معاون سازمان صنعت و معدن:

آذربایجان غربی ظرفیت عظیمی در ایجاد نیروگاه های برقی و حرارتی دارد

آذربایجان غربی ظرفیت عظیمی در ایجاد نیروگاه های برقی و حرارتی دارد

گروه خبر:معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: بی‌شک آذربایجان¬غربی ظرفیت عظیمی دارد که می‌توان نیروگاه‌های برقی و حرارتی بسیار زیادی را در این استان ایجاد کرد.
عبدالحمید سرتیپی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی پس از هرمزگان دومین استان از نظر ظرفیت انرژی‌های زمین‌گرمایی به شمار می‌رود اظهار داشت: اگر همین انرژی حرارتی ذخیره شده در پیرامون ۱۲ کیلومتری پوسته فوقانی زمین را بررسی کرده و آن را با تقریب خطی هر صد متر، سه درجه افزایش می‌یابد، در نظر گیریم مشاهده می‌کنیم که معادل ۵۰ هزار برابر کل انرژی به دست آمده از منابع نفت و گاز شناخته شده جهان است.
*ظرفیت عظیم آذربایجان غربی در ایجاد نیروگاه های برقی و حرارتی
وی افزود: هم‌اکنون در محور خوی به ماکو و منطقه سیه‌چشمه یکی از بی‌نظیرترین مناطق زمین‌گرمایی نهفته است که اگر به این مسئله مهم توجه شود می‌توان نیروگاه‌های برقی و حرارتی بسیار زیادی را در این استان ایجاد کرد.
به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی ، ایران بر روی پوسته زون کمربندی کوه‌زایی آلپ-هیمالیا قرار گرفته و تاکنون ۱۵ درصد ذخایر معدنی کشف شده جهان در این کمربند بوده است.
سرتیپی بیان کرد: مشابه این کمربندی، کمربند متانوژی آند است که نزدیک ۶۵ درصد ذخایر معدنی کشف شده دنیا بر روی آن قرار داد بنابراین علت اینکه در کمربند آلپ-هیمالیا ۱۵ درصد اما در این کمربندی آند ۶۵ درصد ذخایر معدنی جهان کشف شده این است که ظرفیت‌های معدنی کمربند آلپ-هیمالیا به درستی شناسایی نشده و اکتشافات کاملی بر روی آن انجام نشده است.
*تمامی فرایندهای زمین شناسی در پوسته آذربایجان غربی قابل مشاهده است
وی با ابراز خرسندی از اینکه همه فرآیندهای زمین‌شناسی در پوسته آذربایجان‌غربی قابل مشاهده است گفت: می‌توان آذربایجان‌غربی را خواستگاه سنگ‌هایی دانست که در مقیاس ملی و جهانی در بخش معدن معرفی کرد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که بسیار حائز اهمیت است معدن طلا بوده چراکه در منطقه تکاب دو معدن فعال طلا و در سردشت یک معدن وجود دارد، علاوه بر آن در مطالعاتی که سازمان زمین‌شناسی انجام داده در مسیر خوی-اشنویه و منطقه مهاباد و سیلوانا ظرفیت طلا به اندازه کافی وجود دارد.
*نیم درصد طلای جهان در پوسته آذربایجان غربی نهفته است
سرتیپی با اشاره به اینکه براساس تحلیل‌ کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و سایر محققان، نیم درصد طلای جهان در پوسته استان آذربایجان‌غربی قرار دارد گفت: این در حالی است که از این ظرفیت و نعمت خدادادی طلا به منظور توسعه اقتصادی استان استفاده نشده و جای دارد که در این زمینه تلاش کرد.
وی افزود: برای مثال باید بتوان دو معدن فعال طلا در تکاب را به حداکثر تولید خود رساند چون حداکثر تولید معدن زره‌شوران سه تن در سال بوده و معدن آق‌دره نیز سالانه ۶۰۰ کیلو طلا و ۶۰۰ کیلو نقره تولید می‌کند.
*معدن طلای زره شوران تکاب توسعه می یابد
سرتیپی تصریح کرد: هم‌اکنون معدن طلای زره‌شوران در مرحله توسعه بوده و امید است که در یک سال آینده به یک تن برسد، اما اگر طرح توسعه پیش‌بینی شده آن محقق شود به سهولت بین دو تا سه تن قابل وصول بوده چون در آن منطقه ۲۷ میلیون تن کانسنگ طلا وجود دارد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه برای توسعه اقتصادی این منطقه باید تولید طلا را در خود استان انجام داد اظهار داشت: برای مثال اگر ظرفیت‌های اکتشافی استان توسعه یافته و استخراج واحدهای فراوری در آن راه‌اندازی شود و علاوه بر آن در دو سال آینده بورس کالای استان فعال شده و تولید و مبادله طلا در آن رخ دهد می‌تواند در زمینه توسعه اقتصاد استان بسیار تاثیرگذار باشد.
*واحدهای تولیدی طلا در آذربایجان غربی راه اندازی شود
وی گفت: گام بعدی این است که باید اتحادیه‌های طلاساز استان را تشویق کرده تا برای افزایش ارزش افزوده طلا، واحدهای تولیدی مربوطه را راه‌اندازی کنند و علاوه بر آن در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و بتوانند یک بازار مطمئن مبادلات طلا را در استان راه‌اندازی و تولید زیورآلات طلا را در خود آذربایجان‌غربی ارائه دهند.
سرتیپی با تاکید بر اینکه زمینه کار و توسعه آن در استان وجود دارد افزود: اگر بتوان این چرخه را در آذربایجان‌غربی فعال کرد، بی‌شک یک ارزش افزوده بسیار بالا در استان ایجاد شده و می‌تواند در توسعه اقتصادی آن سهم بسیاری ایفا کرد.
*۶۰۰ کیلو طلای معدن آق دره تکاب در بورس طلای استان مبادله می شود
وی اظهار داشت: هم اکنون مقرر شده که ۶۰۰ کیلو طلای آق دره تکاب در بورس طلای استان مبادله شود و اگر چنین شود خود به خود یک گردش مالی بسیار قابل توجهی در بانک‌های استان به وجود می‌آید.
سرتیپی با اشاره به اینکه هم اکنون تنها در ایتالیا و هنگ‌کنگ مرکز مبادلات طلا وجود دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی استانی مرزی بوده و به قلب اروپا راه دارد، ظرفیت اینکه بتوان یک مرکز مبادلات طلای دنیا را در ایران و آذربایجان‌غربی داشته باشیم وجود دارد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به اینکه باید معدن را جایگزین اقتصاد نفتی کرد، اگر اقدام به تولید خام کرده و همان نیز به صورت خام صادر شود، بی‌شک در توسعه اقتصادی استان تاثیر چندانی نخواهد داشت.همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی در پارک جنگلی ارومیه برگزار می‌شود. جعفرصادق اسکندری اظهار داشت: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از ۲۷ تا ۳۰ مهرماه در محل پارک جنگلی ارومیه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سیستم‌های صوتی و تصویری، عکاسی و فیلمبرداری خبر داد و گفت: این نمایشگاه نیز به مدت چهار روز برگزار می‌شود.
اسکندری تصریح کرد: علاوه بر آن در این بازه زمانی چند نمایشگاه دیگر نیز شامل سومین نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی، موکت، کف پوش، منسوجات و کالای خواب، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی برق، الکترونیک، رایانه و صنایع مخابراتی، دهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌های اداری، اتوماسیون صنعتی و اداری و نیز نمایشگاه بین المللی موبایل و تجهیزات جانبی برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه ماه نیز دهمین نمایشگاه فرش دستباف به مدت پنج روز در محل پارک جنگلی ارومیه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی افزود: امسال نمایشگاه تخصصی خانه مدرن، مبلمان و دکوراسیون داخلی منزل از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی ارومیه برگزار می‌شود.
اسکندری از برگزاری نمایشگاه بین المللی لاستیک، پلاستیک و صنایع وابسته در تاریخ دو تا پنج آذرماه در ارومیه خبر داد
و ی گفت: از سوی دیگر در این مدت، نمایشگاه های بین‌المللی مواد شیمیایی، رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی و نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات وابسته برپا می‌شود.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه فروش زمستانه ویژه شب یلدا اظهار داشت: این نمایشگاه در مدت شش روز از ۲۴ تا ۲۹ آذرماه آماده ارائه خدمات به همشهریان است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: در اسفند امروز نیز برپایی نمایشگاه تخصصی مبلمان منزل و اداری، نمایشگاه تخصصی صنایع چوبی، لوستر و دکوراسیون داخلی منزل، نمایشگاه فروش بهاره و نمایشگاه سفره هفت‌سین، گل آرایی، شیرینی‌های خانگی و هنرهای دستی پیش‌بینی شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


دو − = 0