اخبار ویژه

اخبار ویژه

شفافیت آراء به دولت هم می‌رسد
گروه سیاسی: نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس بر این باور است که اگر شفافیت خوب است و ما داریم آن را در مجلس تصویب می کنیم سایر قوا هم باید به شفافیت پایبند باشند و نمی توان بگوییم شفافیت برای مجلس خوب است و برای دولت بد است.
احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در پاسخ به این سوال که طرح شفافیت آراء نمایندگان، به کجا رسیده است؟ گفت: آخرین اطلاعی که من دارم این است که این طرح در کمیسیون تخصصی اش که در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس است نهایی شده است، یعنی آن چکش کاری ها و بررسی پیشنهادات مختلف نمایندگان و .. انجام و نهایی شده است و الان در نوبت دستور کار صحن علنی قرار دارد که به صحن بیاید و نهایتا در آنجا تصویب شود اما اینکه چه زمانی در دستور کار قرار گیرد به هیئت رئیسه برمی گردد.
شفافیت خوب است اما هزینه هایی هم دارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که از نظر شما تمایل نمایندگان نسبت به این طرح به چه صورت است؟ افزود: بنده جزو کسانی هستم که آرا و نظراتم را در خصوص رأی هایی که در مجلس می دهم، اعلام می کنم، مثلا همین رای اعتماد هم با وجود اینکه می دانید کسانی که به وزیری رای مخالف داده باشند، اگر رایشان علنی و شفاف شود برایشان هزینه دارد، اما بنده اگر رای مخالف دادم آن را اعلام کردم. نکته این است که تا حدودی نظرات متفاوت است، به هر حال برخی ها می گویند درست است شفافیت خوب است اما گاهی اوقات، شفافیت هزینه هایی دارد که تبعات و هزینه ها ممکن است به منافع مردم آن حوزه انتخابیه لطمه بزند.
او ادامه داد: مثلا در مورد یک لایحه یا رای اعتماد یا استیضاح یک وزیر یا در مجموع، در مورد سؤالاتی که طرف مقابل آن دولت باشد، نظرات خلاف میل دولتی ها و یا سایر دستگاه هایی که تاثیر گذار هستند ممکن است باعث شود که نمایندگان، تمایل چندانی به علنی بودن رایشان در آن مورد خاص نداشته باشند و حتی این گونه شفافیت در این حوزه ها را باعث نقض استقلال رای نمایندگان می دانند اما در هر صورت من موافق هستم به جز مواردی که ممکن است بعدا تصویب شود و جنبه امنیتی داشته باشند و شفافیت در آن موارد امکان پذیر نباشد، سایر امور شفاف باشد.
رأی هیئت دولت هم باید علنی باشد
ارکانی اشاره کرد: البته من معتقد هستم شفافیت نباید منحصرا برای مجلس باشد بلکه همه دستگاه ها باید شفاف باشند. در دولت جلسات هیئت دولت و نظرات و مصوبات و آرای وزرا باید علنی باشد. اگر ما شفافیت را یک امر مطلوب و یک امر دارای حُسن می دانیم، یک امر مطلوب و دارای حُسن نباید فقط توسط یک گروه خاص انجام شود بلکه توسط همه باید انجام شود، من در حوزه عمومی معتقد به شفاففیت عمومی هستم یعنی بسیاری از موضوعات را باید در حوزه عمومی هم شفاف دنبال کنیم.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که از نگاه شما دولت، قوه قضاییه و .. چگونه می توانند تصمیم گیری هایشان را علنی و شفاف کنند؟ تصریح کرد: رای فقط در مجلس نیست، ما مصوبات هیئت وزیران را داریم که همپای قوانین مجلس ابلاغ می شود، در مورد بسیاری از اینها در هیئت دولت که هفته ای دو روز یعنی در یک شنبه ها و چهارشنبه ها برگزار می شود، بحث و مباحثه سنگینی که توسط رئیس جمهور و سایر وزرا روی آن انجام می شود و نظرات متفاوتی دارند و برای هر مصوبه ای رای گیری می کنند. آیا تا کنون یکبار در جریان قرار گرفته ایم که متن مذاکرات چه بوده یا نتیجه رای گیری به چه شکل بوده است و چند نفر موافق و چند نفر مخالف بوده اند؟ به هرحال اگر شفافیت خوب است و ما داریم آن را در مجلس تصویب می کنیم سایر قوا هم باید به شفافیت پایبند باشند و نمی توان بگوییم شفافیت برای مجلس خوب است و برای دولت بد است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبر آنلاین،همچنین الهام آزاد عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز در خصوص سرانجام طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: این طرح در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در حال بررسی است. انشالله وارد صحن شود و به رأی گیری گذاشته شود.

جمهوری آذربایجان مواضع تخریبی را مدیریت کند
گروه خبر: سفیر پیشین ایران در باکو گفت: انتظار داریم جمهوری آذربایجان مواضع تخریبی علیه ایران را مدیریت کند. محسن پاک آیین در ارتباط با مسائل جمهوری آذربایجان، ارمنستان و قفقاز در چند هفته اخیر و تاثیر آن بر روابط تجاری و بازرگانی در مرز با ایران گفت: مساله و علت اصلی حوادث در قفقاز، ابهام در برخی از مفاد موافقتنامه صلح مسکو است که در سال ۲۰۲۰ بین آذربایجان و ارمنستان با حضور روسیه امضا شد و در نتیجه آن هفت شهر جمهوری آذربایجان آزاد شد اما تکلیف قره باغ مشخص نشد. روس ها نیروهایشان را در منطقه مستقر کردند تا ضامن حمل و نقل آزاد کامیون ها و خودروها در مناطق مورد مناقشه باشند.
وی در ارتباط با دستگیری دو راننده ایرانی در روند این حوادث گفت: رانندگان ایرانی از مرز نوردوز وارد خاک ارمنستان می شوند و در مسیر ایروان از شهرهای قاپان و گروس عبور می کنند. این یک مسیر سنتی است که در زمانی که مرز و مسیر در اختیار ارمنستان بود رانندگان از آن استفاده می‌کردند. به دنبال توافق ۲۰۲۰ از ۶۸ کیلومتر مسیر قاپان به گروس، ۲۱ کیلومتر در حیطه تمامیت ارضی آذربایجان قرار گرفت و از آن پس این کشور اعمال حاکمیت می‌کند و از رانندگانی که وارد این محدوده می شوند طبق قوانین آذربایجان، عوارض دریافت می کند، از این رو رانندگان باید این عوارض را پرداخت کنند. از سویی آذربایجان مدعی است که حق دارد رانندگان و کامیون ها را بازرسی کند که طبق قوانین این کشور به قره باغ نرفته باشند. این دو راننده ایرانی که بی اطلاع از قوانین بودند به دلیل سفر به قره باغ دستگیر شده اند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،پپاک آیین گفت: اولا نیروهای روسی هم که طبق توافق در منطقه حضور دارند نباید اجازه می دادند کامیون ها چه ایرانی و چه غیرایرانی وارد قره باغ شوند یا روند رفت و آمد و ترانزیت کامیون ها را تسهیل می کردند، از این رو آن ها هم در وظایف خود کوتاهی کردند و جمهوری آذربایجان هم موضع سختگیرانه اتخاذ و رانندگان را دستگیر کرد. به نظرم اقدام آذربایجان در دستگیری دو راننده ایرانی دور از انتظار بود آنها باید به رانندگان تذکر داده یا نهایتا آنها را جریمه کرده و برمی‌گرداندند.

کارشناسان حافظه دستگاه های اجرایی بوده و نباید کنار گذاشته شوند
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که بدنه کارشناسی دستگاه ها در واقع حافظه این مجموعه ها هستند گفت: نباید با تغییر دولت ها بدنه کارشناسی دستگاه ها کنار گذاشته شود. غلامرضا ظریفیان ، با بیان این که تا حد زیادی تمام دولت ها در آغاز به کار خود دست به تغییرات مدیریتی گسترده می زنند، اظهار کرد: البته دولت های ابتدای انقلاب اینگونه نبودند و تا دولت اول آیت الله هاشمی، نظرات و دیدگاه های مختلف در کابینه حضور داشتند. دولت روحانی هم تا حدودی با ترکیب دیدگاه های مختلف تشکیل شده بود.وی ادامه داد: نظام سیاسی ما پیوند گسسته ای با نظام حزبی دارد در حالی که در بسیاری از کشورها نظام سیاسی و حزبی پیوند دقیقی دارد و دولت به وسیله حزب یا ائتلافی از احزاب تشکیل می شود و حزب شکست خورده هم دولت سایه تشکیل می شود. پست های اصلی در اختیار حزب پیروز قرار می گیرد.این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: جامعه از عملکرد دولت ها ارزیابی دارند و حزبی که مسئولیت دولت را پذیرفته باید توقعات جامعه را برآورده کند. جامعه بررسی می کند که دولت تا چه حد موفق بوده است و معمول است که جامعه پس از ارزیابی خود، به حزبی که در قدرت نبوده اعتماد می کند مانند اتفاقی که اخیرا در آلمان رخ داده و یک حزب پس از ۱۶ سال از قدرت کنار رفت.ظریفیان با اشاره به این که ما در ایران به جای احزاب با جریان های سیاسی روبه رو هستیم، اظهار کرد: این جریانات عمدتا در آستانه انتخابات فعال شده و فرصت ندارند که برنامه ای داشته باشند در دوره ای هم که مسئولیت ندارند اپوزیسیون دولت می شوند و به جای تهیه برنامه بیشتر منتقد هستند بنابراین وقتی دولت ها سرکار می آیند مهم ترین دغدغه آنها جابه جایی مدیران می شود تا آنها را براساس جریان خود آنها را سرکار بیاورند در حالی که تجربه کافی ندارند. وی اضافه کرد: به دلیل تغییرات گسترده در نیروی انسانی و مدیریتی، دستگاه حافظه آن سازمان یا وزارتخانه پاک می شود معمولا دولت جدید هم این توهم را دارد که می خواهد درهای بهشت را روی جامعه باز کند و تصور می کند آن چیزی که در سال های گذشته انجام شده حتما نادرست بوده است بنابراین مسیر گذشته ادامه نمی یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که کارشناسان در هر دستگاهی حافظه آن مجموعه محسوب می شوند و باید حفظ شوند، تصریح کرد: با این حال هر دولتی می آید می خواهد از صفر شروع کند و به جای برطرف کردن نقاط ضعف گذشته، مسیر جدید انتخاب می کند. افراد جدید هم که می آیند چون پشتوانه حزبی نداشته و برنامه ای در اختیار ندارند، چند سال طول می کشد تا با آن دستگاه آشنا شود حتی اگر در آن دستگاه در گذشته مسئولیت داشته باشد، به دلیل تغییر شرایط و خواسته های مردم و تغییر سبک زندگی مردم، آشنایی کافی با آن دستگاه ندارد. نتیجه این می شود که افراد مجبور هستند با تغییر ریل دولت مجبور هستند سیاست ها را تغییر دهند و اینگونه کار از صفر شروع شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


8 + = ده