کارتی که فامیل‌بازی را در موسیقی محدود می‌کند

کارتی که فامیل‌بازی را در موسیقی محدود می‌کند

گروه فرهنگی:یک مدرس موسیقی درباره برگزاری آزمون‌ صدور کارت صلاحیت تدریس می‌گوید که پافشاری وزارت فرهنگ برای دریافت این کارت‌ها از سمت مدرس‌های موسیقی موجب می‌شود که اگر تا دیروز آموزشگاه‌ها از بین اقوام و دوست و آشنا مدرس‌های موسیقی را انتخاب می‌کردند، اکنون حداقل با آن اقوامی کار کنند که کارت صلاحیت تدریس را دارند.
پویان آزاده، محمدمهدی پیرخائفی و کیوان کیارس به بحث درباره آزمون‌ صدور کارت صلاحیت تدریس پرداخته بود و اعتقاد آنها بر این بود که در این آزمون‌ بیش از اینکه به مهارت‌های تدریس موسیقی افراد پرداخته شود، به مهارت‌های نوازندگی پرداخته می‌شود. گرچه که ممکن است فردی نوازنده خوبی باشد ولی توانایی کافی در انتقال دانسته‌های خود را نداشته باشد.
حال همین امر را با سعید خرمشاهی (مدرس موسیقی و نوازنده پیانو) که جزو اساتید برگزاری آزمون‌ کارت صلاحیت تدریس است، در میان گذاشتیم.
خرمشاهی درباره نحوه برگزاری این آزمون‌ می‌گوید: پیش از هر چیزی به متقاضی‌های این آزمون‌ گفته می‌شود که قرار نیست امتحان نوازندگی بدهند. فردی که قصد دریافت کارت صلاحیت مربی‌گری را دارد؛ قرار است به واسطه این کارت در آموزشگاه‌های موسیقی کار کند، پس باید بتواند در همه جوانب صلاحیت مربی‌گری را داشته باشد. حال زمانی که بحث تدریس نحوه نواختن یک ساز در میان است، مهارت‌ نوازندگی یکی از مهارت‌هایی است که مربی باید دارا باشد است.
او ادامه می‌دهد: البته پیش از برگزاری آزمون به متقاضیان اعلام می‌شود که قرار است از چه دوره و آهنگسازهایی یک قطعه‌ را بنوازند تا آمادگی لازم را داشته باشند.
مسئله مهم؛ تئوری و آشنایی با دانش موسیقی است
این مدرس موسیقی تأکید می‌کند که در جریان برگزاری آزمون‌ صدور کارت صلاحیت تدریس، نکته مهم برای برگزارکننده‌های آزمون، تئوری و آشنایی با دانش موسیقی است؛ زیرا یک مدرس موسیقی قرار است، مهارت‌های نوازندگی را آمیخته با دانش موسیقی یعنی گام شناسی، فواصل، آکورد شناسی، اصطلاحات موسیقی و … منتقل کند.او تصریح می‌کند: بسیاری از داوطلبانی که موفق به گذراندن این آزمون نمی‌شوند، اتفاقا مهارت نوازندگی بالایی دارند؛ زیرا بسیاری از نوازنده‌ها خوب ساز می‌زنند اما نمی‌توانند اطلاعات خود را به خوبی منتقل کنند. درحقیقت این نوازنده‌ها، افرادی هستند که مدرک دانشگاهی و توانایی نوازندگی بالایی دارند و اگر قرار باشد جزو کانون نوازندگان خانه موسیقی شوند، بدون فوت وقت قبول خواهند شد؛ چون این آزمون بیشتر به مهارت‌های نوازندگی معطوف است و سوال‌هایی که درباره تئوری موسیقی مطرح می‌شود کمتر است.خرمشاهی در تکمیل صحبت‌های خود می‌گوید: البته ما آزمون‌ را خیلی سطح بالا نمی‌گیریم، تنها در حدی که بررسی کنیم که آیا متقاضی‌ها مفاهیم اولیه را می‌شناسد و تا چه حد با تئوری موسیقی آشنا هستند؟ به هر حال قرار نیست کارت نوازندگی صادر کنیم و توانایی متقاضی‌ها تنها باید در حدی باشد که بتوانند، دانسته‌های خود را منتقل کنند.
باید شیوه آموزش مشخص داشته باشند
او توضیح می‌دهد که »هر مدرسی باید از یک شیوه و متد آموزشی پیروی کند و نمی‌توان خلاف این امر عمل کرد. حال در برگزاری این آزمون، شیوه آموزش متقاضی‌ها به لحاظ پداگوژی بررسی می‌شود؛ در حقیقت از آنها سوال می‌شود که شیوه و متد آموزشی‌شان چیست؟ آیا دارای متد آموزشی هستند یا صرفا جسته گریخته تدریس می‌کنند.«
کارت‌ها درجه‌بندی می‌شوند
خرمشاهی درباره رده‌بندی کارت‌های صلاحیت تدریس می‌گوید: کلیه متقاضی‌های دریافت کارت صلاحیت تدریس در یک سطح نیستند؛ به همین علت قرار است که این کارت‌ها در سه سطح a, b, c درجه‌بندی شوند.
او توضیح می‌دهد: افرادی که کارت درجه سه را بگیرند، حق تدریس در تهران و شهرهای بزرگ را نخواهند داشت؛ زیرا این افراد توانایی رقابت با مدرس‌های آموزشگاه‌های پایتخت و شهرهای بزرگ را باتوجه به امکانات این شهرها نخواهند داشت. همچنین افرادی هم که کارت‌های درجه دو را دریافت می‌کنند، تنها اجازه تدریس در شهرستان‌هایی مانند کرج یا آموزشگاه‌های درجه دو و سه تهران را خواهند داشت، البته که خود آموزشگاه‌های درجه یک با آنها همکاری نخواهند کرد.
در راستای صحبت‌های این هنرمند درباره درجه‌بندی کارت‌های صلاحیت تدریس، از او می‌خواهیم که توضیحات بیشتری درباره علت ممنوعیت تدریس دارندگان‌ کارت‌های درجه سه در تهران و شهرهای بزرگ ارائه دهد.
شرایط سنی هم مهم است
او با بیان اینکه شرایط سنی افراد در صدور کارت‌های صلاحیت تدریس حائز اهمیت است، می‌گوید: محدودیت سنی صدور کارت‌های صلاحیت تدریس برای افراد ۲۴سال به بالا است؛ زیرا ممکن است یک نوازنده ۱۵ساله هم خوب ساز بزند و هم تئوری موسیقی را به خوبی بداند اما هنرجوها به علت شرایط سنی کم مدرس‌ها گمان کنند که آنها تجربه کافی ندارند و اعتماد نکنند.
کارت صلاحیت تدریس برای آموزشگاه‌ها است
همچنین از او سوال می‌کنیم که این آزمون‌ چقدر می‌تواند مانند یک فیلتر عمل کند که آن مدرس‌هایی که مثلا از طریق فضای مجازی کار می‌کنند ولی فقط زرق و برق دارند و کارشان اصولی نیست، کمتر امکان فعالیت داشته باشند؟ اصلا چقدر این آزمون‌ جدی گرفته شده‌ است؟ و او پاسخ می‌دهد: کارت صلاحیتی که ما صادر می‌کنیم مربوط به آموزشگاه‌ها است؛ چون وزارت ارشاد تصمیم گرفته است که آموزشگاه‌ها نظم بگیرند و هر کسی نتواند تدریس کند؛ بلکه تنها افرادی اجازه تدریس داشته باشند که یا فارغ‌التحصیل موسیقی هستند یا از طریق آزمون مهارت و توانایی آنها محک زده شده است و اجازه تدریس پیدا کرده‌اند.
او ادامه می‌دهد: برخورد با مدرس‌هایی که از طریق فضای مجازی به شیوه‌های نادرست فعالیت می‌کنند، برعهده وزارت ارشاد است و متاسفانه کنترلی روی آنها وجود ندارد. این کارت فقط برای ارائه به آموزشگاه‌ها در زمان آغاز همکاری است و نمی‌توان به صورت خصوصی از آن استفاده کرد؛ زیرا اعتباری نخواهد داشت.
این مدرس موسیقی همچنین درباره توجه به دریافت کارت صلاحیت تدریس از سمت مدرس‌های موسیقی می‌گوید: به نظر می‌رسد در یک سال اخیر که وزارت ارشاد این مسئله را جدی دنبال می‌کند، آموزشگاه‌ها هم جدی برخورد می‌کنند و از مدرس‌های خود می‌خواهند که یا کارت را ارائه دهند یا در آزمون شرکت کنند و کارت خود را دریافت کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا، به عقیده من وزارت ارشاد باید در این زمینه سخت‌گیری کند و از همه آموزشگاه‌ها بخواهد که کارت صلاحیت تدریس مدرس‌های خود را ارائه دهند و با افرادی هم که کارت ندارند برخورد کنند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = نُه