فشار خون بالا را چگونه با سبک زندگی مدیریت کنیم

فشار خون بالا را چگونه با سبک زندگی مدیریت کنیم

گروه خانواده وسلامت:فشار خون بالا از مسیر سبک زندگی مناسب تا میزان چشمگیری قابل مدیریت خواهد بود. در ادامه جزئیات بیشتری به اشتراک گذاشته می شود…
سبک زندگی یا لایف استایل نقش مهمی در درمان فشار خون بالا ایفا می کند. اگر بتوانید به کمک یک شیوه حساب شده و موثر فشار خون خود را با موفقیت کنترل کنید، ممکن است از نیاز به مصرف دارو رهایی یابید و یا حداقل پزشک معالج قادر به کاهش دوز داروهایتان شود.
اما سبک زندگی سالم برای مبتلایان به فشار خون بالا شامل رعایت چه مواردی است؟ اطلاعاتی که در ادامه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، با استناد به مقالات منتشر شده توسط مِـیو کلینیک(در بعضی از منابع مایو کلینیک نیز نوشته اند) یکی از معتبرترین مراکز علوم پزشکی جهان استخراج شده اند:
وزن کم کنید و مراقب اندازه دور کمر خود باشید
فشار خون اغلب با افزایش وزن بالا می رود. اضافه وزن همچنین می تواند باعث اختلال در تنفس هنگام خواب (آپنه خواب) شود که همین موضوع فشار خون را بیش از پیش افزایش می دهد.
کاهش وزن یکی از موثرترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون به شمار می رود. کاهش وزن حتی به میزان جزئی در صورت اضافه وزن یا چاقی، می تواند مستقیما به کاهش فشار خون بیمار کمک کند. به طور کلی به نظر می رسد که با هر کیلوگرم کاهش وزن، فشار خون نیز حدودا ۱ میلی متر جیوه پایین می رود.
البته علاوه بر کاهش وزن، باید به سایز دور کمر خود نیز توجه داشته باشید. چربی اضافی در قسمت دور کمر می تواند شما را در معرض خطر فشار خون بالاتر قرار دهد.
به طور منظم ورزش کنید:فعالیت بدنی منظم مانند ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته یا حدود ۳۰ دقیقه ورزش روزانه (در بیشتر روزهای هفته) در صورت ابتلا به فشار خون بالا، می تواند آن را حدود ۵ تا ۸ میلی متر جیوه کاهش دهد. البته بسیار مهم است که در این مسیر ثابت قدم باشید زیرا با توقف روند ورزش منظم ، فشار خون مجددا افزایش می یابد.
اگر فشار خون افزایش یافته دارید و در مرز ابتلا به این بیماری قرار گرفته اید، ورزش می تواند به شما در جلوگیری از ایجاد فشار خون کمک کند. در صورتی که در حال حاضر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنید، فعالیت بدنی منظم می تواند فشار خون شما را به سطح نرمال بازگرداند.
شماری از ورزش‌ های هوازی که ممکن است برای کاهش فشار خون موثر باشند شامل پیاده‌ روی، دویدن، دوچرخه‌ سواری، شنا و رقص هستند.
رژیم غذایی سالم داشته باشید:پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و همچنین محدودیت مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول می تواند فشار خون را تا ۱۱ میلی متر جیوه کاهش دهد. این برنامه غذایی تحت عنوان رژیم DASH شناخته می شود.
هرچند تغییر عادات غذایی همیشگی آسان نیست، اما با رعایت نکات زیر می توانید تدریجا یک رژیم غذایی سالم را اتخاذ کنید:
- یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید: نوشتن آنچه که می خورید، حتی برای یک هفته می تواند عادات غذایی واقعی شما را روشن کند. این روش باعث می شود که بتوانید مواد غذایی مصرفی، مقدار و زمان استفاده از آنها را کنترل کنید.
- افزایش مصرف پتاسیم را در نظر بگیرید: پتاسیم می تواند اثرات سدیم بر فشار خون را کاهش دهد. بهترین منبع پتاسیم مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات است تا مکمل ها. با پزشکتان در مورد سطح پتاسیم مورد نیاز خود مشورت کنید.
- یک خریدار هوشمند باشید: هنگام خرید برچسب‌ مواد غذایی را بخوانید تا بهترین انتخاب ممکن را با توجه به ‌شرایط خود انجام دهید. علاوه بر این زمانی که برای صرف غذا به رستوران می روید نیز به برنامه غذایی سالم خود پایبند باشید.
سیگار را ترک کنید:به گزارش آراز آذربایجان به نقل از نمناک،هر نخ سیگاری که می کشید فشار خون شما را تا چندین دقیقه پس از اتمام آن افزایش می دهد. در نتیجه ترک سیگار به بازگشت فشار خون به حالت عادی کمک می کند.ترک سیگار همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد. افرادی که سیگار را ترک می کنند ممکن است بیشتر از آنهایی که هرگز سیگار را ترک نکرده اند عمر کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 3