با حضور وزير نيرو صورت گرفت

آغاز عملیات اجرایی پنج سد و طرح آب و فاضلاب در آذربایجان غربی

آغاز عملیات اجرایی پنج سد و طرح آب و فاضلاب  در آذربایجان غربی

گروه خبر: وزیر نیرو در جریان سفر سه روزه به آذربایجان غربی از پنج سد و طرح آب و فاضلاب در این استان طی سفر خود بازدید و کلنگ آغاز عملیات اجرایی برخی از این طرح‌ها بر زمین زده شد.
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از ساختمان سد و نیروگاه سردشت بازدید کرد.
این سد با اهداف تولید سالانه ۴۵۰ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی به وسیله سه واحد نیروگاه ۵۰ مگاواتی جمعاً با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات، تنظیم فرکانس شبکه برق و کمک به تولید برق در پیک مصرف در حال احداث است.عملیات اجرایی این سد از سال ۸۸ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود سال ۹۴ به اتمام برسد.توسعه کشاورزی در هشت هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی پیرامون سد سردشت، کنترل و تنظیم منابع آبی حوضه کلاس با انتقال آب به حوضه‌های مجاور به میزان ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال (طرح توسعه) و بهبود شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منطقه از اهداف این سد در دست اجرا است.
مساحت حوزه آبریز رودخانه تا محل احداث سد ۲ هزار و ۹۳۴ کیلومتر مربع و میزان متوسط جریان سالانه رودخانه در محل احداث سد ۵۱ متر مکعب بر ثانیه است.همچنین در جریان سفر وزیر نیرو تاسیسات تصفیه‌خانه آب با حضور وزیر نیرو کلنگ‌زنی شد.
خرید تضمینی آب از تاسیسات تصفیه‌خانه آب سلماس در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BB.O.T) با حضور مقام عالی وزارت نیرو کلنگ‌زنی خواهد شد.
تاسیسات تصفیه‌خانه آب سلماس به روش قرارداد B.O.T بوده و پیش‌بینی می‌شود بعد از ۳۰ ماه این تصفیه‌خانه به بهره‌برداری برسد و جمعیت هدف این طرح ۱۶۰ هزار نفر است.
سرمایه‌گذاری تامین شده برای ساخت تاسیسات تصفیه‌خانه آب سلماس ۳۷۹ میلیارد ریال است.محل تامین آب خام این تصفیه‌خانه، سد ۹ دی (زولا) سلماس است و پیش‌بینی شده این تصفیه‌خانه ۵۷۵ لیتر در ثانیه آب‌دهی داشته باشد و ظرفیت تصفیه‌خانه ۴۹ هزار و ۶۸۰ مترمکعب در شبانه‌ روز است.
کلنگ زنی از طرح آبرسانی بوکان با حضور وزیر نیرو از دیگر برنامه های حمید چیت چیان در استان بود.
خرید تضمینی آب از تاسیسات مدول دوم طرح آبرسانی بوکان در قالب قرارداد BB.O.T بزرگ‌ترین طرح آبرسانی در جنوب استان محسوب می‌شود و کل اعتبار برآورد شده برای این طرح یک هزار و یک میلیارد ریال است.
با بهره ‌برداری از این طرح ظرفیت تولید آب بوکان ۸۰۰ لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت و جمعیت هدف این طرح ۳۲۴ نفر است.
دوره ساخت این طرح ۲۴ ماه بوده و پیش‌بینی می‌شود آب شرب مورد نیاز شهر بوکان را تا افق ۱۴۲۰ مرتفع سازد.حمید چیت‌چیان همچنین از روند اجرایی این سد بازدید کرد.
سد مهاباد یکی از سدهای آذربایجان غربی بوده، ارتفاع این سد در حدود ۴۷٫۵ متر و طول آن نیز ۷۰۰ متر است.این سد جزو ۱۰ سد پر آب کشور بوده و از سال ۱۳۴۸ توسط مهندسان یوگوسلاویایی ساخته شده و نوع سد نیز سنگریزه‌ای با هسته رسی مایل است.
مجموع حجم کل ورودی سالانه آب در این سد ۳۳۹٫۳۰۴ میلیون متر مکعب است.در حال حاضر میزان ورودی آب از سرشاخه‌های کوتر و دهبکر حدود ۱۳ متر مکعب در ثانیه است که این میزان ورودی تا پایان فصل بارندگی امیدوارکننده است.
*بررسی مشکلات صنعت آب و برق آذربایجان‌غربی
لازم به یادآوری است که مسائل صنعت آب و برق استان با حضور وزیر نیرو، استاندار آذربایجان‌غربی، معاونین عمرانی و برنامه‌ریزی استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، هر یک از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود در خصوص آب و برق را با وزیر نیرو در میان گذاشتند و چیت‌چیان نیز برای رسیدگی و بررسی تمام موارد مطرح شده، قول مساعدت داد.
کاهش ذخایر آب سدها در برخی شهرستان‌ها، لزوم مدیریت و توزیع بهینه ذخایر و منابع آب موجود در بخش‌های مختلف، تعیین تکلیف برخی از سدهای نیمه تمام عمرانی در ارومیه، ضرورت اجرای کانال دلمه ارخی تا روستای قره‌باغ در ارومیه، لزوم واگذاری مدیریت سد ارس به آذربایجان‌غربی، احداث شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در برخی نقاط شهری در ارومیه، بازسازی شبکه‌های فاضلاب در روستاها، رفع مشکل آب شرب برخی روستاهای استان، تسریع در اجرای پروژه سد غازان در خوی، تسریع در تکمیل پروژه سد کرم‌آباد در پلدشت و تکمیل عملیات احداث شبکه‌های آبرسانی سد شهید قنبری ماکو از مهم‌ترین محورها، تاکیدات، چالش‌ها و مسائل و مشکلاتی بود که توسط نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.علاوه بر این نمایندگان مجلس رفع مشکل تامین آب شرب شهرستان شوط، آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی با تانکر، انتقال و جابه‌جایی تصفیه خانه فاضلاب ماکو به خارج شهر، تامین آب و برق مصارف صنعتی در منطقه آزاد ماکو و اجرای کانال‌ها و زهکشی‌های دشت میاندوآب را نیز مطرح و از وزیر نیرو نسبت به رفع این مشکلات کمک خواستند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


8 − = سه