نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي:

آماراعلامی دولت درباره تورم غیرواقعی است

آماراعلامی  دولت  درباره تورم  غیرواقعی  است

گروه خبر: نماینده مجلس آمارهای دولت درباره تورم در کشور را غیرواقعی خواند و آمار واقعی تورم را در سال جاری بین ۹۰ تا صد درصد دانست.
به گزارش آراز آذربایجان، جلال محمودزاده، عملکرد دولت در‌این‌باره انتقاد کرد و گفت که دولت به هیچ‌یک از وظایف و حتی شعارهای انتخاباتی خود برای کاهش تورم عمل نکرده است. رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم همچنین بخشی از آمارهای دولت درباره تورم در کشور را غیرواقعی خواند و آمار واقعی تورم را در سال جاری بین ۹۰ تا صد درصد دانست.
این نماینده مجلس مدعی شد از ۷۰ وعده انتخاباتی رئیسی تنها یک یا دو مورد، آن‌هم به صورت نیم‌بند محقق شده است و تأکید کرد که این رفتار دولت باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولتمردان و مسئولان اجرائی کشور شده است.
مشروح گفت‌وگوی جلال محمودزاده، نماینده اصلاح‌طلب اهل سنت مردم مهاباد در مجلس را در ادامه می‌خوانید.
‌نظرتان درباره افزایش تورم و گرانی در سال مهار تورم چیست؟
اول اینکه باید بگویم آماری که دولت و رئیس‌جمهوری درباره تورم اعلام می‌کنند، غیرواقعی است. آمار واقعی تورم را می‌توان در کف جامعه و بازار به‌خوبی ملاحظه کرد. به اعتقاد من طبق مشاهدات آمار واقعی تورم امسال بین ۹۰ تا صد درصد است و قیمت همه کالاها به‌شدت افزایش داشته است. این آمار تورمی شامل کالاهای اساسی و غیر‌اساسی مصرفی، مسکن و… می‌شود.
از طرفی، دولت برنامه‌ای برای مهار و کنترل تورم ندارد و برنامه دولت صرفا منوط به برنامه‌های شعاری و ادعایی است که برای همیشه فقط روی کاغذ می‌ماند. دولت بیش از ۷۰ وعده اساسی در انتخابات داده بود که از این ۷۰ وعده فقط یک یا دو وعده، آن‌هم نیم‌بند محقق شده است. مثلا در وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال به‌هیچ‌وجه این وعده محقق نخواهد شد و کمتر کسی می‌تواند نقدینگی مسکن ملی را متحمل شود. افراد مستضعف و کارگران و مستأجران نمی‌توانند از پس وام بانکی و تعهدات با نرخ سود ۲۳ درصد بربیایند. از طرفی طی سه یا چهار سال، تسهیلات بانکی‌ای که باید برای یک واحد ۷۰ تا ۸۰متری بپردازند، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. ضمن اینکه ۲۰۰ میلیون تومان هم باید نقدینگی داشته باشند.
یکی دیگر از وعده‌های محقق‌نشده انتخاباتی دولت، ایجاد اشتغال است. دولت وعده تحقق یک میلیون شغل در سال را داده بود که نه‌تنها محقق نشده، بلکه هم‌اکنون بسیاری از کارگاه‌های تولیدی هم تعطیل شده‌اند. دلیل تعطیلی آنها هم نبود نقدینگی، همکاری‌نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و وام و نبود برق است. به‌ویژه در فصل تابستان بسیاری از صنایع ما تنها به صورت ۲۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. همچنین به دلیل نبود تجهیزات و لوازم یدکی، اشتغال کارخانه‌های کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده است و تعداد زیادی از کارگاه‌ها، کارگران‌شان را تعدیل و اخراج کرده‌اند و بخشی از پروژه‌های عمرانی تعطیل شده‌اند و کارگران بی‌کار شده‌اند. بنابراین اگر همه این موارد را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که نه‌تنها اشتغال زیادی را از دست داده‌ایم، ایجاد یک میلیون شغل در سال که هیچ، اگر مواردی را که از دست داده‌ایم حساب کنیم، در ایجاد اشتغال منفی هستیم و حتی مشاغلی که قبلا هم داشتیم، بخشی از آنها را از دست داده‌ایم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = دو