رئيس مرکز شوراهاي حل اختلاف دراروميه مطرح کرد

دروغگویی و عدم وفای به عهد عامل اصلی بروز اختلافات

دروغگویی و عدم وفای به عهد عامل اصلی بروز اختلافات

گروه خبر:رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف دروغگویی و عدم وفای به عهد را عامل اصلی بروز اختلافات خانوادگی و اجتماعی در کشور عنوان کرد.
به گزارش آرازآذربایجان، حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی‌میانجی در آئین تودیع و معارفه معاون قضائی و رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی که با حضور اعضای شوراهای حل اختلاف و روسای ادارات و سازمان‌های تابعه قوه قضائیه استان در سالن ولایت دادگستری کل استان ترتیب یافت، اظهار داشت: رسالت اصلی شوراهای حل اختلاف، برقراری صلح و سازش بین طرفین است که باید تلاش‌ها در جهت غنی‌سازی بیش از پیش فعالیت‌های در دستور کار شوراهای حل اختلاف قرار گیرد.
وی با بیان احادیثی از ائمه معصوم علیهم‌السلام، بر لزوم صداقت و راستگویی آحاد جامعه تأکید و تصریح کرد: امروزه دروغگویی و عدم وفای به عهد دو مسئله و معضل اساسی جامعه ما بوده که ریشه بسیاری از اختلافات و درگیری‌های خانوادگی و اجتماعی نیز بوده است.
احمدی میانجی به جایگاه کنونی شوراهای حل اختلاف در کشور از نظر رسیدگی به پرونده‌ها با صلح و سازش اشاره کرد و افزود: در قانون آئین دادرسی نیز شوراهای حل اختلاف به عنوان مرجعی قضائی معرفی شده و از جایگاه و موقعیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره‌ای به آمار پرونده‌های رسیدگی شده طی سال‌های گذشته در شوراهای حل اختلاف کشور و تعداد موارد اعتراضی به نتایج این آراء، گفت: ناچیزبودن موارد اعتراضی در برابر تعداد پرونده‌های رسیدگی شده، متقن بودن آرای شوراهای حل اختلاف را نشان می‌دهد.
معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف ادامه داد: اکنون شوراهای حل اختلاف از نظر علمی جایگاه مناسبی داشته که این مسئله به سبب حضور شخصیت‌های علمی در بدنه این شوراهاست.وی افزود: البته این مسئله نیاز به آموزش در میان اعضای شوراهای حل اختلاف را رد نکرده و همواره باید برای ارتقای سطح علمی و معلومات اعضای شوراهای حل اختلاف با برگزاری دوره‌های آموزشی اقدامات لازم را انجام داد.
وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی شوراهای حل اختلاف، صلح و سازش است، گفت:‌ در قانون جدید، رسالت شوراهای حل اختلاف روستاها صرفا صلح و سازش بوده و بر این اساس ریش‌سفیدان در رأس آنها قرار می‌گیرند.وی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف شهرها که قابلیت رأی‌دهی نیز دارند، مدارک تحصیلی افراد نیز در شرایط احراز مسئولیت آنها آورده شده است.
احمدی میانجی همچنین ضمن بیان جایگاه مناسب شوراهای حل اختلاف استان در کشور، از زحمات علیرضا اکبری، معاون قضایی و رئیس سابق شوراهای حل اختلاف استان تقدیر کرد و با معارفه هادی صمدی به عنوان معاون جدید قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان برای وی آرزوی توفیق کرد.

* ارجاع نامناسب برخی پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از ارجاع نامناسب برخی پرونده‌های قضائی به شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی انتقاد کرد.
توکل حیدری دراین آئین اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده در شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی، جایگاه و رتبه مناسبی در مقایسه با دیگر شوراهای حل اختلاف کشور داشته است.
وی به توفیقات ارزنده شوراهای حل اختلاف استان طی سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: امید می‌رود با حضور هادی صمدی، به عنوان معاون جدید قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان روند رو به رشد گذشته ساماندهی شوراهای حل اختلاف ادامه داشته و شاهد توفیقات روز افزون شوراهای حل اختلاف استان در برقراری صلح و سازش در رسیدگی به پرونده‌های استان باشیم.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شوراهای حل اختلاف نهادی نوپا محسوب می‌شوند و به تازگی تثبیت شده‌اند، گفت: طی سال‌های گذشته در راستای ساماندهی شوراهای حل اختلاف استان گام‌های موثری برداشته شده که با تداوم این روند انتظار می‌رود پیشرفت‌های گسترده‌ای در این زمینه صورت گیرد.وی یکی از مشکلات اصلی اعضای شوراهای حل اختلاف استان را پایین بودن سطح آگاهی و تجربه برخی اعضای شوراها عنوان کرد و افزود: با وجود اتقان بالا در آرای صادر شده برخی شعبات، نقائصی نیز در برخی آرای صادر شده دیده می‌شود که ناشی از پایین بودن سطح آگاهی و تجربه افراد در رسیدگی به پرونده‌ها بوده است.حیدری رفع این مشکل را مستلزم برگزاری دوره‌های آموزشی و نظارت بیشتر بر عملکرد اعضای شوراها عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود معاون جدید رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان با انجام زحمات شبانه‌روزی، تلاش‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام دهند و تنها به رسیدگی نامه‌ها و پشت میزنشینی اکتفا نکنند.
وی مطالعه پرونده‌ها را نیز ضرورتی دیگر در این میان توسط رئیس شوراهای حل اختلاف استان دانست و افزود: باید از ارجاع پرونده‌های خارج از صلاحیت شوراها به آن‌ها جلوگیری شود تا ضمن نتیجه‌گیری موثر در این زمینه، مردم نیز به سبب طولانی شدن پروسه رسیدگی به پرونده‌ها متضرر نشوند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تراکم بالای پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها را عامل ارجاع نامناسب برخی پرونده ها به شوراهای حل اختلاف اعلام کرد و افزود: باید تدبیر مناسبی در این زمینه سنجیده شود تا ضمن کاهش تراکم پرونده‌ها در دادگستری، سرعت رسیدگی به پرونده‌های مردمی نیز افزایش یابد.وی بر لزوم رعایت منظم بودن حضور و غیاب اعضای شوراها تأکید کرد و افزود: هیچ عضوی نباید به بهانه عدم پرداخت مزایا، کم‌کاری کند.
حیدری ادامه داد: باید عضویت بانوان در شوراهای حل اختلاف به حداقل برسد و از حضور آنها بیشتر در دبیرخانه‌های شوراهای حل اختلاف استفاده شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۰ ب.ظ

دیدگاه


7 × چهار =