چک چک قطره‌های سرخ تا سرسبزی اوج بیکران زندگی

چک چک قطره‌های سرخ تا سرسبزی اوج بیکران زندگی

نفیسه راهداری
گروه گزارش: چک چک قطره‌های سرخ زمانی ارزش پیدا می‌کند که هر شهروند تصور کند روزی او یا وابستگانش به کمبود خون دچار می‌شوند و قطره‌های اهدایی خون وی ممکن است جان همان انسان را نجات و سرسبزی زندگی را به او بازگرداند. چک چک قطره‌های حیات از رگ‌های جاری تو همانند ثانیه‌های گذر زمان تیک تیک می‌کند و انگار که هر لحظه رفتن قطره‌ای از رگ‌های تو آب حیاتی برای من است که در بیکرانه‌های زندگی همانند ماهی بدون آب، ثانیه‌های آخر عمر را طی می‌کند و به شمارش افتادن نفس‌ها شمارش معکوس را سر می‌دهد.
درست در حادثه‌ای ناگوار و در گوشه‌ای از خیابان وقتی که تمام علائم حیات از زندگی من رخت بر می‌بست در حالی که بدنی نیمه جانی در بیمارستان داشتم، وقتی که صداهای مختلف هیاهوهای اطراف، تشخیص صدای آشنا را از غیر آشنا برای من سخت کرده بود و فقط گوش‌هایم بود که می‌شنید، هیچ کس به اندازه تو صدای نیاز من را نشنید، و این تو بودی که با قطره قطره خون خود در حالی که فقط زجه‌های مادرم فضا را پر کرده بود به من حیات دوباره داد و مرا به زندگی برگردانند.حمیدرضا راستی این نامی است که همیشه در ذهن من تا ابد می‌ماند، این نام اهدا کننده‌ای بود که بر کیسه خون اهدا کننده برچسب خورده بود و در آن لحظات پایانی عمرم درست در لحظاتی که همانند درختی خشکیده و تشنه بر تخت بیمارستان دراز کشیده بودم، بر من جان دوباره بخشید و من دوباره زنده و سرسبز شدم.
در خاطراتی تلخ و شیرین از لحظات زندگی خود، آن روزی که اشک شوق را در چشمان مادرم دیدم را هرگز فراموش نمی‌کنم. نام تو اولین چیزی بود که پس از چشم باز کردن دیدم، لحظه‌ای که چشمانم به دریای لطف تو افتاد و همراه هر قطره از یک تا هزار را چندین بار شمردم.تا پیش از این هیچ وقت فکر نمی‌کردم که یک فردی ممکن است خالی از خون شود و دیگری از رگ حیات خود، پیوندی برای زیستن دیگری زند و امسال ۲۷ سال از آن روز و از حادثه تصادف ناگوار و خونریزی می‌گذرد و من هر سال به پاس حیات دوباره دو مرتبه خون اهداء می‌کنم تا خود در بخشیدن حیات به دیگری سهیم باشم. تا پیش از این هیچ وقت ارزش حیاتی خون را حس نکرده بودم اما اکنون کاملا حس می‌کنم، معنای واقعی «اهداء خون اهداء زندگی» یعنی چه؟شاید تعبیر گزافی نباشد اگر بگوییم، خون، نعمت خداوندی است که از چشمه سار شریان‏های خدادادی جاری شده و تنها زمانی ارزش حیاتی آن قابل درک است که کمبود آن در بدن احساس شود.
* هر فردی می‌تواند هر بار ۱۰ درصد از خون را اهداء کند
به طور متوسط بین هشت تا ۱۳٫۱ درصد وزن بدن را خون تشکیل می‌دهد، بنا بر این یک انسان با وزن متوسط حدود ۵٫۵ لیتر خون دارد و یک فرد سالم می‌تواند در هر بار ۱۰ درصد از خـون خود را اهدا کند.امروزه با استفاده از دستگاه‌های جدا کننده، سلول‌ها و اجزای پلاسما قابل جدا سازی هستند که ۱۴ نوع فرآورده با این روش به دست می‌آید.یکی مهم‌ترین مسئله در بحث اهدا خون ترس از سوزن و خون است که البته تا حدودی طبیعی است چرا که همه افراد در مواجه با موقعیتی که قبلا آن را تجربه نکرده باشند دچار هیجان و دلهره می‌شوند که در این راستا نیاز به انتقال آگاهی به مردم راجع به خون سالم و نیاز دائمی جامعه است.ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی، ترس از ضعیف و لاغر شدن، عدم موافقت همسر و خانواده، مشغله کاری و نداشتن وقت کافی، عدم دسترسی آسان به مراکز انتقال خون و وزن کم مواردی هستند که برای برخی تردید در اهداء خون ایجاد می‌کند.
* بیماران تالاسمی چشم به راه یک قطره خون هستند
حمید هورفر یکی از بیماران تالاسمی است که خود از فرآروده‌های خونی استفاده می‌کند اما این بیماری او سبب نشده است که گوشه نشین جامعه شود و خود را سرزنش کند، بلکه او امروزه به عنوان یک پزشک در درمانگاه بیماران خاص اصفهان مشغول ویزیت کردن بیمارانی است که شکل و شمایلی همانند خود و هم درد او هستند.
وی می‌گوید در گذشته حال کودکان زیادی به دلیل کمبود امکانات انتقال خون و اهداء خود جان خود را از دست داده‌اند، اما خوشبختانه امروز با پیشرفت علم و دانش در مورد فرآورده‌های خونی بیماران تالاسمی ونیز هموفیلی و انواع سرطان‌ها نیازهای خونی خود را بر طرف می‌کنند.این پزشک می‌گوید بیشترین مصرف فرآورده‌های خونی برای بیماران تالاسمی است که زندگی آن‌ها وابستگی شدیدی به خون دارد و هر دو هفته یک بار باید خون تزریق کنند.
وی معتقد است، مردم اعتقاد خوبی به اهداء خون به خصوص در ایام سوگواری امام حسین (ع) و شب‌های قدر دارند و در این بازه زمانی تعداد زیادی خون خود را برای نیازمندان اهداء می‌کنند.
* عدم اطلاع از اهمیت اهدای خون و نیاز جامعه به خون سالم
تلاش برای تغییر نگرش و باورهای نادرست و بازدارنده موجود در میان بانوان اهمیت و تاثیر بسزایی در افزایش این مشارکت خداپسندانه دارد که ترویج فرهنگ و اطلاعات صحیح اهدای خون با همت بانوان در خانواده، کانون‌های محلی، تشکل‌های اجتماعی و جمعیت‌های مختلف عمومی قطعا می‌تواند راه‌گشا بوده و تاثیر مضاعفی داشته باشد.
* فرهنگ سازی اهداء خون نیاز به آموزش دارد
هر چند ما در امر اهدای خون جایگاه خوبی داریم اما برخی از فصول سال با کمبود اهداء کنندگان خون مواجه هستیم. امروزه آموزش افراد از برانگیختن احساساتشان مهم‌تر شده است و باید سعی می‌شود با ارائه دانش افراد خود ترغیب شوند و این در حالی است که سازمان انتقال خون هم برای تبلیغ اهداء خون باید مزایای سلامتی اهداء کننده را نیز بیان کند، اما شاید تنها راه حل منطقی این مشکل، ترویج ارزش اهدای خون و گسترش فرهنگ اهدای خون در میان شهروندان است، »اگر هر شهروند بداند که روزی او یا وابستگانش به کمبود خون دچار می‌شود، و قطره‏های اهدایی خون وی ممکن است جان همان انسان را نجات دهد، فرهنگ اهدای خون عمومی خواهد شد«

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۳ ب.ظ

دیدگاه


+ یک = 4