مديرکل طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران:

بدون مشارکت تمام ذینفعان نمی‌توان به نجات دریاچه ارومیه امید داشت

بدون مشارکت تمام ذینفعان نمی‌توان به نجات دریاچه ارومیه امید داشت

گروه خبر:مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: شرایط ایده‌آل احیای دریاچه ارومیه زمانی محقق می‌شود که پروژه احیای آن با مشارکت جوامع محلی تلفیق شود.
محسن سلیمانی، مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران؛ درخصوص تشریح وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: در طول چند سال گذشته با شکل‌گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات متعددی شکل گرفته که قطعاً مؤثر هستند اما ما باید شاهد حضور هر چه بیشتر مردم در فرایند احیا باشیم تا بتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم.
وی تاکید کرد: تا زمانی که قائل به این ماجرا نباشیم که پروژه احیای دریاچه ارومیه دولتی نیست و مردم نیز باید در کنار مسئولان تلاش کنند، دریاچه ارومیه نجات نخواهد یافت.
مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تصریح کرد: با استقرار کشاورزی پایدار و الگوسازی آن، بستری مناسبی برای مشارکت جامعه محلی درجهت دریاچه ارومیه فراهم شده است.
سلیمانی روزبهانی تأکید کرد: مردمی کردن پروژه احیای دریاچه ارومیه در کنار سایر پروژه‌های دولتی در یک بازه نسبتاً بلند مدت به موفقیت در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه از مساحت ۵ هزار کیلومترمربع دریاچه ارومیه تقریباً ۲هزار کیلومتر مربع آن آبدار است، بیان کرد: با اینکه شاهد افزایش ۵۱ سانتی متر تراز ارتفاعی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و وضعیت دریاچه رو بهبود است، اما کماکان با شرایط ایده‌آل فاصله داریم. مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درخصوص دلایل خشک شدن نگین فیروزه‌ای غرب کشور، اذعان داشت: توسعه ناپایدار در حوزه آبریزی دریاچه ارومیه از جمله توسعه بی‌رویه سد‌ها، توسعه کشاورزی، اجرای کشاورزی ناپایدار و توسعه مشاغل ناپایدار شرایط بدی را برای دریاچه ارومیه و حوزه آبریز آن رقم زده است.
سلیمانی روزبهانی با اشاره به اینکه زنگ خطر از بین رفتن دریاچه ارومیه از بیش از یک دهه قبل به صدا در آمده است، گفت: با از بین رفتن دریاچه ارومیه شاهد لطمات وارده به حوزه آبریز و نابودی زندگی بیش از ۵ میلیون نفر از افراد این بخش خواهیم بود.
وی درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش‌هایی از جانب سازمان حفاظت محیط زیست در جهت تدوین مدیریت جامع حوزه آبریزی دریاچه ارومیه تدوین شده بود که به لحاظ مشارکتی بودن آن و اقدامات تمام ذینفعان دولت و همه دست اندرکاران، در آن سال‌ها مورد توجه قرار نگرفت.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمشرق،مدیرکل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تأکید کرد: بدون مشارکت تمام ذینفعان حوزه آبریز و جوامع محلی نمی‌توانیم امیدی به نجات دریاچه ارومیه داشته باشیم و درحال حاضر در تلاش هستیم تا با بازگرداندن حق به این دریاچه و مشارکت دست اندرکاران این حوزه امید از دست رفته احیای آن را برگردانیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


− 7 = هیچ