در سفر اخير رئيس قوه قضاييه به آذربايجان غربي صورت گرفت

اختصاص ۱۵۵ میلیارد ریال اعتبار جهت رفع مشکلات دستگاه قضایی استان

اختصاص ۱۵۵ میلیارد ریال اعتبار  جهت رفع مشکلات دستگاه قضایی استان

گروه خبر:مدیرکل دادگستری آذربایجان غربی از اختصاص ۱۵۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات خاص قوه قضاییه برای مرتفع کردن مباحث و مشکلات دستگاه قضایی استان خبر داد.
به گزارش آراز آذربایجان، توکل حیدری در نشست تشریح دستاوردهای سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به استان با اصحاب رسانه و مطبوعات اظهار کرد: با توجه به سفر اخیر رئیس قوه قضاییه کشور به استان که بر اساس نیازهای دستگاه قضایی استان انجام شد، آیت الله لاریجانی ۱۵۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات خاص قوه قضاییه برای مرتفع کردن مباحث و مشکلات دستگاه قضایی استان اختصاص داد.
وی افزود: بر اساس گفته های مسئولان قضایی در ۶ سفر قبلی رئیس دستگاه قضا به استان‌ها، اعتبار اختصاص یافته به آذربایجان غربی به دلیل استحقاق استان ۳ برابر اعتبارات سایر استان‌های کشور بود.
وی با بیان اینکه نبود مجتمع قضایی واحد در آذربایجان غربی یکی از مشکلات حوزه قضایی استان است، اظهار کرد: در سفر اخیر آیت الله لاریجانی با توجه به اعتبار اختصاص یافته مصوب شد یک مجتمع قضایی در مدت ۳ یا ۴ سال برای استان به شرط تملک زمین از سوی دستگاه های اجرایی استان با هدف تجمیع تمامی فعالیت‌های حوزه قضا و دادرسی احداث شود.
حیدری خاطر نشان کرد:همچنین رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای تقویت کیفی فعالیت‌ها و برنامه های بخش فرهنگی برای قضات و کارکنان دستگاه قضایی در استان اختصاص یافت.
وی در همین خصوص به احداث مجتمع فرهنگی و رفاهی ویژه قضات استان اشاره و تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های اجتماعی و قضایی قضات برای حضور در اماکن عمومی به لحاظ شرایط امنیتی با اختصاص این مبلغ می‌توانیم محل احداث این مجتمع که هم اینک در تملک شورای مواد مخدر است در تملک دادگستری گرفته و برای احداث مجموعه های فرهنگی برای قضات، کارکنان دستگاه قضا و خانواده های آن‌ها اقدام کنیم.
وجود ۱۱۴ هزار پرونده معوقه در استان
وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات جدی استان در حوزه دادگستری آذربایجان غربی را حجم بالای پرونده های قضایی اجرای احکام عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان ۱۱۴ هزار پرونده معوقه داریم و سالیانه ۴۰۰ هزار پرونده به مجموع کل پرونده‌ها شعبات مختلف دادگستری و دادسراهای استان افزوده می‌شود.
مدیرکل دادگستری آذربایجان غربی بیان داشت: از این مجموع رسیدگی به این پرونده‌ها ۵۰ درصد به شوراهای حل اختلاف و ۵۰ درصد دیگر به دادگستری‌ها محول می‌شود.حیدری در ادامه با اشاره به کمبود خانه های سازمانی برای قضات که اغلب غیر بومی هستند، احداث ۷۶ واحد خانه سازمانی برای استقرار قضات غیر بومی را از دیگر مصوبات سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به آذربایجان غربی عنوان و تصریح کرد: هم اینک تعداد ۳۵۰ قاضی و در مجموع بیش از ۱۵۰۰ کارمند و پرسنل دستگاه قضایی استان تنها از امکانات ۱۵۰ واحد سازمانی استفاده می‌کنند.
کمبود شدید قاضی و کادر اداری علت طولانی شدن اجرای حکم در استان
وی در ادامه همچنین علت طولانی شدن اجرای حکم را کمبود قاضی و کمبود شدید کادر اداری دانست و علت عدم اجرای خوب و شایسته احکام توسط ضابطین قضایی را بر علت‌های قبلی افزود و اظهار کرد:در سال گذشته ۶۷۰ قاضی در کل کشور جذب دستگاه قضایی شدند و امسال نیز قرار است این رقم به یک هزار نفر برسد.
حیدری اظهار کرد: در اواخر سال ۹۱ در آذربایجان غربی، ۲۷ قاضی جذب دستگاه قضایی شده بودند، همچنین در اواخر شهریور ماه امسال نیز ۲۵ قاضی برای این دستگاه به‌کارگیری شدند که این امر در حالی است که از سال ۸۰ تا ۹۱ تعداد قضات استان با توجه به افزایش حجم پرونده های قضایی ثابت بود.
مدیر کل دادگستری آذربایجان غربی در پایان از تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت دیه محکومین غیر عمد زندان‌های استان که نزدیک به ۵۰ نفر هستند و بدهی‌شان کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال است، اشاره کرد که در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه مورد تصویب قرار گرفت تا این افراد به زودی با پرداخت جرایم خود به آغوش خانواده بازگردند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


5 − سه =