گره خوردن شور با شعور ضامن ماندگاری شعائر دینی

گره خوردن شور با شعور ضامن ماندگاری شعائر دینی

گروه اجتماعی:اگرعشق و ارادت قلبی به ائمه اطهاربا شناخت عجین نشود و در مسیر صحیح هدایت نشود به جای اثر سازندگی، موجب عقب گرد انسان از اصول و مبانی دین می شود، که نه تنها ارزشی ندارد، به طور قطع آسیبی برای دین محسوب می شود.مجالی یافتیم تا درباره ابعاد مختلف مجالس عزادارى سالار شهیدان مطالبی را بیان کنیم مجالسی که به اعتراف دوست و دشمن علاوه بر حفظ مکتب اهل بیت عامل پیش برنده و نیرومندى براى بیدارى مردم و ضامن تداوم و بقاى اسلام می باشد.امام صادق به یکی از یارنش در مورد این گونه مجالس می فرماید: این گونه مجالس را دوست دارم، از این طریق مکتب ما را زنده بدارید! خدا رحمت کند کسى را که فضایل ما را هر چه بیشتر زنده نگه داردهر که ما را یاد کند یا نزد او ذکرى از ما بشود و به اندازه پر مگسى اشک از چشمش خارج شود خدا گناهانش را مى‏آمرزد گرچه از کف دریا بیشتر باشد.
عزاداری و سوگواری از سنت های حسنه فرهنگ تشیع است، شیعه در دامان عزاداری ها و سوگواری ها توانسته است معارف خود را عرضه کرده و رهبران خود را به جهان بشناساند. در طول تاریخ اسلام نیز همواره این سوگواری ها زیر بنای حرکت های آزادی خواهانه و انقلاب های شیعی بوده است.در مراسمات عزاداری امام حسین باید به گونه ای گام برداشته شود که نشانگر اوج ارادت و عشق شیعیان به اسلام و مکتب حسینی باشد و باید به این نکته توجه شود که این حالت‌ها و عشق و محبت ها آگاهانه و در مسیر صحیح هدایت شود، و اثر سازنده و مثبتی به همراه داشته باشدوالا اگر عشق و ارادت قلبی به ائمه اطهار(ع) با شناخت عجین نشود و در مسیر صحیح هدایت نشود به جای اثر سازندگی، موجب عقب گرد انسان از اصول و مبانی دین می شود، که نه تنها ارزشی ندارد، به طور قطع آسیبی برای دین محسوب می شود.
امام حسین (ع) برای اهداف زیادی مانند احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، حفظ اسلام اصیل و … قیام کردند اسلام ابعاد زیادی مثل معنویت، تواضع، ایثار و … را دارد ما نباید یک سویه به عاشورا بنگریم.
باید توجه کنیم که تمام حرکتهای امامان برای حفظ اسلام بوده است و برای اینکه ما هم ادامه دهنده راه و هدف آن‌ها باشیم، نه چیزی را خیلی غلیظ کنیم و نه آن را خدای ناکرده بی اهمیت جلوه بدهیم و نباید به دلیل سلایق شخصی خود رنگ و لعاب خاصی به هر مطلبی بدهیم که متاسفانه گاهی این خطاها به اصل فرهنگ عاشورا آسیب می زند.
اگر در محرم فقط هدف ما صرفا حضور در مجلس عزاداری باشد باید بدانیم که بیشتر راه را اشتباه رفته‌ایم، عزاداری‌ها باید ابزار و وسیله‌ای باشد برای شناخت بیشتر ائمه (ع).
مجالس عزاداری باید منشأ روشنگری و راه یابی به حقیقت و همراهی با اهداف و نهضت اصیل اسلام باشد اما در این میان گاه خواسته یا ناخواسته این مجالس با آسیب هایی همراه می شود که نه تنها عزاداری حسینی را از هدف اصلی خارج می کند بلکه گاه اصل عزاداری حسینی را زیر سوال می برد.در ادامه به برخی از این آسیبها اشاره می شود.
* آسیب های محتوایی: در دهه های اخیر برخی عزاداری ها از محتوای غنی عاشورایی تهی شده است. چرا که فلسفه عزاداری و سوگواری امام حسین که آموختن و مرور درس ها و پیامهای قیام عاشورا است مورد توجه قرار نمی گیرد و گاه بیان آموزه های عاشورا توسط روحانیان تنها مقدمه ای برای جمع شدن مردم برای سینه زنی مبدل شده است. در حالی که هدف اصلی عزاداری حسینی، شناخت چرایی این قیام و آشنایی با وظایف خویش در این زمان است و الا سینه زنی و زنجیر زنی صِرف تاثیری در زنده نگه داشتن قیام نخواهد داشت.
* تحریفات:تحریفات در قیام عاشورا از آسیب‌های جدی است که مجالس عزاداری را تحت شعاع قرار داده و گاه محتوی اصلی آن را زیر سئوال می برد. این تحریفات گاه در قالب سخنرانی و کتاب می باشد و گاه در قالب شعر بروز می کند.
* اکتفا به مداحی و سینه زنی:آن‌چه که نهضت حسینی را در حال حاضر به شدت تهدید می‌کند نه عملیات نظامی بر ضد شیعه است و نه اقدامات فرهنگی. بلکه دشمنان تشیع، حرکتی خزنده را آغاز نموده اند که مرحله اول آن حذف نماد روحانیت از مجالس مذهبی است. متاسفانه در حال حاضر برخی از مجالس مذهبی بدون حضور واعظ توان‌مند و روحانی آگاه اداره شده، به حضور مداح اکتفا می شود تا اینگونه القاء نمایند که بدون حضور روحانی نیز می توان مجلس عزاداری برپا نمود. به عبارتی دیگر درست است که این شورها و عشق ها و سینه زنی ها در نهایت موجب تقویت دین است، لیکن اگر این شورها با شعور گره نخورد، و معارف و اهداف عزاداری فراموش گردد، ماندگار نخواهد بود.
‌* آسیب های دینی:دقت در اهداف قیام عاشورا نشان می دهد که خون امام حسین و یارانش و اسارت خانواده اش تنها برای حفظ دین و ارزشهای متعالی آن بود.
با توجهداشت که عزاداری هایی که نه تنها در راستای قیام امام حسین، بلکه در مقابل اهداف آن بزرگوار و مخالف احکام شرع مقدس باشد حرام بوده و فاقد ارزش است.
* ریا:یکی از عواملى که اعمال انسان را به خطر مى‏افکند یا نابود مى‏سازد، ریا و تظاهر است. قرآن کریم مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده‏اید انفاقها و بخشش‏هاى خود را با منت و آزار باطل نسازید، همانند کسى که مال خود را براى نشان دادن به مردم انفاق مى‏کند و ایمان به خدا و روز قیامت ندارد.
روایات در مذمت ریا بسیار زیاد است، تا آنجا که آن را نوعى شرک نامیده‏اند باید دقت نمود این شرک خفی در مجالس عزاداری رسوخ ننماید که اگر چنین شود تمام زحمات بانیان و دست اندرکارانی که با چنین نیتی زحمت می کشند، به هدر می رود.
* غلو:مساله” غلو” در باره پیشوایان یکى از مهمترین سرچشمه‏هاى انحراف در ادیان آسمانى بوده است. سرچشمه این انحراف از آنجا است که انسان علاقه دارد که رهبران و پیشوایان خویش را بیش از آنچه هستند بزرگ نشان دهد تا بر عظمت خود بیافزاید. گاهى نیز این تصور که غلو در باره پیشوایان، نشانه ایمان به آنان و عشق و علاقه به آنها است سبب گام نهادن در این ورطه هولناک مى‏شود. غلو همواره یک عیب بزرگ را همراه دارد و آن اینکه ریشه اصلى مذهب یعنى خداپرستى و توحید را خراب میکند، به همین جهت اسلام در باره غلات سختگیرى شدیدى کرده و در کتب عقائد و فقه غلات از بدترین کفار معرفى شده‏اند.
* خرافات در عزادارى:در شرایطى که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را در منزوى ساختن مسلمانان به کار گرفته و با انواع حیله ها، سعی در خرافى جلوه دادن اسلام و بی منطق بودن مسلمانان دارند، هرگونه عملی که به نام دین صورت پذیرد و خدای ناخواسته موجبات وهن شیعه و عزادارى را فراهم آورد، ناشایست و گاه حرام می باشد
* عزاداری بدون توجه به مسایل شرعی:گرچه امام حسین و یارانش تنها برای احیا دین اسلام از جان و مال و خانواده خویش گذشتند برخی از عزاداران به واجبات اهمیت نداده و از گناهان ابا ندارند. تا نیمه های شب عزاداری و سینه زنی می‌نمایند اما از قضا شدن نماز صبح پروایی ندارند. نذرهای متعددی برای اطعام به عزاداران انجام می دهند اما وجوهات شرعی را نمی‌پردازند. موارد دیگری که در برخی عزاداری‌ها انجام می پذیرد و مورد تایید شرع مقدس نمی باشد عبارتست از: برای آماده سازی تکیه عزا، کوچه یا خیابان را چند شبانه روز مسدود نموده برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند.
فرش، بلندگو، وسائل آشپزی و… (به شرطی که وقف استفاده در مسجد باشد) را از مسجد بیرون برده و در حسینیه و … استفاده می‌کنند.در هر ساعتی از شبانه روز به خود اجازه می دهند صدای سخنرانی و عزاداری را از بلندگوی مسجد پخش نمایند و حتی در نیمه شب با صدای طبل در خیابان ها حرکت نمایند.گاه مشاهده می شود نماز جماعت را برای آماده سازی مسجد برای عزاداری تعطیل نمایند و یا در هنگام اذان، صدای مداحی و نوحه سرایی از بلندگوی مسجد پخش نمایند. در حالی که به طور قطع، مردم آزاری از طریق بلندگوی مساجد و هیئات، و ممانعت از حضور افراد در مسجد حتی برای نماز فرادی حرام است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تیار ،برخی از مداحان و معدودی از سخنوران، عزاداری سالار شهیدان را مکانی مناسب برای کسب درآمد دانسته و متناسب با تورم، قیمت رابالا می برند و به اصطلاح قرارداد می بندند! چنین افرادی با برخوردی کاسبکارانه با معارف، مدایح، مراثی اهل بیت همانند کالا برخورد می کنند. در حالی که امام باقر می فرماید: از راه ما ارتزاق نکن که خداوند بر فقرت خواهد افزود. به تعبیر دیگر امام سفارش می نماید که از راه ما – حدیث ما، محبت ما و مانند آن- ارتزاق نکن.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = پنجاه شش