه پنجم کشوری را برای این استان به ارمغان آورد؛ البته در حوزه اشتغال.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی در این رابطه می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون، ۱۴ هزار و ۲۴۵ فقره اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی استان تحقق یافته که بیش از یک سوم میزان پیش بینی شده برای کل سال است.
علی دهقانی با تاکید بر لزوم حرکت همه جانبه به سمت کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی گفت: تعهد شغلی استان برای امسال ۴۲ هزار و ۵۹ نفر است که احتمال می دهیم بسیار بیشتر از این رقم را در استان به ثبت برسانیم.
وی افزود: طبق آمار ۱۴۰۰ در استان ۱۳۸ هزار نفر بیکار داریم که سال به سال درصدد رفع موانع برای به کارگیری آنان هستیم.
وی در خصوص آمار سال گذشته نیز با اشاره به تحقق ۱۱۰ درصدی تعهد پیش بینی شده ادامه داد: پارسال، تعهد شغلی در استان ۵۱ هزار و ۳۱۰ نفر بود که ۵۶ هزار و ۶۶۶ نفر در لیست اشتغال ثبت و البته راستی آزمایی شد.
تعهد ایجاد یک میلیون و ۸۸ هزار شغلی در دولت سیزدهم
با شنیدن این آمار خواندنی نزد نفر اول اقتصاد استان یعنی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی می‌رویم؛ جواد کرمی با تاکید بر لزوم توجه به اشتغال‌زایی برای جوانان در سطح استان اظهار کرد: تلاش دولت سیزدهم در زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان با رویکرد ثبتی با کد ملی است، بدین جهت که پس از اشتغال فرد راستی آزمایی در راستای بر سرکار قرار گرفتن شان صورت می‌گیرد.
به گفته وی دولت سیزدهم برای سال جاری تعهد ایجاد یک میلیون و ۸۸ هزار و ۶۰۹ شغل را دارد که تاکنون حدود ۱۸۰ هزار شغل آن با کد ملی، ثبت شده است که در این خصوص نیز عملکرد استان بسیار قابل توجه است.
البته اشتغال بخش خصوصی شامل تمام شغل‌هایی می‌شود که در بخش پیمانکاری، واحدهای تولیدی، واحدهای صنعتی، واحدهای خدماتی و گردشگری و دیگر بخش‌های خصوصی است و نباید اشتغال در حوزه دولتی را با خصوصی یکی کرد.
تحصیل حدود ۸۴ هزار دانشجو در آذربایجان‌غربی در کنار این موضوع سمت و سوی گزارش را به حوزه مهارت آموزی نیز می‌خواهم سیر دهم تا علاوه بر نرخ بیکاری و اشتغال بدانیم امسال چه تعدادی علاوه بر حوزه دانشگاهی دارای مدرک مهارت فنی هستند.
به گفته رییس دانشگاه ارومیه هم‌اکنون ۸۳ هزار و ۷۰۳ دانشجو در آذربایجان غربی در حال تحصیل هستند و از این تعداد ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه ارومیه در حال تحصیل است.
دکتر احمد علیجانپور گفت: از این تعداد دانشجو، سه درصد دانشجویان در دوره دکتری، ۱۶ درصد در دوره کارشناسی ارشد و ۶۸ درصد نیز در دوره کارشناسی در حال گذراندن دوره آکادمیک خود هستند.
دریافت گواهی مهارت فنی ۴۵ هزار و ۵۰۰ نفر در یکسال
با این حساب آمار خواهان شغل‌های تخصصی هم باید مشخص باشد ولی با تماس تلفنی به سازمان فنی و حرفه‌ای استان از آخرین پایش این حوزه نیز با خبر می‌شویم.
صلاح خان احمدزاده مدیرکل نهاد فعال در حوزه آموزش های مهارتی با بیان اینکه ۷۸۳ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان فعالیت می‌کند، گفت: ۱۷ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.
به گفته وی، پارسال نیز ۷۱ هزار و ۱۷۳ نفر در دوره‌های آموزشی شرکت کرده بودند که از این تعداد نیز ۴۵ هزار و ۵۶۷ نفر موفق به دریافت گواهی مهارت فنی شدند.
حال این آمار بیش از ۱۰۰ هزار نفری پس از طی مراحل آموزش مهارتی و دانشگاهی به دنبال کار حرفه‌ای و موازی با تخصص خود هستند.
به گفته مسوولان برای افراد دیپلم و زیر دیپلم مشکل کاری چندانی وجود ندارد و بیشتر در حوزه اشتغال تخصصی لنگ می‌زنیم و این موضوع خواسته به حق متخصصان امر است.
آذربایجان غربی، استان سوم در اشتغال بخش خصوصی؛ خبری خوب در کنار دیگر اخبار امیدوارکننده اشتغال
استاندار آذربایجان غربی در خصوص اشتغال معتقد است: کارهای عمرانی و توسعه‌ای، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است و برای هر مرحله برنامه‌ریزی و ساماندهی تعریفی داریم تا میزان شاخص‌های عمرانی و اشتغال رشد کند.
محمد صادق معتمدیان افزود: اشتغال در بخش خصوصی استان در سه ماه اول سال در حدی بود که پس از گیلان و خراسان رتبه سوم را کسب کرد و این موضوع خبری خوشایند و امید بخش برای جوانان متخصص استان است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه پیشران توسعه استان در توسعه تجارت است، اضافه کرد: قطار پیشرفت استان با ریل گذاری نوین، آرام آرام در حال حرکت است که سرعت گرفتن آن، عزم جدی و تلاش شبانه روزی همه به‌ویژه مدیران را می‌طلبد.
در هر حال، خواسته فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و آکادمیکی امروز بر سر شغل‌های موازی با رشته تحصیلی است تا با توجه به مهارت خود به کسب و کار بپردازند تا نقشی مهم در خدمت به جامعه ایرانی داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 9