دراین خطه در باغ شهادت باز،بازاست

دراین خطه در باغ شهادت باز،بازاست

عبدالسلام معروفی
گروه تحلیل:تاریخ ایران عزیز با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رنگی دگر به خود گرفت و با بررسی اجمالی این تاریخچه در سراسر این سرزمین پهناور هر کدام نقش و جایگاه خود را ایفا کرده اند.
در این اثنا استان آذربایجان غربی هم که با ۳ کشور هم مرز و با۳ استان نیز هم مسیر است و با توجه به حساسیت و موقعیت جغرافیایی آن دارای اهمیت خاصی است. رشادت مردان و زنان این دیار که در گوشه ای از ایران و ( سر ایران ) جای گرفته زبانزد خاص و عام است، هر چند بیش از ۱۲ هزار شهید تقدیم انقلاب کرد . ولی در طول همه این ۳۴ سال عمر انقلاب هر سال خون چندین شهید دیگر نیز برآسمان و زمین این منطقه می چکد و به اذعان و اعتراف همه صاحبان قلم و منصب، باب شهادت در این استان باز است.
اولین جرقه انقلاب در ۲ بهمن ۵۷ با به گلوله بستن مسجد اعظم ارومیه رقم خورد و آخرینی در این استان بر خلاف اکثر مناطق مختلف کشور نداریم.
در طول آن سال ها که انقلاب شکل می گرفت مردم این استان هم از کاروان و قافله عقب نمانده و با تحمل بیشترین فشارها در داخل و خارج توانستند پرچم مقدس کشور را به اهتراز درآورند. سهم استان آذربایجان غربی از هزاران شهید که آن روزها تقدیم پیروزی انقلاب شد ۸۹ شهید ،۸۹ لاله ، ۸۹ برگ زرین ، و ۸۹ به خون خفته ای بود که لانه های شیاطین را ویران و کارنامه پرافتخار نظام اسلامی را رنگین تر ساختند. همه شهرهای این استان، همه اقوام آن از ارومیه تا سردشت ،پیرانشهر ، اشنویه ، مهاباد ، نقده ، خوی ، سلماس ، شاهیندژ ،چالدران ، تکاب ،‌ماکو ، میاندوآب بوکان و غیره….همه و همه از کوچه ها و معابر شیمیایی شده سردشت نازنین تا ماکوی سرفراز در مرز همه برای انقلاب جنگیدند و افتخار آفریدند.
افتخاری که در عمر۴دهه با ارزش انقلاب هیچ وقت به راحتی سر بر بالین نگذاشت و هر آن که دم که می خواست ذکر استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی سردهد شیاطین در فکر دسیسه ، توطئه و اختلاف بر می آیند و در مسیر جدایی مردم از نظام و اختلاف میان خود مردم گام بر می دارند. نقش آذربایجان غربی در پاسداشت این ایام بسیار مهم و با ارزش است ؛ ۸۹ شهید تقدیمی و همه ۱۲ هزار شهید و ۳۶ هزار جانباز، آزاده و شهدای سال های اخیرش نشان می دهد این استان نماد غیرت ، شجاعت ، مردانگی ، ایثار و از خودگذشتگی است.به هر کجای این استان گام می نهید خون مقدس شهیدی بر زمین جاری شده و لاله های به خون خفته ای بجایش روئیدن آغاز کرده اند. هر چند زمزمه انقلاب دراین استان از ۱۹ آذر آغاز شد ولی به دلیل در برگیری این موضوع ، تاریخ ۲ بهمن ماه را به نام آغاز انقلاب اسلامی بر علیه رژیم شاه در ارومیه و در کارنامه استان ثبت می شود ، با این حال همه این ۱۲۲۴۰ روز سپری شده از انقلاب هر روزش تاریخ پیروزی مردم این استان است. مردم آذربایجان غربی بیشترین فشارها ، دردسرهای ، ناامنی ها و بی مروتی ها و بی توجهی ها و کم حرمتی ها را در طول همه این سال ها از داخل وخارج با جان و دل خریده ، ولی مردم خم به ابرو نیاورده اند.
با این حال همیشه پیشگام و پیشمرگ حمایت و همراه این نظام بوده اند و سرداران و فرمانده هان رشیدی تقدیم این انقلاب و پرچمش کرده است و خون های زیادی برای پربار ساختن درخت تنومند انقلاب اسلامی هدیه نموده است.
این استان راجزو ۵ استان حماسی و دفاعی ایران نام می برند ؛ یعنی از ۳۰ استان کشور ۵ استان ما از لحاظ دفاعی و نظامی سرآمد هستند که این اختیار هم نصیب آذربایجان غربی شده است؛ پس بر مسوولین و خدمتگذاران نظام است تا قدر این مردم را بدانند و در راستای حفظ این جایگاه به مردم کمک کنند تا به جایگاه واقعی خود برسد.
اولین درخواست همه مردم برداشتن نگاه امنیتی غالب شده و بدون دلیل از آسمان این استان ۳۴ سال بعد از انقلاب است حال زمان کار و تلاش وجهاد نرم است که بایستی بر روی فکرها ، اندیشه ها و با قلم کار شود و جایگاه واقعی آذربایجان غربی را در پیروزی شکوهمند انقلاب و همه عمر با برکت نظام نشان دهد و ارتقاء بخشد … دهه فجر فرصت مناسبی است تا هم این پرونده باز خوانی مجددی شود و هم آسیب شناسی جدی بر این حوزه انجام گیرد ، همچنین در راستای نشان دادن جایگاه واقعی استان درپیروزی انقلاب و ۸ سال جنگ تحمیلی و کیان وحراست از مرزها در این مدت نشان داد. اقدام اندیشمندان ، صاحب نظران و همراهی مجموعه فرهنگی ومتولیان امر و البته تلاش مجموعه های خدمت رسان می تواند این پازل و توسعه را تکمیل تر نماید.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


دو + 1 =