گزارش//

آذربایجان غربی یکی از مسیرهای هفتگانه پرندگان مهاجر در دنیا

آذربایجان غربی یکی از مسیرهای هفتگانه پرندگان مهاجر در دنیا

گروه گزارش: با تداوم بارشهای بهاره تالاب_های آذربایجان غربی میزبان هزاران قطعه پرنده مهاجر است که زیبایی و جلوه خاصی به طبیعت بهاری این منطقه بخشیده اند.
آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن ۷۰ تالاب و ۲۱ رودخانه فصلی و دائمی یکی از مسیرهای مهم هفتگانه مهاجرت پرندگان در دنیا به شمار می رود، مسیری که هر ساله میزبان هزاران قطعه پرندگان زیبای مهاجر است.
هر ساله همزمان با فصل بهار شاهد حضور هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی است که در کنار پرندگان بومی استان جلوه ای خاص به تالاب های استان بخشیده و در آبگیر های استان اقدام به تخمگذاری کرده و یا جهت بازیابی توان و انرژی به طی مسیر مهاجرتی ادامه می دهند.
مهاجرت بهاره هزاران پرنده زیبا به تالاب ها و رودخانه های آذربایجان غربی اتفاق کم نظیری است که نمونه مشابه آن را کمتر می توان در سایر استان های کشور مشاهده کرد، اتفاقی که در صورت توجه به آن می تواند موجب رونق بخشی به صنعت گردشگری شود.
آذربایجان غربی یکی از مسیرهای هفتگانه پرندگان مهاجر در دنیا است
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص کوچ بهاره پرندگان به تالاب های آذربایجان غربی گفت: این استان به دلیل دارا بودن بیش از ۹۰ تالاب و رودخانه فصلی و دائمی یکی از مسیرهای مهم مهاجرت پرندگان در دنیا به شمار می رود.
امید یوسفی با بیان اینکه امسال با توجه به بارشهای مناسب بهاره احتمال افزایش میزان پرندگان مهاجر پیش بینی می شود گفت: با توجه به مناسب بودن شرایط زیستی در تالابها به خصوص دریاچه ارومیه، احتمال ماندگاری و تخمگذاری پرندگان مهاجر از جمله فلامینگوها زیاد است.وی با اشاره به افزایش تعداد فلامینگوهایی که در دریاچه ارومیه ماندگار شده و اقدام به تخمگذاری کرده اند ادامه داد: این امر نشان دهنده مناسب بودن شرایط دریاچه ارومیه و بارقه های امید برای احیای این تالاب بین_المللی است.
یوسفی با بیان اینکه در سالهای پرآبی دریاچه ارومیه شاهد مهاجرت و ماندگاری بیش از ۱۰۰ هزار قطعه فلامینگو بودیم خاطرنشان کرد: همه ساله فلامینگوها از مصر، لیبی و کشورهای آفریقایی به دریاچه ارومیه مهاجرت می کردند که با بحرانی شدن این تالاب تعداد پرندگان مهاجر کاهش داشت ولی امسال شاهد افزایش تعداد فلامینگوها هستیم.وی با بیان اینکه در سالهای ۹۱ الی ۹۲ شاهد حضور ۱۰ الی ۱۵ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه بودیم گفت: در حال حاضر تعداد این پرنده در دریاچه ارومیه به بالای ۳۰ هزار رسیده که با تخمگذاری به دلیل شرایط زیست محیطی پیش بینی می شود شاهد افزایش آن باشیم.۱۰۰ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب های آذربایجان غربی شده اند رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ هزار پرنده مهاجر بهاره وارد تالابهای استان شده اند افزود: امیدواریم با تداوم بارشها و ایجاد شرایط مناسب زیستی در تالابها شاهد افزایش تعداد پرندگان مهاجر در استان باشیم.یوسفی در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اضافه کرد: در کنار تمام زیبایی های مهاجرت پرندگان احتمال انتقال بیماری از جمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالاست که در این زمینه رعایت نکات ایمنی و بهداشتی توصیه می شود.
وی با اشاره به پایش های مستمر زیست محیطی تالاب و رودخانه های استان گفت: به دلیل تخمگذاری برخی پرندگان مهاجر در تالابهای استان توصیه می شود حداقل امکان از نزدیک شدن به لانه های پرندگان و وارد کردن استرس به آنها خودداری شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از مرگ و میر در بین جمعیت پرندگان به خصوص پرندگان مهاجر استان نداشته ایم گفت: از مردم استان تقاضا می_شود موارد مشکوک را به اداره کل دامپزشکی و یا محیط زیست استان اطلاع دهند
.rbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱:۱۸ ب.ظ

دیدگاه


نُه − 4 =