خانمی که بخاطر قصور دندانپزشکان دندان های جلویی خود را از دست داد

خانمی که بخاطر قصور دندانپزشکان دندان های جلویی خود را از دست داد

متاسفانه در شهرستان ارومیه روزانه صدها نفرعلیرغم پرداخت هزینه های بسیار سنگین برای تعرفه های دندانپزشکی از طرف برخی دندانپزشکان صدمات جبران نا پذیری به دندانهایشان وارد می¬شود بطوریکه برای همیشه شانس ترمیم مجددویاحتی ایمپلنت¬های جایگزین را نیز از دست می دهند.
قطار این سیکل معیوب روز به روز باسرعت وشدت بیشتری به مسیر خود ادامه می¬دهد وکسی هم جلودار آن نیست ویا همه انتظار آن رادارد تا شخصی از آسمان نازل شده و کاری انجام دهد .در این مقاله به آسیب شناسی این معضل اجتماعی خواهیم پرداخت که تقریبا همه آحاد حداقل یکبار تجربه کرده ویا در آینده ای نزدیک بناست تجربه بسیار تلخی ازآن باخود به یادگار ببرند .
در بررسی عوامل اصلی در بروز ویا تشدید روزافزون این معضل اساسی به موارد ذیل می¬توان اشاره نمود.
۱-وجود بسیاری از خلاءهای قانون عمیق در حوزه نظارت بر قصورات سهوی ویا عامدانه (تنها به منظور نفع مادی )دندانپزشکی ۲-عدم وجود سیستم های نظارتی در جهت بررسی حسن انجام اقدامات درمانی دندانپزشکان ۳-چشم پوشی از برخی پرونده ه بنابه هر دلیل موجه ویا غیر موجه توسط اعضا هیات های انتظامی از قصورات دندانپزشکان خاطی دربرخی پرونده های ارجاعی از طرف سازمان نظام پزشکی ویا بنابه هر دلیلی.
خانم ک.ق که قربانی قصورات سه تن از این متخصصیین شده ودر این راستا۴دندان قدامی فک تحتانی خود رابرای همیشه از دست داده ،بطوریکه نه تنها شانس ترمیم برای آنها وجود ندارد بلکه حتی بدلیل تحلیل استخوان فک پایین امکان ایمپلنت نیز وجود ندارد که ناشی از قصور متخصص اندودنتیکس ۰خانم دکتر ص.ع)متخصص پریودنتیکس (دکتر ک.ع.م)ونیز متخص ترمیمی (دکتر ر.ص.ع )میباشد.
در مراجعه اول بیمار متخصص اندودنتیکس (خانم دکتر ص.ع)بدون اطلاع دادن به بیمار و توجیه کامل وی ویا دادن شانس مشاوره با دیگر متخصصین ،اقدام به عصب کشی غیر ضروری وغیرعلمی چهار دندان سالم قدامی مندیبل مینماید که در واقع هیچ نیازی به اینکار نبوده است .سپس خانم دکتر ص. ع بیمار را به متخصص پریودنتیکس (دکتر ک.ع.م) ارجاع منماید. متخصص پریودنتیکس هم بدون اطلاع و توجیه کامل بیمار و دادن شانس مشاوره با متخصصین دیگر اقدام جراحی فلپ غیر ضروری و غیر آکادمیک لثه مینماید چرا که ریشه دندانهای یاد شده بسیار کوتاه بودند و نمیبایست عمل فلپ انجام میشد متاسفانه این عمل منجر به موبیل شدن (لق شدن) شدید دندانهای درگیر و تحلیل استخوانی غیر قابل برگشت در ناحیه می¬گردد.
بیمار در مراجعه مجدد خود نزد متخصص ترمیمی (دکتر ر.ص.ع) از لق شدن دندانها شکایت میکند ولی متخصص ترمیمی متاسفانه بدون توجه به لق بودن دندانهای مذکور و همچنین قبل از تثبیت دنداهای لق شده، اقدام به جاگذاری روکش برای آنها میکند که البته خود این روکشها نیز بدلیل عدم فیت بودن در محل و نیز وجود فضای خالی میان دندانها و روکش (باعث حضور عوامل میکروبی در محل ودر نتیجه منجر به التهاب موضعی) نهایتا تشدید تحلیل استخوانی ایجاد شده میگردد مضاف بر این که روکشهای گذاشته شده همگی معیوب بودند.
در مراجعات بعدی بیمار و اعتراض نسبت به اوضاع وخیم ۴ دندان جلویی هیچ یک از متخصصین مذبور، نه تنها بدلیل خطاهای انجام گرفته عذر خواهی نکرده و یا درصدد ترمیم اشتباهات خود نیامدند بلکه با بی احترامی کامل وی را از محل کار خود بیرون کردند.
بیمار بالاجبار با مراجعه به دادسری شهرستان ارومیه شکایتی بر علیه متخصصین طرح نمود برابر دستور باز پرس شعبه مربوط، از سازمان نظام پزشکی ارومیه درخواست اعلام نظریه کارشناسی گردید. شایان توجه اینکه برابر عکسهای رادیوگرافیک، تشخیص نواقص یاد شده حتی برای دانشجویان دندان پزشکی نیز عملی بسیار ساده می¬باشد و جای بسی تعجب است که باوجود عکسهای رادیوگرافیک قبل و بعد اقدامات درمانی متهمین و علی رغم چندین نامه¬ایی که از اساتید و متخصصین خوشنام و مجرب دندانپزشکی شهرستان ارومیه و تهران مبنی برتائید موارد اتهامی یاد شده به هیات کارشناسی بدوی انتظامی نظام پزشکی ارومیه ضمیمه و ارائه شده بود در کمال ناباوری هیچکدام از متخصصین محترم هیات انتظامی بدوی قادر به تشخیص این موارد ساده نشدند واین مهم البته شائبه هایی را به اذهان متبادر می_سازد چرا که آنان بدون ارائه کوچکترین توضیح در خصوص علل رد دلایل ابرازی بیمار و یا نظریه پزشک معتمد پزشکی قانونی، کلیه اتهامات وارده را در یک سطر خلاصه نمودند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 7