چیزی جز وعده وعیدهای پوچ و تو خالی نصیب پرستاران نشد

چیزی جز وعده وعیدهای پوچ و تو خالی نصیب پرستاران نشد

نصیبه نیک‌زاد قوشچی
گروه گزارش: پرستاران از کاهش پرداخت کارانه، اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری، هدر رفت بیت المال در طرح تحول سلامت، تبدیل بنگاه درآمدزایی برای مدیران در طرح تربیت کمک‌پرستاران و در مجموع از همه وعده وعیدهای پوچ و تو خالی دولت گلایه‌مندند. در طول حدود یک سال مبارزه تن به تن کادر درمان و گروه‌های پرستاری و مراقبت از مردم و بیماران در استان آذربایجان‌ غربی، حدود ۱۵ نفر در حوزه سلامت شهید شده است.
در سطح استان نیز بالغ بر دو هزار نفر مبتلا به کرونا در حوزه سلامت وجود داشت و با وجود کمبود شدید نیروی انسانی، پرستاران بالاجبار به خاطر اینکه خللی در ارائه مراقبت از مردم و بیماران ایجاد نشود بیشتر از موظفی ماهیانه به صورت اضافه کاری ارائه خدمت کردند که به گفته پرستاران، با این شرایط مبالغ مربوط به اضافه کاری کارکنان با هشت ماه تاخیر مواجه بوده است.
اخیرا رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی آذربایجان‌ غربی در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که در صورت پرداخت کارانه‌ها توسط بیمه‌ها، امور مالی دانشگاه به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند که در اولین فرصت آن را به حساب پرستاران واریز کنند.
این در حالی است که پرستاران اعلام کردند که این کارانه‌ها برای کلیه کارکنان واریز شده و درصدی که برای پرستاران واریز می‌شود در نهایت ۱۰ درصد مبالغ پرداختی است و بیش از ۷۰ درصد مبالغ مربوط به پرداخت کارانه پزشکان و ۲۰ درصد مابقی نیز شامل تمامی کارکنان دیگر است.
همچنین جواد آقازاده اظهار داشت: کارانه پرستاران تا شهریورماه پرداخت شده که تقریبا به روز بوده و اضافه کاری نیز تا اردیبهشت پرداخت شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی همچنین خاطرنشان کرد: در صورت پرداخت کارانه همکاران، دانشگاه علوم پزشکی در اول وقت آن را به حساب پرستاران واریز می کند.
یکی از فعالان صنفی حوزه سلامت ارومیه با ابراز تاسف از اینکه پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت و درمان خسته از وعده وعیدهای تکراری و بدون عمل هستند افزود: حدود یک سال از دیدار پرستاران با مقام معظم رهبری می‌گذرد و حتی وزیر بهداشت و درمان در مقابل ایشان عنوان کرد که تا پایان سال تمامی معوقات پرستاران صفر شده و پرداخت خواهد شد.
مسعود مجرد بیان کرد: اما پس از گذشت یک سال و با وجود ایثارگری‌های کارکنان وزارت بهداشت و درمان و شهادت تعداد کثیری از این خادمان سلامت در طول این مدت، به جز وعده وعیدهای پوچ و تو خالی چیزی نصیب پرستاران نشده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون معوقات تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور متوسط از هفت تا ۱۰ ماه همچنان باقی‌ است.
مجرد با اشاره به اینکه کمبود نیرو و خستگی مفرط ناشی از کمبود نیرو یکی از مشکلات اساسی کادر درمانی است گفت: در طول این مدت، با توجه به بحران پیش رو بیشتر از گذشته مورد توجه است اما راهکار مدیران و مسئولان وزارت بهداشت در این مدت برای جبران کمبود نیرو فقط در حد وعده و بدون عمل باقی مانده است.
پرستاران خواسته‌ای جز اجرای قوانین بر زمین مانده ندارند وی با بیان مهمترین و اصلی‌ترین خواسته پرستاران افزود: بی‌تردید اصلی‌ترین خواسته پرستاران اجرای صحیح قوانین مصوب مجلس در رابطه با پرستاری بوده و پرستاران خواسته‌ای جز اجرای قوانین بر زمین مانده ندارند.
این فعال صنفی حوزه سلامت بیان کرد: متاسفانه با وجود گذشت بیش از ۱۳ سال از تصویب یک قانون، جای سوال است که چرا تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با وجود مصوبه در مجلس شورای اسلامی تاکنون اجرایی نشده است و معلوم نیست که چه مقامی در کشور باید با قاطعیت دستور اجرای بدون قید و شرط آن را صادر کند.
وی افزود: در طول یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ بار اعلام شده است که معوقات پرستاران پرداخت شده در حالی که پرستاران از شنیدن این همه دروغ و وعده وعید پوچ و توخالی خسته شده‌اند.
سازمان نظام پرستاری کشور تنها به انعکاس وعده‌های دولتی پرداخته است مجرد با انتقاد جدی از عملکرد سازمان نظام پرستاری کشور اظهار داشت: متاسفانه سازمان نظام پرستاری کشور در طول یک سال گذشته به جای اینکه تریبون اصلی خواسته‌های پرستاران باشد و ام المطالبات جامعه پرستاری یعنی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در صدر خواسته‌های صنفی جامعه پرستاری محفوظ بدارد بیشتر با انعکاس وعده‌های دولتی همراه بوده است.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در دوره چهارم گفت: پیشنهاد می‌شود که امسال به احترام تمامی شهدای حوزه سلامت هیچ جشنی برای روز پرستار برگزار نشده و مسئولان نیز به جای تکرار وعده وعیدهای پوچ در فکر اقدام و عمل باشند و در عمل به جامعه پرستاری ثابت کنند که کاری برای بهبود شرایط و اوضاع نابسمان پرستاری انجام داده‌اند.
کارانه و معوقات دانشگاه علوم پزشکی فقط مختص گروه پرستاری نیست وی با تاکید بر اینکه کارانه و معوقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌ غربی فقط مختص گروه پرستاری نیست افزود: بلکه این معوقات مربوط به همه کارکنان این دانشگاه است و حداقل از سال ۹۶ به صورت متوسط هر سال با هشت تا ۱۵ ماه تاخیر مواجه بوده است.
مجرد بیان کرد: اما در چند ماه اخیر به دلیل جانفشانی‌های صادقانه کادر بهداشتی و درمانی در سطح کشور و مبارزه با ویروس منحوس کرونا، در خط مقدم بوده و بنا به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی وزارت بهداشت تا حدودی توانست میزانی از معوقات را پرداخت کند هر چند مبالغ کارانه گروه‌های پرستاری کاهش چشمگیری داشت و در واقع مبلغ یک کارانه را در قالب سه کارانه پرداخت کردند.
وی افزود: با این شرایط و با وجود سه ماه تاخیر در پرداخت کارانه‌ها، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اخیر در برنامه تلویزیونی ادعا کرد که کارانه پرستاران که منظورش کارانه کارکنان بوده، به روز است.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در دوره چهارم اظهار داشت: این در حالی است که متوسط کارانه دریافتی گروه‌های پرستاری ۶۰۰ هزار تومان و متوسط کارانه دریافتی برخی اقشار خاص در دانشگاه ۴۰ میلیون تومان است اما فقط برای پرداخت کارانه های ناچیز پرستاران بوق نواخته می‌شود.
دولت از یک تبریک ساده برای پرستاران نیز دریغ می‌کند رئیس سابق کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام‌ پرستاری کشور نیز در ادامه گفت: متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به مسائل پرستاری بسیار بی‌توجه بوده به نحوی که از آغاز دولت‌های یازدهم و دوازدهم، حتی روحانی در مراسمات روز پرستار برخلاف سایر روسای جمهور گذشته که همواره در این مراسم شرکت می‌کردند، نه تنها حضور نمی‌یافت، حتی از یک تبریک ساده نیز دریغ می‌کرد.
وحید نصیری افزود: حتی وزیر بهداشت و درمان نیز در جمع پرستاران در طول سال‌های دولت روحانی حاضر نبوده و این نشانگر بی‌توجهی بسیار به جامعه پرستاری بود و با وجود اینکه بزرگترین طرح رئیس جمهور طرح تحول سلامت بود اما متاسفانه بودجه بسیار بزرگی از بیت المال را بدون اینکه ثمری داشته باشد به هدر دادند.
وی تصریح کرد: بنابراین در مورد تخصیص اعتبارات هنگفت به حوزه سلامت، پرستاری نه تنها بی‌بهره بود بلکه قوانینی که پیش از دولت روحانی برای پرستاران مصوب و اجرایی شده بود و پرستاران از مزایای آن بهره مند بودند متاسفانه در این دولت تحت شعاع قرار گرفت.
بودجه کلانی در طرح تحول سلامت به جیب افراد سرازیر شد معاون اسبق حقوقی پارلمانی نظام پرستاری گفت: حتی تحقیق و تفحص در طرح تحول سلامت در مجلس دهم با فشار بسیار زیاد امضا شد، چون بودجه کلانی به جیب افراد خاص سرازیر شد.
وی اظهار داشت: متاسفانه حتی اختلاس‌های کلانی در این حوزه از حقوق پرستاران و بیماران صورت گرفت اما مجلس گذشته گوش به فرمان دولت از این تحقیق و تفحص در این حوزه امتناع کرد اما امید است که مجلس یازدهم در امور سلامت کشور مداخله جدی داشته باشد چون نیاز کشور است.
نصیری بیان کرد: همچنین در بحران کرونا ثابت شد که جامعه به همه تخصص‌ها و علوم در شرایط گوناگون نیازمند است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات استخدامی پرستاران گفت: پیش از دولت روحانی بساط شرکت‌های پرستاری جمع شده بود اما متاسفانه در دولت روحانی این شرکت‌ها با مدیریت مدیران وزارت بهداشت دوباره تاسیس شدند و منافع هنگفتی از جیب اشخاص از قبل به کارگیری شرکتی پرستاری زده شد.
این پرستار بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه تاکید کرد: بنابراین در این شرایط، پرستاران با وجود اینکه نیاز به خدمات پرستاری داشتند حتی در شرایط کنونی، شرکت‌ها از خدمات پرستاری بهره‌کشی کرده در حالی که دولت نهم و دهم این بساط را جمع کرده بود.
متاسفانه مطالبات پرستاری معوقه بوده و دیر پرداخت می‌شود در ادامه یکی دیگر از پرستاران جوان ارومیه‌ای گفت: سیستم در روزهایی که کرونا به شدت اوج گرفته و رکورد می زند، سبب خستگی پرستاران شده و در نتیجه، این خستگی از دو جهت است یکی کثرت بیماران و اینکه همکاران پرستار خود نیز مبتلا به این بیماری شده و به قرنطینه می‌روند و فشار بر روی سایر نیروها افزایش یافته است.
عرفان سعادت افزود: بنابراین شاید کمبود پرستاری که در وزارت بهداشت وجود دارد در روزهای آینده نمود پیدا نمی‌کند چون فشار کاری بین پرستاران پخش شده اما در روزهای بحرانی کرونا مشخص می شود که کمبود نیرو همواره وجود داشته و فشار کاری بسیاری را بر کادر پرستاری وارد می کند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم ، وی با اشاره به مطالبات مالی پرستاران که سال‌ها درگیر این موضوع هستند اظهار داشت: متاسفانه مطالبات پرستاری معوقه بوده و دیر پرداخت می‌شود و گاهی اوقات نیز ناعادلانه و کم پرداخته شده و در این راستا دولت تا حدود توانسته آن را جبران کنند اما با توجه به کرونا و کاهش درآمد بیمارستان، کارانه به صورت کامل پرداخت نشده و تنها یک سوم آن پرداخت شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


یک + 2 =