فرهنگ و سبک زندگی مدرن مهمترین عوامل کاهش جمعیت

فرهنگ و سبک زندگی مدرن مهمترین عوامل کاهش جمعیت

گروه اجتماعی: سه عامل اصلی، جمعیت امروز ما ر ا رقم می زند اولین عاملی که موجب تحولات جمعیتی در دهه های اخیرشد سیاستهای کنترل جمعیت بود، عامل دیگر وضعیت اقتصادی و عامل بسیار موثر دیگر در کاهش رشد جمعیت عامل فرهنگی بوده است.
جملات» ایست دو بچه کافیست«، »پدر، مادر! دو بچه کافیه!«» دختر پسر فرقی نمی کنه دو بچه کافیه« شعارهایی بود که سالها در تمام محافل و معابر و همه خیابانهای شهرهای کشورمان آنقدر میهمان چشمان مردمان ماگشت که ناخودآگاه این باور در ذهن مردمان این دیار شکل گرفت که واقعا دو بچه کافی است!
جوانان و نوجوانان آن روزها که این شعار را می دیدند و سودای روشنفکری در سر داشتند گله مند از والدین خود بودند که چرا این همه خواهر و برادر داریم و امروز همان ها که در روزهای میان سالی روزگار سپری می کنند به اشتباه خود آگاهند و معترف و خوشحال که از والدینی متولد شده اند که مفاهیم عالی خانواده چون دایی، عمه، خاله و عمو را از فرزندان آنها نستانده اند.
سه عامل اصلی جمعیت امروز ما ر ا رقم می_زند اولین عاملی که موجب تحولات جمعیتی در دهه_های اخیرشد سیاستهای کنترل جمعیت بود در ۲۰ سال اخیر انواع سیاستهای عقیم سازی برنامه_های کنترل بارداری از طریق بهداشت خانواده، اجرای سیاستهای تنبیهی برای فرزندان سوم به بعد و غیره در دستور کار قرار گرفت.
عامل دیگر وضعیت اقتصادی است بیکاری تورم، افزایش هزینه های آموزش، بهداشت و مسکن، ازدواج و غیره، میل به فرزندآوری را کاهش داده است و اما عامل سوم به نظر میرسد مهمترین عامل نیز باشد عامل فرهنگی است که متأسفانه تأثیراتش را هم در عرصه های کلان مدیریت و هم در عرصه های خانوادگی گذاشته است نام این عامل فرهنگی را می توان گسترش سبک زندگی مدرن و غربی گذاشت.
گسترش سبک زندگی مدرن در جامعه ی ما عامل فرهنگی بسیار موثری در کاهش رشد جمعیت است چنانچه در بسیاری از کشورهای غربی که دچار کاهش جمعیت شده اند سبک زندگی موثر بوده است و نه مشکلات اقتصادی و سیاستهای کنترل جمعیت.
غرب برای گسترش فرهنگ خود در عرصه ی فرهنگ عمومی و فرهنگ نخبگان کشورهای غیرغربی به ترتیب از دو سازوکار مکمل رسانه و گسترش علوم مدرن و انسانی بدون شناسنامه استفاده می کند بنابراین گسترش سبک زندگی مدرن در سطح فرهنگ عمومی کشور از طریق رسانه ها و نیز در سطح فرهنگ نخبگانی از طریق گسترش علوم انسانی انجام شد.
تلویزیون و سینما مهمترین عامل ترویج سبک زندگی غربی در سطح فرهنگ عمومی است جامعه ی ما همواره در رسانه ها شاهد نمادپردازی و شخصیت سازی کاراکترها بر حسب معیارهای مدرن می باشد به عنوان مثال در فیلم ها همواره زن موفق به صورت زنی با تحصیلات دانشگاهی دارای شغل بیرون از خانه ، مجرد و یا در صورت تأهل با یک و یا در نهایت دو فرزند و … نشان داده می شود که در اذهان عمومی به عنوان شیوه ی صحیح و معیار زندگی مطلوب قرار گرفته است از دیگر مواردی که رسانه ها به خصوص تلویزیون در گسترش سبک زندگی غربی موثر بوده اند ترویج نمادهای غربی از طریق عروسک ها کارتن ها و … در سطح کودکان همچنین فیلم های سینمایی و نمایش افکار و ظواهر غربی در سطح کودکان همچنین فیلم های سینمایی و نمایش افکار و ظوهر غربی در برنامه های تلویزیونی برای بزرگسالان است.
در حیات طیبه اسلامی یک عنصر بسیار اساسی به نام قناعت وجود دارد که بر خلاف سبک زندگی مدرن که انسان را به حرص و آز و تلاش فراوان برای بهره مندی و لذت از مطامع دنیا تشویق می کند با پرهیز دادن او از حرص برعکس وی را به ساده زیست و زهد ورزیدن و برگرفتن توشه ی آخرت از دنیا ترغیب می کند. بنا به آنچه ذکر شد در حال حاضر مانع اصلی رشد جمعیت در کشور عامل فرهنگی است اگر قرار است برای تغیر روند رشد جمعیت سیاستی به کار گرفته شود باید در راستای حرکت به سمت الگوی زندگی اسلامی باشیم اگر سیاستهای تشویقی اقتصادی بدون تغییر سبک زندگی اجرا شود همان رشد محدودی هم که در جمعیت ایجاد خواهد کرد صرفا در مناطق حاشیه ای کشور خواهد بود یعنی گروههای جمعیتی که مشکل کمبود موالیدشان فقط اقتصادی است.
باید در نظر داشت یک خانواده به لحاظ فرهنگی باید ظرفیت پرورش نسلی بالغ و فرهیخته را داشته باشد و این ظرفیت معمولا در بین خانواده هایی است که متأسفانه با شدت ضعف متاثر از سبک زندگی مدرن شده اند.
اگر بخواهیم عامل فرهنگی کاهش رشد جمعیت و یا به تغییر بهتر مانع فرهنگی رشد جمعیت که بر تمام عرصه های زندگی ما نیز ناظر است را از میان برداریم باید هم در سطح فرهنگ عمومی و هم در سطح نخبگانی فعالیتهای ایجابی منظمی را به طور گسترده انجام داد در عرصه ی فرهنگ عمومی یکی از فعالیتهای ایجابی که باید به صورت گسترده انجام شود تحکیم جایگاه و بنیان خانواده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتیار متأسفانه رواج سبک زندگی غربی موجب شده تا نظام خانواده در کشور سست شده و در معرض فروپاشی قرار گیرد از فعالیتهای دیگر که اتفاقا رسانه ی ملی می تواند با اجرای آنها کاستی های خود را تا حدودی جبران کند معرفی نمونه های موفق خانواده های پرجمعیت و همچنین گسترش شیوه های ازدواج آسان در جامعه است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


4 × شش =