آسیب‌های عرصه فرهنگ بخاطر محدودیت‌های مالی قابل توجه است

آسیب‌های عرصه فرهنگ بخاطر محدودیت‌های  مالی قابل توجه است

گروه فرهنگی:مدیر گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا از محدودیت منابع مالی و تاثیر تحریم‌های ظالمانه بر تمام عرصه‌های فرهنگی خصوصا عرصه تولیدات کودک و نوجوان خبر داد.
حسین محمودی مدیر گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا درباره ساخت و تولید مجموعه پویانمایی »فینگیلیا« یا »مهد کودک حیوانات« گفت: مجموعه پویانمایی »فینگیلیا« یا »مهد کودک حیوانات« با رویکرد تقویت روحیه اعتماد به نفس و همچنین آماده‌سازی کودکان برای زندگی فردی و اجتماعی توسط مرکز پویانمایی صبا برای گروه سنی خردسالان و کودکان طراحی، تولید و پخش می‌شود.
وی به مضمون مجموعه پویانمایی »فینگیلیا« اشاره و بیان کرد: مهدکودکی در جنگلی سرسبز وجود دارد که درخت کهن‌سال و بزرگ در آن قرار دارد این درخت مهدکودک حیوانات این جنگل است شخصیت‌های مختلفی برای این مهدکودک تعریف شده که همه آن‌ها در کنار مربی خود خانم درنا قرار دارند و در قسمت‌های مختلف ماجرا‌ها و اتفاقات متعددی در مهد کودک پیش می‌آید که با مشارکت بچه‌ها و راهنمایی مربی آن‌ها خانم درنا آن اتفاقات حل‌وفصل می‌شود.
محمودی به سابقه مجموعه مهد کودک حیوانات پرداخت و افزود: تاکنون ۹۶ قسمت از مهدکودک تولید و پخش شده و هم اکنون سری چهارم آن در دست تولید است و هم‌زمان با نگارش فیلم‌نامه مراحل تولید آن در جریان می‌باشد.
وی بار دیگر بر ساختار مجموعه فینگیلیا اشاره و بیان کرد: موضوع اصلی حول محور نکات اجتماعی، فرهنگی با کارکرد سرگرمی، تفریحی، آموزشی و تربیتی رقم می‌خورد و هر قسمت با یک داستان جذاب شروع و ماجرا‌هایی جدید را رقم می‌زند و درنهایت مربی مهد خانم درنا با ایجاد فضایی آرام زمینه همکاری و اعتمادبه‌نفس را بین شخصیت‌های مهد گسترش می‌دهد.
وی مشکلات پیش روی حوزه ساخت و تولید پویانمایی اشاره و بیان کرد: مرکز پویانمایی صبا مرجعی خوش‌نام در تولید مجموعه و سریال پویانمایی تلویزیونی است اگرچه بودجه مالی محدود دارد، اما با این حال تمام توان خود را برای تولید اثری ارزشمند فرهنگی در جهت فرهنگ‌سازی به کار برده است.
محمودی اشاره‌ای به وجود تحریم‌ها داشته افزود: محدودیت منابع مالی و تحریم‌های ظالمانه بر تمام عرصه‌های فرهنگی و تولیدی اثر گذاشته است، اما ما در مرکز پویانمایی صبا تلاش کردیم که تحریم‌ها بی اثر شود و علیرغم محدودیت‌های مالی موجود با تمام توان و انرژی سعی کردیم که این مشکلات کمترین اثر را بر کمیت و کیفیت تولیدات داشته باشد و این مهم در صدر برنامه‌های ما قرار دارد.
جبهه فرهنگی به سرباز خود که در خط مقدم قرار دارند و برای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی به تولید اثر می‌پردازند بسیار نیازمند است.
نیروی انسانی بکار گرفته شده در صنعت پویانمایی از سرمایه‌های انسانی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شود به همین دلیل ارزش بسیار زیادی دارد و باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت همچنین توانایی آن‌ها بهره لازم را ببریم، بنابراین زیرساخت‌ها باید مهیا شود تا تولیدات ما از حیث کیفی و کمی افزایش داشته باشد.
وی درباره شیوه تولید مجموعه پویانمایی »فینگیلیا« یا »مهد کودک حیوانات« اظهار کرد: سری جدید این پویانمایی با تکنیک کات اوت در ۵۲ قسمت ۷دقیقه‌ای در دست تولید می‌باشد این برنامه در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی نیز شرکت کرده و توانسته اخیرا در کشور هندوستان تندیس جشنواره کودک و نوجوان را از آن خود کند و این مهم نشانه‌ای قوت مجموعه پویانمایی مرکز پویانمایی صبا و مجموعه »فینگیلیا« یا »مهد کودک حیوانات« است.
مدیر گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا در مورد ارائه طرح اولیه مجموعه پویانمایی »فینگیلیا« یا »مهد کودک حیوانات« گفت: طرح اولیه توسط کارگردان و تهیه‌کننده کاوه کنعانی ارائه شد. پس از بررسی طرح و ارائه بازنگری اولویت‌ها بر طبق سیاست‌های موجود به پختگی لازم رسید و هم اکنون در مرحله ساخت و پخش است.
وی در مورد بازخورد مجموعه پویانمایی «فینگیلیا» یا «مهد کودک حیوانات» تاکید کرد: مبنا و شاخص ارزیابی حوزه پویانمایی کاملا مشخص است و در این میان مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما نیز طی طراحی سوالات و ارائه پرسشنامه به والدین خردسالان همچنین گفتگو با خردسالان نقاط قوت و ضعف مجموعه پویانمایی‌ها از جمله پویانمایی «فینگیلیا» یا «مهد کودک حیوانات» را موردبررسی قرار می‌دهند. آمار و ارقام بیانگر این مهم است که این مجموعه مورد توجه مخاطبان قرارگرفته است و شاخص بعدی ارزیابی برنامه‌ها در مرکز پویانمایی صبا صورت می‌گیرد و البته باید یادآوری کرد که کارشناسی و ارزیابی برنامه‌ها به واسطه شبکه‌هایی که این مجموعه از آنان به روی آنتن می‌رود نیز انجام می‌شود و شبکه پویا در این میان اقدام بررسی و تحلیل آمار اطلاعات کرده و نتایج حاکی از بیان مهم است که مجموعه پویانمایی «فینگیلیا» یا «مهد کودک حیوانات» با استقبال خردسالان روبه‌رو شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از میزان،محمودی در باره استفاده از مشاوران کودک برای ساخت قسمت‌های مختلف مجموعه‌های پویانمایی از جمله پویانمایی مهد کودک حیوانات خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که در حوزه کودک و خردسال تولید می‌شوند با حضور و مشاوره تربیتی و روانشناسی افراد زبده شکل می‌گیرد در عین حال افرادی که در حوزه رسانه نیز شناختی دارند به عنوان بخشی صاحب‌نظران و مشاوران در کنار این مجموعه قرار دارند تا علاوه بر کیفیت و کمیت آن نیز بالا برود در مجموعه جدید نیز به فراخور سن خردسالان تلاش می‌شود تا برنامه‌های سازنده و تربیت‌کننده ارائه شود و برنامه‌ها به نحوی باشد که بتواند مخاطبان کوچک را به خود جذب کند و در انتقال هویت ایرانی اسلامی نقش موثر داشته باشند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


شش + 1 =