مديرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي:

۴۹ هزارهکتار از اراضی استان به آبیاری نوین مجهز شد

۴۹ هزارهکتار از اراضی استان به آبیاری نوین مجهز شد

گروه خبر: مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از تجهیز ۴۹ هزار و ۲۱۰ هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری خبرداد. فیض الله شمس بیان اینکه تاکنون هشت هزار و ۶۱۵ هکتار از مجموع اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی در سطح استان به‌ صورت تجمیعی و خرده مالکی در سال جاری انجام شده است افزود: هم‌اکنون اعتبارات ملی سازمان در قالب هشت طرح با اعتبار ۶۷۸ میلیارد ریال در سطح ۳۰ هزار و ۸۱۲ هکتار در حال اجرا بوده و تاکنون مبلغ ۱۳۹ میلیارد ریال از این اعتبارتخصیص یافته است.
وی ادامه داد: امسال توسعه سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی با اعتبار مصوب ۴۴۸ میلیارد و تخصیص ۳۵ میلیارد ریال برای اجرای هشت هزار و ۶۱۵ هکتار در سطح استان به‌ صورت تجمیعی و خرده مالکی انجام شده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به پروژه‌های ملی آب و خاک استان افزود: در این رابطه عملیات آب و خاک در عرصه تعاونی‌های تولید و تشکل‌ها با اعتبار مصوب ۱۰ میلیارد ریال و تخصیص دریافتی ۵۳۰ میلیون ریال در اوچ‌تپه میاندوآب اجرا می‌شود.وی افزود: کل اراضی اوچ ‌تپه میاندوآب ۲۰۰۰ هکتار بوده که از سال ۱۳۹۰ به‌ صورت آزمایشی در ۱۶۰ هکتاراز این اراضی این عملیات آغازشده و هم‌اکنون نیز سیستم آبیاری کم فشار در حال اجرا بوده و کل پیشرفت فیزیکی آن نیز ۳۵ درصد است.
شمس عنوان کرد: هم‌اکنون تجهیز و نوسازی اراضی در زیر سدهای مخزنی و بندهای انحرافی مستقل با اعتبار هشت هزار میلیون ریال با تخصیص دو هزار میلیون ریال از این اعتبار، در سطح ۱۷۰ هکتار شبکه زهکشی در دشت زنگنه پلدشت اجرا می‌شود.مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از کمک‌های فنی و اعتباری برای نوسازی و بازسازی قنوات با اعتبار مصوب یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: در این رابطه ۷۵۰ میلیون ریال اعتبار برای هشت رشته قنات تخصیص یافت.شمس با اشاره به اینکه امسال اعتبارات بخش آب و خاک سازمان از محل اعتبارات عمرانی استانی و ملی وزارت احیای دریاچه ارومیه و صندوق توسعه ملی تأمین شده است اظهار داشت: امسال از محل اعتبارات استانی معادل ۲۳۲ میلیارد ریال برای اجرای ۱۶۴ پروژه عمرانی و از محل اعتبارات ملی معادل ۶۷۸ میلیارد ریال برای اجرای هشت طرح ابلاغ شده است.
*بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مصوب احیای دریاچه ارومیه است
وی خاطرنشان کرد: امسال اعتبارات مصوب احیای دریاچه ارومیه دو هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال و اعتبار تخصیص یافته صندوق توسعه ملی مبلغ ۲۸۰ میلیارد ریال بوده است.
شمس با اشاره به اعتبارات مصوب و تخصیص امسال پروژه‌های مدیریت آب و خاک استان افزود: امسال شاهد اعتبارات مصوب استانی به مبلغ ۲۳۲ میلیارد ریال و تخصیص ۲۶ میلیارد ریالی برای اجرای ۱۶۴ پروژه و نیز اعتبارات مصوب ملی سازمان به مبلغ ۶۷۸ میلیارد ریال با تخصیص ۱۳۹ میلیارد ریال برای اجرای هشت طرح بوده‌ایم.
شمس بیان کرد: امسال از اعتبارات مصوب احیای دریاچه ارومیه مبلغ دو هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال با تخصیص ۷۱۰ میلیارد ریال برای اجرای چهار طرح و اعتبارات صندوق توسعه ملی با تخصیص ۲۸۰ میلیارد ریال برای اجرای ۹ طرح تا کنون هزینه شده است و کل اعتبار مصوب در مجموع سه هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال بوده که تا کنون یک هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: با اجرای پروژه‌های فوق الذکر به‌ شرط تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب معادل ۱۱۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که معادل ریالی آن مبلغ ۱۷۶ میلیارد ریال اعتبارات استانی یا تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بوده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: اعتبارات استانی امسال در قالب دو برنامه ساماندهی اراضی کشاورزی و برنامه تأمین و انتقال آب برای اجرای ۱۶۴ پروژه عمرانی به تفکیک ۱۴۲ پروژه جدید و ۲۲ پروژه نیمه تمام مبادله موافقت‌نامه شده و در ۹ ماهه امسال مبلغ ۲۶ هزار میلیون ریال تخصیص داده شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر،شمس اضافه کرد: تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره ای، مطالعه و اجرای انتقال آب با لوله، مطالعه و اجرای احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی ازمهمترین اقدامات در دست اجرای سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و رها سازی آب مازاد بر مصرف به دریاچه ارومیه است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 4