احتمال شیوع بیماری فلج اطفال در استان‌های مرزی با عراق

احتمال شیوع بیماری فلج اطفال در استان‌های  مرزی با عراق

الناز ملک‌زاده
گروه گزارش: در پی شیوع بالای بیماری فلج اطفال در کشور عراق و تردد مسافران، پیله وران گردشگران ایرانی و خارجی از مرزهای کشورمان با عراق طرح مبارزه با بیماری فلج اطفال در مرزهای کشورمان تشدید می‌شود.
در حال حاضر بیماری فلج اطفال با اجرای طرح‌های متعدد به ویژه واکسیناسیون همگانی در کشور ریشه کن شده است. در این راستا باید برای پیشگیری از بیماری پولیو (فلج اطفال) و انتقال این بیماری توسط مسافران ورودی به کشور ایران از طریق مسافران ورودی به کشورمان با دقت و حساسیت بالایی عمل کرد.
پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر در مرز مشترک با کشور عراق قرار دارد که در شمال غربی ایران و در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و احتمال ورود این بیماری از طریق این مرز بالاست. در این راستا هیئتی از وزارت بهداشت برای بررسی این احتمال به آذربایجان غربی سفر کرده است.
مرز تمرچین تا شهر ارومیه مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیک‌ترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارند.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۸۶ به عنوان مرز مجاز رسمی زمینی شناخته شد و سالانه بیش از یک میلیون نفر از طریق این مرز به کشور عراق و به ویژه اقلیم کردستان عراق تردد دارند.
*مبارزه با بیماری فلج اطفال در مرزهای کشورمان با عراق تشدید می‌شود
رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان که در راس هیئتی از وزارت بهداشت به آذربایجان غربی سفر کرده است از تشدید مبارزه با بیماری فلج اطفال در مرزهای رسمی ایران با کشور عراق خبر داد.
محمود سروش در بازدید از مرز تمرچین طی نشستی با مسئولان محلی این شهرستان اظهار داشت: برای پیشگیری از بیماری پولیو (فلج اطفال) و انتقال این بیماری توسط مسافران ورودی به کشور ایران از طریق مسافران ورودی به کشورمان باید با دقت و حساسیت بالایی عمل کرد.
وی گفت: مرز عراق به دلیل تردد زیاد مسافران، زائران، پیله وران و گردشگران برای ما مرز فاجعه به حساب می‌آید و باید با تمام جدیت با استفاده از پتانسیل‌های موجود در استان‌های هم‌جوار با کشور عراق و به ویژه آذربایجان غربی اقدامات پیشگیری را در برابر بیماری فلج اطفال و دیگر بیماری‌های واگیر به اجرا گذاریم.
دکتر سروش با تاکید بر بررسی نقاط قوت و ضعف در اقدامات پیشگیرانه در این زمینه اظهار کرد: در بحث ایمن سازی، پروتکلی برای کنترل مناطق مرزی کشورمان با افغانستان و پاکستان به اجرا گذاشته شده است که این پروتکل را باید با کشور عراق نیز به اجرا گذاریم.
وی همچنین با تاکید بر فعال سازی همکاری‌های برون بخشی در استان‌های مرزی و نیز در بخش دفاع زیستی گفت: ما هرگز نخواهیم گذاشت تلاش‌های ۲۰ ساله در کشورمان در مبارزه و پیشگیری از فلج اطفال زیر سوال برود.
دکتر سروش یادآور شد: بر همین اساس تمامی مسافران ورودی و خروجی زیر ۱۵ سال که قصد تردد از طریق مرز تمرچین پیرانشهر در آذربایجان غربی را دارند باید بر علیه این بیماری مایه کوبی کرد.
*۵۰۰۰ نفر از مسافران در مرز تمرچین پیرانشهر علیه فلج اطفال مایه کوبی شدند
سرپرست شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر نیز در این نشست گفت: بیش از پنج هزار نفر از مسافران زیر ۱۵ سال ورودی و خروجی از طریق مرز تمرچین این شهرستان در سال جاری علیه بیماری فلج اطفال مایه کوبی شده‌اند.
امیر بهزاد افزود: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و در راستای جلوگیری از شیوع بیماری فلج اطفال در کشور از طریق مسافران ورودی از کشور عراق، کار مایه کوبی این مسافران انجام می‌گیرد.
وی گفت: بر همین اساس از پنجم فروردین ماه امسال با استقرار تیم ویژه مایه کوبی در پایانه مرزی تمرچین کلیه مسافران ورودی و خروجی زیر ۱۵ سال پیش از ورود و یا خروج از کشور مایه کوبی می‌شوند.
بهزاد افزود: این اقدام به دلیل مشاهده شدن موارد مثبتی از بیماری فلج اطفال در کشور عراق توسط مسوولان وزارت بهداشت و درمان در مرزهای استان‌های هم‌جوار با کشور عراق اتخاذ شده است.
وی عنوان کرد: در همین راستا یک تیم پنج نفره از کارشناسان شبکه بهداشت و درمان به صورت شبانه روزی در پایانه مرزی تمرچین این شهرستان استقرار یافته‌اند.
بهزاد یادآور شد: پرسنل شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به عنوان مرزبانان سلامت برای پیشگیری از انتقال هرگونه بیماری از مرز تمرچین به خاک ایران تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرند.
وی گفت: با توجه به پتانسیل خوب کارشناسان و نیروهای بهداشتی و درمانی این شهرستان، برنامه ریزی دقیقی در این زمینه انجام شده است تا به مرحله اجرا گذاشته شود.
در این بازدید رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان از موقعیت مکانی و محل استقرار تیم واکسیناتور شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر در پایانه مرزی تمرچین بازدید کرد.?

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۶ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. 0

    علت بیماریها

    ۲۷ – … بیماریهای آلرژیک ( انواع حساسیتها و وسواسها ) عارضه تجمل پرستی و

    صنعت پرستی است.

    - مرض نسیان و اختلال حواس و انواع آلزایمر عارضه دروغگوئی و ریاکاری و خودفریبی های

    مزمن است.

    - سرطانها عارضه استکبار نفسانی است.

    - ایدز عارضه بی وفائی و خیانت در رابطه است.

    - امراض کلیوی عارضه قطع امید کردن از رحمت خداست.

    - امراض گوارشی عارضه حرص و حسد است.

    - اعتیاد عارضه خودبرتربینی و سلطه عاطفی و روانی بر دیگران است.

    - اختلالات گوش و حلق و بینی عارضه عدم اطاعت از امر حق است.

    - امراض جلدی عارضه ظاهرپرستی و جلوه گری است.

    - انواع افسردگی و استرس عارضه تکبر و انکار در قبال رحمت و محبت است.

    - امراض و انحرافات جنسی عارضه بی حیایی و تقوائی در رابطه با جنس مخالف و

    خودپرستی جنسی است.

    - ام- اس عارضه انکار و جدال با موجودیت جنسی و جمالی است.

    - جراحی های پلاستیک به قصد زیبایی بخصوص در مورد بینی عارضه نبرد با وجدان و

    فطرت خویش است.

    - بیماریهای ویژه زنان نشانه نبرد با زنانگی خویش و نیز سوء استفاده از جنسیت خویش است.

    - همجنس گرایی نشانه فقدان ولایت مرد بر زن و انکار ولایت مرد از جانب زن است.

    - اختلالات تربیتی و روانی در کودکان عارضه فقدان ولایت زناشوئی در والدین است که

    زن صفتی پسران و مرد صفتی دختران از آن جمله است.

    - اختلالات جنسی در رابطه زناشوئی نشانه فقدان ولایت زناشوئی است.

    - نازایی چند دلیل دارد که یکی از آنها نفرت زن از زن بودنش می باشد و دلیل دیگرش

    فقدان رابطه قلبی بین زن و شوهر است.

    از کتاب ” مبانی عرفان عملی ” استاد علی اکبر خانجانی ص ۴۱
    لینک دانلود از سایت : بنیاد نشر استاد خانجانی :

    دانلود کنید

    http://khanjay.com/book/resaleieerfaneamali.zip

    یا از وبلاگ عرفان زندگی :

    دانلود

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


× دو = 14