گزارش

میزبانی ارومیه در جام باشگاه های والیبال آسیا در هاله‌ای از ابهام

میزبانی ارومیه در جام باشگاه های والیبال آسیا در هاله‌ای از ابهام

گروه گزارش:میزبانی شهر ارومیه در رقابت_های والیبال باشگاه های آسیا موضوع مهمی است که حرف و حدیث های زیادی درخصوص این رشته پرطرفدار ایجاد کرده و با به میان آمدن پرداخت بدهی های باشگاه به مربی خارجی و الزام این امر برای تثبیت میزبانی باشگاه شهرداری ارومیه، موافقان و مخالفان زیادی ایجاد شده است.
شهر ارومیه از اواخر دهه ۱۳۸۰ به عنوان یکی از میزبانان بالقوه رشته پرطرفدار والیبال در کشور و حتی آسیا شناخته شد که برگزاری مسابقات AVC CUP در تابستان ۱۳۸۹ با حضور هشت تیم برتر آسیا و رقابت های جوانان آسیا با حضور ۱۶ تیم برتر قاره در اوایل دهه ۹۰؛ از جمله موفق ترین آنها بود.
همچنین در سال های اخیر، ارومیه میزبان مسابقات بسیار مهم لیگ ملت های والیبال نیز بود و از سه تیم پرتوقع دنیا به همراه ایران در ارومیه میزبانی کرد و میزبانی درخشانی نیز از خود به نمایش گذاشت.
در این میان، شهرداری ارومیه، به سبب رتبه مناسب در لیگ گذشته، میزبانی جام باشگاه های آسیا را در سال آینده شمسی پیشنهاد داد که این پیشنهاد نیز مورد موافقت قرار گرفت و قرار شد که شهرداری، میزبان باشگاه های برتر قاره کهن باشد.
ولی با پدیدآمدن موضوع بدهی چند سال پیش باشگاه شهرداری ارومیه، این میزبانی درهاله ای از ابهام قرار گرفت و هرچند ابتدا قرار شد که آذرباتری در این رقابت ها شرکت کند ولی این تیم هم، همین اواخر از میزبانی و حضور در این رقابت ها انصراف داد.
پس از انصراف از شرکت آذرباتری، موضوعات مهمی برای والیبال دوستان ارومیه ای مطرح شد که یکی از آنها انتقال محل میزبانی از ارومیه به شهری دیگر بود که به مذاق هواداران والیبال ارومیه خوش نیامد که البته رییس فدراسیون این امر را تایید نکرده و در اظهارنظری، این مطلب را رد کرده است.
رییس فدراسیون: میزبانی شهر ارومیه در جای خود محفوظ است
محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال در واکنش به بدهی‌های خارجی تیم شهرداری ارومیه و میزبانی این تیم از رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا گفت: روز شنبه، جلسه شورای شهر ارومیه برگزار شده و در آن جلسه، شورای شهر مصوب کرد بدهی بازیکنان و کادر فنی خارجی پیشین تیم شهرداری ارومیه پرداخت شود. در نتیجه میزبانی شهر ارومیه در جای خود محفوظ خواهد بود. این مصوبه به کمیسیونی در فرمانداری ارجاع شده و مدیرکل ورزش و جوانان استان با جدیت، پیگیر قضیه است.
وی اضافه کرد: چون فرصت تمام شده، باید سریع‌تر در این مورد تعیین تکلیف شود؛ فرمانداری در مورد تعهدات تیم شهرداری برای پرداخت بدهی‌های خود با ما تماس خواهد گرفت. شهرداری باید طی یک ماه آینده بدهی خود را پرداخت کند و قول داده‌اند که این کار را انجام دهند.
وی بیان کرد: میزبانی شهر ارومیه با میزبانی باشگاه شهرداری ارومیه، متفاوت است. ما میزبانی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا را به ارومیه داده‌ایم. شهرداری ارومیه وقتی می‌تواند به عنوان میزبان در مسابقات شرکت کند که مصوبه شورا را انجام دهد و بدهی خود را پرداخت کند در غیر این صورت میزبانی در ارومیه خواهد بود ولی با مدل دیگری.
شهردار: حفظ باشگاه در کنار توجه به عواید آن به شهر ارومیه مدنظر است
این موضوع بدهی هم به مشکلی اساسی در جمع مدیران شهری تبدیل شده و واکنش بسیار تند شهردار فعلی ارومیه را در پی داشته است.
شهردار ارومیه در صحن شورای اسلامی این شهر با بیان اینکه باید تصمیمات‌ عقلانی باشد، گفت: در این مهد والیبال؛ مردم ارومیه چه منفعتی از این رشته ورزشی برده اند؟
حسین مهدی زاده افزود:خودمان دریایی از بازیکن هستیم ولی امروز در سهم عایدات و قراردادهای بازیکنان چرا باید نام ارومیه نباشد؟ مگر باشگاه با عوارض پرداختی مردم ارومیه اداره نمی شود؟
وی بیان کرد: از بدو تشکیل باشگاه مقدار اعتباراتی که صرف شده جمع بزنید، ببینید چقدر می‌شود!؟ بالغ بر ??? میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم که البته افتخار هم می‌کنیم هزینه کرده‌ایم ولی می‌توانیم این را به سمت محلات ببریم و استعدادیابی کنیم.
وی تاکید کرد: امروز والیبال ایران البته که با والیبالیست‌های ما در دنیا شناخته می شود، ولی مردم ارومیه چه نفعی از این موضوع دارند؟
شهردار ارومیه گفت: والیبال به جایی رسیده که بازیکنی می‌آید و در والیبال به اوج می‌رسد و بعد پرواز می‌کند و می‌رود و ریالی عاید شهروند ارومیه نمی شود!
مهدی زاده تاکید کرد: امروز از حسین آباد، وکیل آباد یا دانشکده از شهروند عوارض دریافت می کنیم و می‌دهیم به یک بازیکن غیربومی در حالی که باید توجه داشت که اگر ظرفیت بازیکن بومی وجود دارد چرا از آن استفاده نمی کنیم؟
وی با بیان اینکه دنبال راهکار قانونی هستیم که باشگاه شهرداری ارومیه را حفظ کنیم، اظهار کرد: در موضوع باشگاه باید به شکل منطقی و در شان و جایگاه مردم ارومیه و شهروندان تصمیم بگیریم.
وی با اشاره به اینکه والیبال برند ارومیه است و باید از آن استفاده کرد، گفت: ولی واقعیت باید امروز به ما توضیح داده شود در سال ۱۳۹۵ که بدهی داشتیم چرا به موقع پرداخت نکرده‌اند؟ بدهی که آن زمان با مبلغ جزئی قابل پرداخت بود الان موضوع کلانی شده است.
بدهی شهرداری ارومیه به تراویسا، به هفت میلیارد تومان کاهش یافته است
البته صحبت های مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی هم درباره میزبانی در جام باشگاه های آسیا شنیدنی است.
کیومرث پورایراندوست در این باره به رسانه ها گفته است که ورزش والیبال فواید زیادی برای شهر ارومیه دارد، در مسابقات جام ملت‌ها هم شهرداری و هم ورزش و جوانان هزینه زیادی کردند که اثرات مثبت آن را شاهد بودیم.وی اضافه کرده است که اگر شهرداری ارومیه، قهرمان مسابقات شود به مسابقات جهانی اعزام خواهد شد.
وی با بیان اینکه برخی شهرهای دیگر خواهان جدی میزبانی مسابقات هستند، آورده است که “تراویسا” (مربی سابق شهرداری ارومیه) آماده مصالحه درخصوص طلب خود است و اگر پرونده این بدهی به فدراسیون حهانی برسد، مجبورا باید پرداخت کنیم.
او اظهار کرد که بدهی حدودا به هفت میلیارد تومان کاهش یافته است و باید تمام تلاش خود را برای حل مشکل به کار گیریم.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی با اشاره به لزوم حل مشکل گفته که امیدواریم با مساعدت شهرداری، این مشکل برطرف شود.
عضو شورای شهر: والیبال برند ارومیه است/ همه بخش ها به پرداخت بدهی تراویسا کمک کنند
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه هم در این باره با اشاره به اینکه باید به دنبال راهی برای حل مشکلات حوزه والیبال بود تا مشکلی در میزبانی شهر ارومیه پیش نیاید، گفت: بدهی شهرداری ارومیه به تراویسا بالاخره باید پرداخت شود.
مرتضی پیری افزود: والیبال برند و ورزش همگانی ارومیه و با عنوان ورزش حرفه ای است و مزیت میزبانی نیز برای شهر ارومیه بی شمار است.
وی اضافه کرد: رسانه های بین المللی و ورزشی جهان طی این مدت، ارومیه را تبلیغ می کنند، موضوعی که با هزینه کرد کلان نیز به دست نمی آید.
این عضو شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: باید قدرت واقعی شهرداری ارومیه را در میزبانی نشان دهیم و نباید از موضوع میزبانی غفلت شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، با توجه به این اظهارنظرها که درخصوص میزبانی و لزوم پرداخت بدهی بسیار قدیمی تراویسا، مربی پیشین شهرداری ارومیه بوده، انتظار می رود که با مساعدت همه بخش ها، این مشکل حل شود تا دوباره ارومیه، به میزبانی قدرتمند برای والیبال آسیا تبدیل شده و نام این شهر دوباره در صدر والیبال این قاره بایستد. شهر ارومیه، در اذهان عمومی به پایتخت والیبال آسیا شهرت یافته و باید با همه امکانات برای تثبیت این اسم تلاش کنیم.
هرچند استفاده از ظرفیت های درآمدزایی از طریق باشگاه داری، فروش بازیکن، انعقاد قراردادهای محکم با بازیکنان و مربیان به ویژه غیربومی ها و همچنین استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری های والیبالی از جمله تبلیغات که در دنیای امروز، بخش مهمی از درآمدهای باشگاهی دنیا را به خود اختصاص داده اند، می تواند زمینه ساز بهبود وضعیت مالی باشگاه های والیبال را درپی داشته و این حرف و حدیث ها را هر روز کم رنگ و کم رنگ تر کند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۶:۲۰ ب.ظ

دیدگاه


7 − = یک