اختصاصي آرازآذربايجان//

شمشیر کوتاه قانون در مبارزه با تخلفات حادثه ساز رانندگی!‏

شمشیر کوتاه قانون در مبارزه با تخلفات حادثه ساز رانندگی!‏

وحید حاج سعیدی
‏گروه اجتماعی: »رهگذران قربانی راننده بی احتیاط شدند.« » در اثر برخورد خور رو با رگذاران دو عابر پیاده در دم جان باختند«، » راننده بی احتیاط جان دو زن پیاده را ‏گرفت« اخباری از این دست گاه و بیگاه در صفحه حوادث نشریات به چشم می خورند.
خبر ساده و کوتاه است و برای بسیاری از خوانندگان نشریات رویت ‏این گونه اخبار در صفحه حوادث، امری بسیار عادی و روتین محسوب می شود. چرا که در طول شبانه روز و در بسیاری از شهر های کشورمان حوادثی از ‏این دست به کرات اتفاق می افتند
. در آخرین خبرناگوار از این دست نیز چند روز قبل خودروی ۲۰۶ با ۶ نفر از کارگران فضای سبز‎ ‎شهرداری برخورد ‏می‌کند و در اثر این برخورد ۳ نفر در دم جان خود را از دست می‌دهند و ۳ نفر نیز به بیمارستان منتقل می‌شوند که ۲ نفر از آنها نیز در‎ ‎بیمارستان‎ ‎جان ‏خود را از دست می‌دهد. رئیس‎ ‎پلیس‎ ‎راهنمایی و رانندگی‎ ‎ ‎اعلام کرد در تستی که از راننده و سرنشینان این خودرو به عمل آمد مشخص شد ‏که ۳ نفر از این افراد حالت طبیعی نداشته و‎ ‎مشروبات الکلی‎ ‎مصرف کرده بودند‎.‎
بی احتیاطی، بی دقتی، مستی، حادثه، اتفاق، خودخواهی، خودنمایی، تخلیه هیجان، سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، رانندگی پر خطر، ناتوانی در ‏کنترل خودرو، نقص در سیستم ایمنی و ترمز خودرو، خلاء قانونی، ضعف در اجرای قانون، پشتوانه بیمه ای و یا هر اسم دیگری که بر این حادثه دلخراش ‏و علت رخداد آن بگذاریم، چیزی از تالمات روحی خانواده های متوفیان و آسیب های جسمی و روحی مجروحان این حادثه و حوادث مشابه نمی کاهد.‏
چه بسیارند مادران و پدرانی که جگر گوشه هایشان را در این خود خواهی ها از دست داده اند و یا کودکانی که باید تاوان تخلیه هیجان دیگران را با ‏چشیدن طعم تلخ یتیمی پس دهند؟! ‏
به راستی آیا موسم آن فرا نرسیده است که یک قانون جامع و متقن در خصوص اعمال مجازات های سنگین و محرومیت های مادام العمر و یا طولانی ‏مدت در خصوص چنین رانندگانی وضع شود؟
حقیقتاً چه تفاوتی بین رانندگانی از این دست با فردی است که دو سال قبل بعد از مصرف شیشه اقدام به ‏ضرب و جرح ۱۰ نفر و قتل یک نفر بیگناه نمود؟ توقیف خودرو، اختصاص چند نمره منفی و تحمل چند ماه حبس که قابل جایگزینی با جزای نقدی ‏است، در جلوگیری از بروز چنین حوادث ناگواری تا چه میزان اثرگذارند؟
آیا مجازات کسی که به عمد و در هوشیاری کامل و یا حتی بعد از مصرف مواد، قرص های روان گردان و مشروبات الکلی، با لایی کشیدن، رانندگی با ‏سرعت های بالا و وحشتناک، ترمز های پر سر و صدا و سایر رفتار های پر خطر ترافیکی علاوه بر اخلال در نظم و امنیت جامعه، جان و سلامت سایر ‏شهروندان را به خطر می اندازد با فردی که ناخواسته و به دلایل ترافیکی تصادف می کند، برابر است؟
هر چند بر اساس قانون چنین قتلی، قتل شبه عمد محسوب می شود و مجازات آن در قانون به صراحت مشخص گردیده است ولی به نظر می رسد ‏قوانین مجازات قتل شبه عمد ( به ویژه در خصوص تصادفات رانندگی) آنقدر محکم و اثر گذار نیستند که از بروز رانندگی پر خطر چنین افرادی جلوگیری ‏کنند.
چرا که مطابق قانون، در قتل غیر عمدِ ناشی از تخلفات رانندگی مجازات قصاص وجود ندارد و مجازات تعیین حبس تعریزی و جزای نقدی، در ‏صورت مطالبه اولیای‌دم در نظر گرفته شده است‎.‎‏ در صورتی که به نظر می رسد قانونگذار باید حتی در خصوص تعیین نوع قتل در این گونه حوادث ‏تجدید نظر کند و فوت افراد در تصادفات را در صورتی قتل شبه عمد قلمداد کند که تصادف واقعاً بر اثر حادثه یا نقص فنی خودرو اتفاق افتاده باشد و اراده ‏راننده نقشی در بروز حادثه نداشته باشد. ‏
دردمندانه در بسیاری از این تصادفات منجر به فوت به ویژه در سطح شهر یا بزرگراه ها، رانندگی تهاجمی یا پر خطر باعث بروز این حوادث ناگوار می شود ‏که می توان آن را ارادی و از روی آگاهی و قابل پیشگیری قلمداد کرد.‏
علی ای حال آنچه مسلم است اینکه در سال های اخیر با توجه به افزایش وسایل نقلیه، آرامش خاطر برخی رانندگان خاطی به واسطه پرداخت خسارت و ‏دیه از سوی شرکت های بیمه، توزیع نامناسب ثروت در جامعه، وجود برخی ثروت های باد آورده و تغییر نگرش و نگاه تعدادی از رانندگان به زندگی سایر ‏هموطنان باعث شده تا عده ای معابر شهری و بین شهری با جاده های بازی مجازی »دیوانگی در شهر« اشتباه بگیرند و با رانندگی پر خطر و تهاجمی ‏امنیت، آسایش، سلامت و حتی جان سایر شهروندان را نشانه بروند که این امر، ضرورت بازنگری در قوانین راهنمایی را بیش از پیش نمایان می سازد. ‏
با وجود اینکه گسترش فرهنگ صحیح رانندگی می تواند به عنوان یک عامل اساسی در کاهش مرگ و میر و جراحات رانندگی موثر باشد ولی متاسفانه ‏جا انداختن ساده ترین مسائل ایمنی در رانندگی ( نظیر بستن کمربند یا صحبت نکردن با موبایل در حین رانندگی ) بعد از سال ها تلاش و اختصاص ‏جریمه های مختلف، هنوز به صورت نیم بند اجرا می شود و با وجود برنامه ریزی های گسترده و کلان در این خصوص، هنوز هم بسیاری از رانندگان با ‏دیدن پلیس یا دوربین اقدام به بستن کمربند یا قطع مکالمه با تلفن همراه می کنند.
در این صورت شاید انتظار رعایت سایر هنجار های رانندگی انتظاری ‏عبث و بی فایده باشد و ظاهراً تنها باید به اثرات استفاده از قوه قهریه و مجازات های سنگین تر دلخوش کرد!‏جا دارد مسئولان مربوط نیز به جای مونتاژ قوانین راهنمایی و رانندگی غربی، به وضع و طراحی قوانین متناسب با فرهنگ و رویکرد رانندگان کشور ‏خودمان اقدام کنند تا شاید روزی به این سطح از فرهنگ و آگاهی برسیم که خودرو وسیله سرگرمی، تفریح و تخلیه هیجانات نیست و رعایت اصول ‏رانندگی هم تنها برای زود تر رسیدن به مقصد و یا داشتن ترافیک روان و منظم طراحی نشده اند!‏
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 15