کم آبی ۱۸۵ روستا و شوری آب ۷۰ روستای هم‌جوار دریاچه ارومیه

کم آبی ۱۸۵ روستا و شوری آب ۷۰ روستای  هم‌جوار دریاچه ارومیه

گروه خبر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: خشکی دریاچه ارومیه، پایین آمدن سطح آب‌های زیر زمینی و کمبود آب به دلیل کاهش نزولات آسمانی ۱۸۵ روستا را با مشکل کم آبی مواجه کرده که برای حل آن از راهکارهایی همچون جیره بندی و آبرسانی با تانکر استفاده و در آب آشامیدنی بیش از ۷۰ روستا از روستاهای هم‌جوار دریاچه ارومیه شوری ایجاد شده است.
کاظم محمدی اقدم در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، میانگین بارش زراعی در سال جاری ۳۰۷ میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش و نسبت به میانگین دراز مدت مشابه ۱۱ درصد کاهش داشته که با این اوصاف علی رغم کمبود آب برای مصرف کنندگان تلاش می‌شود تابستانی با آرامش خاطر برای روستائیان فراهم کند.
وی اعتبار مورد نیاز اتمام طرح‌های آب و فاضلاب در سطح روستاهای استان با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد را ۲۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
محمدی اقدم تصریح کرد: با توجه به تاکید دولت بر اتمام پروژه‌های بالای ۸۰ درصد پیشرفت در استان‌ها مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز بوده تا ۶۷ پروژه آب و فاضلاب استان با بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قالب ۳۶۵ روستا با جمعیت ۲۱۷ هزار و ۳۸۴ نفر به اتمام برسد.
وی با اشاره به جمعیت تحت پوشش روستایی اظهار داشت: از دو هزار ۸۳۹ روستای موجود در استان دو هزار و ۱۸۰ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۶۵۹ روستا زیر ۲۰ خانوار بوده که از این تعداد یک هزار و ۶۲۱ روستا از روستاهای بالای ۲۰ خانوار و تعداد ۱۶۱ روستا از روستاهای زیر ۲۰ خانوار تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی بوده و از خدمات این شرکت بهره می‌برند. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی اعلام کرد: از لحاظ تعداد ۷۷ درصد و از لحاظ جمعیتی ۹۸ درصد در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند که تا کنون به طور میانگین بیش از ۸۱ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار گرفته‌اند.
*۲۹درصد آب در بخش روستایی آذربایجان غربی هدر می‌رود
محمدی اقدم در خصوص وضعیت شهرستان‌های آذربایجان غربی از لحاظ جمعیت تحت پوشش بالای بیست خانوار، گفت: شهرستان‌های شوط و نقده با ۹۹ درصد جمعیت تحت پوشش بالای بیست خانوار رتبه اول و تکاب با ۹۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد که در این لیست شهرستان اشنویه با ۶۹ درصد جمعیت تحت پوشش آخرین شهرستان استان از لحاظ جمعیت تحت پوشش است.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی با شاخص بهره مندی ۷۸٫۵۷ درصد بالاتر از متوسط کشوری ۷۷ درصد قرار دارد، ادامه داد: هم اکنون یک هزار و ۳۸۱ منبع تامین آب برای روستاها در سطح استان موجود است که از این تعداد ۷۰۸ حلقه چاه، ۶۴۰ دهنه چشمه، ۳۱ رشته قنات و دو مورد آب‌های سطحی هستند.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی سالانه ۷۳ میلیون متر مکعب تولید آب دارد که سرانه تولید ۲۱۹ لیتر در شبانه روز است، عنوان کرد: همچنین مصرف آب شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بیش از ۵۲ میلیون متر مکعب بوده در شبانه روز بوده که سرانه مصرف ۱۵۵ لیتر در شبانه روز است.مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ضمن تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب، با اشاره به میزان هدر رفت آب، گفت: هم اکنون میزان هدر رفت آب در استان ۲۹٫۲۳ درصد است و برای جلوگیری از این هدر رفت اقداماتی از قبیل نصب یک هزار و ۱۳۴ دستگاه اندازه گیری در مبادی تولید آب، نصب فلوتری برای جلوگیری از سرریز مخازن، اصلاح و بازسازی خطوط انتقال و شبکه توزیع، رفع به موقع اتفاقات، تعمیر و احداث حوضچه شیرآلات و تعمیر و بازسازی مخازن جهت جلوگیری از نشت آب انجام شده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


1 × = هشت