شیعه نماهای غافل‌تر از یزید

شیعه نماهای غافل‌تر از یزید

بهروز میرزایی شیرمرد
گروه اجتماعی: باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه عزا و چه نوحه و چه ماتم است، دوباره عمری دست داد تا محرمی دیگر را به چشم ببینیم، دوباره سعادتی نصیبمان شد تا سر به آستان دوست نهیم و به بهانه فراق مظلومانه‌اش با اشک چشمی غبار از دل‌های زنگار گرفته بزداییم. باز محرمی دیگر فرا رسید و دل‌های مشتاق بی قراران را هوایی کرد، این روزها همه به دنبال بهانه‌اند، بهانه ای که گوشه ای بنشیند و به مظلومیت مولایش اشکی بریزد و دلش را سبکبال تر و سبک بارتر به سویش روانه کند.
در باب وقایع محرم و مظلومیت سرور و سالار شهیدان سخن‌ها بسیار گفته و قلم‌ها بسیار فرسوده شده است، اما آنچه که مقصود نگارنده در این مجال است نگاهی به اتفاقاتی است که همه ساله در دل این سوگواری‌ها می‌افتد و چشممان را به روی آن‌ها می‌بندیم. اتفاقاتی که نه در فرهنگ شیعی ما می‌گنجد نه با فرهنگ اصیل ایرانی مان سنخیت دارد.
در چند سال اخیر در این ایام به برکت درایت و نظارت مسئولان و مدیران حوزه فرهنگ، شاهد مسائلی هستیم که دل هر دوستدار و ارادتمند حسین (ع) را بیشتر از زخم گلوی علی اصغر (ع) و دست بریده حضرت عباس (ع) به درد می‌آورد. امروز که هر دلداده به مولا اعم از شیعه و سنی و ارمنی و زرتشتی رخت عزا برتن و یاد حسین در دل، سعی می‌کند از این دریای بی کران معرفت جرعه ای بنوشد، عده ای گرگ صفت در لباس میش، به خود جرات داده و در سکوت و انفعال دستگاه‌های نظارتی مرتکب هر غلط و جسارتی که دلشان می‌خواهد می‌شوند.
چند سالی است که متأسفانه در اکثر شهرهای استان مخصوصا در ارومیه و حومه آن شاهد تردد خودروهایی هستیم که عباراتی در رابطه با محرم و وقایع عاشورا بر روی آن‌ها نقش بسته است، که نه تنها نشانی از عزاداری و سوگواری در آن نیست بلکه متأسفانه موجب به سخره گرفته شدن و کوچک شمرده شدن فرهنگ عاشورایی در میان بسیاری جوانان نیز شده است.
آقایان متولی فرهنگ! امروز دیگر حرف از وهابی و سلفی و تکفیری نیست امروز فرزندان ما خواسته یا ناخواسته دست به این عمل می‌زنند و با ژست روشنفکرانه آن را در فضای مجازی نشر یا به قول خودشان می‌کنند آیا این حاصل افراط و تفریط‌ها در مقوله فرهنگ سازی نیست؟
آیا وقت آن نرسیده است که کمی در برنامه های فرهنگی خود تجدید نظر کنیم؟ آیا هنوز هم فکر می‌کنیم با همان برنامه های سنوات گذشته می‌شود به جنگ جهالت‌های نوینی رفت که طراحان آن برای گرفتار کردن تک تک مردم در همه زمینه های اعتقادی، روانی، سیاسی و علمی و اقتصادی و غیره برنامه دارند؟
آیا وقت آن نرسیده است که پلیس زحمت کش مان در کنار توجه به پوشش مردم در پیاده روها گوشه چشمی هم به وضعیت خودروها در خیابان‌ها داشته باشد تا برخی افراد معلوم‌الحال با به تمسخر گرفتن اعتقادات مردم احساسات آن‌ها را جریحه‌دار نکنند؟
بله ماه محرم است و باید برای مظلومیت مولایت حسین (ع) گریه کنی ولی نمی‌خواهد به واقعه کربلا فکر کنی به مظلومیت امروز امام حسین (ع) گریه کن، به حال و روز برخی‌ها که تمام احساس خویش را در این مسیر وارد می‌سازد و موجبات سوءاستفاده دشمنان از شیعه را فراهم می‌سازند باید گریست به رو کم کنی‌ها در برخی از هیئت‌ها، به هل دادن‌ها در زمان پخش نذری‌ها، به کاسبی‌هایی که به یمن ایام عزایش سکه‌اند، به برخی مرثیه‌هایی که سر و ته ندارند، برای حسین (ع) گریه کن مولایی که تا جهان برقرار است مظلومیتش نیز ادامه دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


7 × هفت =