آذربایجان غربی و فرصت های سرمایه گذاری

گروه گزارش: بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاران توانمند، راهی برای تسریع حرکت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است و آذربایجان غربی در این بین با توجه به وجود پتانسیل ها و ظرفیتهایش مستعد و آماده سرمایه گذاری است. اهمیت سرمایه گذاری به عنوان یک مقوله اقتصادی سبب شده که این موضوع همواره به عنوان یکی از عوامل اساسی در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع مطرح باشد و دولتها را بر آن دارد تا توجه ویژه ای به امر سرمایه گذاری برای دستیابی به یک اقتصاد توسعه یافته معطوف دارند. در جهان امروز به خصوص در دهه های اخیر، سرمایه گذاری داخلی و خارجی به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، تولید ثروت و زندگی بهتر مطرح است. با توجه به موقعیت جغرافیایی امکانات مرزی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربی، توجه به استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این استان را باید کوششی آگاهانه برای رسیدن به رشد اقتصادی در دراز مدت تلقی کرد که نتیجه آن سرعت بخشیدن به توسعه کشور اسلامی است. آذربایجان غربی در شمالغرب کشور واقع است و ۳/۲ درصد از مساحت کل کشور را با وسعت ۳۷ هزار و ۶۱۴ کیلومتر مربع بدون احتساب دریاچه ارومیه به خود اختصاص داده است. در آذربایجان غربی زمینه های مساعدی اعم از توانمندی های آب و خاک، صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی و گردشگری وجود دارد که همه اینها می توانند در صورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی روند توسعه استان را شتاب بخشند.
آب کافی، زمین حاصلخیز، وجود مناطق جنگلی، کوهپایه های سرسبز، پارک ملی دریاچه ارومیه، وجود ذخائر با ارزش معدنی، آثار باستانی و ابنیه تاریخی، آذربایجان غربی را به عنوان استانی سرسبز و مستعد در زمینه سرمایه گذاری کشاورزی، تجاری و صنعتی و جاذبه های گردشگری مطرح ساخته است.
آذربایجان غربی با بهره گیری از ۹ گمرک و هشت بازارچه مرزی مشترک و با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک در همسایگی سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان قرار گرفته که توانمندی و موقعیت خاصی از نظر دسترسی آسان به بازارهای جهانی به ویژه بازار مهم اروپا به این استان بخشیده است. این استان، با داشتن امکانات بالقوه مانند طبیعت چهارفصل و اقلیم مطلوب، تولیدات متنوع باغی، زراعی و دامی معادن غنی، شهرک ها و نواحی صنعتی فرودگاه، نیروی انسانی متخصص و خلاق و همچنین قرار داشتن در مهم ترین مسیر ترانزیتی کشور به سمت اروپا از جمله مناطقی محسوب می شود که سرمایه گذاری در آن می تواند با تضمین بالا برای توسعه و سودآوری همراه باشد.
آذربایجان غربی با برخورداری از جاذبه های متعدد و متنوع طبیعی و فرهنگی و تاریخی و با بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده از غنی ترین اقلیم های گردشگری کشور محسوب می شود. پارک ملی دریاچه ارومیه با مجموع ۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ و تالابهای اقماری و تنوع حیات وحش موجود در آن با زیبایی های منحصر به فردش، آثار کهن ثبت شده جهانی چون مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب و کلیسای تاریخی تاتائوس مقدس معروف به قره کلیسا، تپه های مهم تاریخی مانند تپه حسنلو در نقده، تپه اهرنجان و هفتوان در سلماس، پاکترمنی و دیگاله در ارومیه، مساجد قدیمی، محوطه های تاریخی و ابنیه گوناگون فرهنگی همه موید وجود پتانسیل های لازم برای سرمایه گذاری در آذربایجان غربی است. وجود ۵۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب، استان آذربایجان غربی را در جایگاه پنجم کشوری به واسطه وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی قرار داده است. بخش کشاورزی در آذربایجان غربی خود از زمینه های مهم برای سرمایه گذاری است به طوری که این استان را در ردیف یکی از قطب>های مهم کشاورزی با دارا بودن دومین منابع آبی کشور قرار داده است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. بالابردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد.
مجموعه این ظرفیت ها و توانمندی ها سبب شده است که آذربایجان غربی در منتهی الیه شمالغرب کشور سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری و کارآفرینی باشد.
به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی، آذربایجان غربی در منظومه تجارت منطقه ای یک نقطه جغرافیایی کم نظیر شناخته شده و یکی از مناطق برگزیده جهت سرمایه گذاری و ایجاد قطب های بزرگ صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری در شمالغرب کشور است. کارشناسان اقتصادی سرمایه گذاری را به عنوان محرک بخش تولید عنوان می کنند و معتقدند یاری گرفتن از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از زمینه های مهم تحقق رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه محسوب می شود. به منظور تحقق برنامه های توسعه ای با بهره گیری از امکانات سرمایه گذاری خارجی و داخلی، مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به طور رسمی افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد و قدمهایی را برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این استان برداشته است. حسین دبیری نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی می گوید: کمبود درآمد و پس انداز از عوامل مهم توسعه نیافتگی اقتصادی است و با افزایش سرمایه، ضمن رونق تولید، رشد تجارت، بهبود سطح زندگی مردم، کاهش بیکاری، افزایش درآمد عمومی و رفع فقر حاصل می شود.
وی می افزاید: توجه به منابع سرمایه جدید و ارتقاء بهره وری سرمایه گذاری ها به عنوان یکی از عوامل موثر در رشد و توسعه اقتصادی راهگشای مشکلات ناشی از عقب ماندگی های اقتصادی است. دبیری، اهمیت سرمایه های کوچک برای شکل دادن به سرمایه گذاری های بزرگ را نیز مورد توجه قرار می دهد و می گوید: باید زمینه هایی ایجاد شود که تجمیع سرمایه ها، منجر به رونق تولید شود و از این سرمایه های کوچک برای حمایت از سرمایه های داخلی و خارجی استفاده کنیم. وی گفت: در بخش کشاورزی استان فرصتها و قابلیت های خوبی داریم که سعی می کنیم به نحو احسن از این قابلیتها استفاده کنیم. وی می گوید: برای معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری در آذربایجان غربی علاوه بر برگزاری جلسات مختلف با سرمایه گذاران، نصب بنرهایی در سطح شهر ارومیه، گمرکات، مرزها و فرودگاه و راه اندازی سایت اینترنتی این مرکز (www.investin-wa.ir)، در نمایشگاه های مختلفی که تاکنون در داخل و خارج از کشور از جمله در ترکیه، ارمنستان، عراق و آذربایجان برگزار شده با انتشار بروشورهایی به زبان های فارسی و انگلیسی و عربی اقدام به معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری در استان شده است. آذربایجان غربی با تمامی داشته هایش در مجموع ۱۷ شهرستان، ۳۶ شهر، ۳۶ بخش، ۱۰۹ دهستان و ۳۷۲۶ آبادی اش زمینه های لازم را برای سرمایه گذاری در همه بخش ها داراست. موقعیت ممتاز و منحصر به فرد آذربایجان غربی، دسترسی آسان کشور را به بازارهای جهانی به ویژه بازار اروپا امکانپذیر کرده است و با سرمایه گذاری مناسب برای توسعه زیرساختهای لازم، این استان می تواند به یکی از قطب های مهم اقتصادی جمهوری اسلامی تبدیل شود. در هر صورت استقرار بیش از ۲۵۰۰ واحد دارای پروانه بهره برداری صنعتی در استان که می توانند حلقه های مکمل تولید محصولات متنوع باشند، وجود ۴۹ ماده معدنی که آذربایجان غربی را از این نظر در رتبه سوم کشوری قرار داده، پیشینه ای چندین هزار ساله و برخورداری از جاذبه های متعدد توریستی و تفریحی، ظرفیت بی نظیر و ارزشمند پارک ملی دریاچه ارومیه، سرمایه انسانی متخصص و مسلط به دانش روز و خلاق همه از امکاناتی هستند که امنیت سرمایه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را در این منطقه از کشور تضمین می کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


8 × = چهل هشت