یک مسئول:

۳۸ گونه از مهره‌داران آذربایجان‌غربی در معرض تهدید است

۳۸ گونه از مهره‌داران آذربایجان‌غربی در معرض تهدید است

آرازآذربایجان،مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تعداد ۳۸ گونه از مهره‌داران در استان در معرض تهدید هستند.
سعید شهند از ثبت ۴۱ درصد تنوع زیستی کشور در آذربایجان غربی خبرداد و افزود: اکنون ۴۵۴ گونه مهره دار در زیستگاه‌های طبیعی آذربایجان غربی زیست می کنند که از این تعداد ۳۸ گونه در معرض تهدید هستند و برخی از گونه ها در خطر انقراض و برخی نیز جزو گونه های حمایت شده هستند.
وی با بیان اینکه ۵ گونه از حیات وحش استان شامل گوزن زرد ایرانی، میش مرغ، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه ای و پلنگ در معرض خطر انقراض هستند، اظهار کرد: برای گونه های گوزن زرد ایرانی و میش مرغ برنامه عمل ملی در حال انجام و پیگیری است.
شهند در خصوص میش مرغ نیز تصریح کرد: افزایش ۳۰ درصدی جمعیت میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت سوتا و حمامیان شهرستان بوکان و تولد سه گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش رشکان بیانگر موفقیت آمیز بودن اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست در راستای حفظ و احیاء جمعیت این گونه ها است.
وی با اشاره به راه اندازی سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در راستای حفاظت و احیاء جمعیت این گونه در معرض خطر انقراض در سال گذشته و در مساحتی بالغ بر ۶ هکتار افتتاح شده است و تولد سه گوساله گوزن زرد در بهار سال جاری بیانگر وضعیت مطلوب زیستی این گونه در این سایت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به تنوع زیستی غنی در زیستگاه‌ها و محیط طبیعی آذربایجان غربی گفت: با وجود گستردگی و پراکندگی جغرافیایی مناطق تحت مدیریت در این استان، زیستگاه‌ها و محیط طبیعی استان نیازمند حفاظت و حراست گسترده‌ای است که طی دو سال اخیر با اجرای طرح‌های زیست محیطی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان این امر محقق شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


3 + = پنج