چراغ سینماهای ارومیه خاموش شد

چراغ سینماهای ارومیه خاموش شد

نصیبه نیک زاد قوشچی
گروه گزارش: فعالان فرهنگی شهر ارومیه معتقد هستند که در شرایط کرونایی تعطیلی سینماها تصمیم درست و منطقی نبوده و سبب بیکاری کارکنان شده است.
فعالان فرهنگی ارومیه معتقد هستند که هر زمانی محدودیت کرونایی اعمال می‌شود اولویت تعطیلی با سینماها است در حالی که در سطح شهر ارومیه دو سینمای فعال وجود دارد و یکی با صرف هزینه‌ای بین سه تا چهار میلیارد تومان به تازگی تعمیر شده است.
همچنین عنوان می‌کنند که ظرفیت سینماها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر است و پیش از شیوع کرونا تنها در هر سانس بین ۱۰ تا ۱۲ نفر مخاطب وجود داشت و در زمان اکران فیلم‌های پرفروش نیز در نهایت بین ۲۰ تا ۲۵ نفر از سینما استفاده می‌کردند و بنابراین با توجه به این تعداد استقبال و بزرگی سالن‌ها، مخاطبان می‌توانند به فاصله ۲۰ متری از یکدیگر به تماشای فیلم بپردازند و تعطیلی سینماها به صرفه نیست.
این در حالی است که مواد ضدعفونی کننده و ماسک نیز موجود است و فضا را می‌توان به خوبی کنترل کرد اما تبعات تعطیلی سینماها از کرونا نیز بیشتر است چون این مراکز به صورت مکرر تعطیل شده و این در شرایطی است که با توجه به اینکه سینماها به طور تقریبی در اختیار بخش خصوصی هستند، از درآمد بلیط فروشی حقوق کارکنان را پرداخت می‌کنند.
متاسفانه شیوع بیماری کرونا سبب تعدیل نیرو در سینماها شده و بسیاری مجبور به ترک کار شده‌اند و مجبور هستند که در این شرایط گرانی و تورم، به سختی امرمعاش کنند.
تعطیلی سینماها از کار بیکارم کرد
»پیمان« یکی از کارگران سینما که به تازگی ازدواج کرده است می‌گوید: متاسفانه تعطیلی سینماها سبب شده که از کار بیکار شده و نتوانم از عهده هزینه‌های زندگی برآیم و اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، تعداد بیشتری را همکاران نیز تعدیل نیرو خواهند شد.
»کاظم« یکی دیگر از کارگران سینما نیز عنوان کرد: من فرزند چند ماهه دارم و با توجه به اینکه هزینه‌های زندگی سخت است و گرانی بی‌داد می‌کند و از سوی دیگر بیکار شده و هیچ ارگانی حمایت مالی نمی‌کند، به سختی گذران عمر می‌کنم.
» اکبر« یکی دیگر از کارگران بیکار شده یکی از سینماهای ارومیه نیز گفت: متاسفانه همه اماکن عمومی مانند کافه، رستوران و بازار باز و فعال هستند و تجمع و عبور و مرور در آن جریان دارد اما سینماها تعطیل شده و ما باید در این وضعیت بد اقتصادی، بیکار بمانیم.
تاثیر چندانی در شیوع کرونا ندارد
در ادامه مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه تعطیلی سینماها به صورت نمادین است چون تاثیر چندانی در شیوع کرونا ندارد و اگر قرار است مسئولان امر جلوی بیماری را بگیرند چرا بانک‌ها، ادارات بازار و پاساژ و مراکز با تراکم جمعیتی بالا همچنان فعال هستند.
مسعود یکانی اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون مناطق پرتجمع شهر تعطیل نشده و فقط سینما را نشانه رفته‌اند در حالی که سینماها ظرفیت پذیرش ۶۵۰ نفر را دارند و به طور میانگین نیز در هر سانس به تعداد انگشت‌شمار در سینما حضور می‌یابند.
وی بیان کرد: بنابراین درصد شیوع کرونا در سینماها زیرصفر است و معلوم نیست که علت تعطیلی سینماها چیست و شاید هم می‌خواهند این مطلب را ثابت کنند که محدودیت کرونایی ایجاد و به وظیفه خود عمل کرده‌اند اما واقعا با این محدودیت‌ها، ریشه سینماها را می‌خشکانند.
باید به صورت منطقی و با تحقیقات میدانی به تعطیلی مراکز اقدام کنند
مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان‌غربی گفت: با وجود اینکه صنعت سینما به سختی حفظ شده اما به تعطیلی کشیده شده است و بی‌تردید نیز سلامتی آحاد مردم در اولویت است اما باید به صورت منطقی و با تحقیقات میدانی و براساس آمار و ارقام، به تعطیلی مراکز اقدام کنند نه اینکه سینماها و مراکز فرهنگی را به تعطیلی بکشانند.
وی افزود: اگر به سینماها نیز مانند پاساژها و ناوگان حمل و نقل عمومی، روزانه هزاران نفر ورود و خروج داشته باشند تعطیلی سینماها قابل قبول است چون از شیوع کرونا جلوگیری می‌شود.یکانی تصریح کرد: در طول روز، حتی اگر سینماهای استان هر کدام پنج نفر مخاطب داشته باشند، با توجه به وجود ۶۵۰ صندلی احتمال هیچ گونه شیوع کرونا وجود ندارد چون فاصله بسیاری میان مخاطبان وجود دارد و از سوی دیگر با رعایت پروتوکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، خطر خاصی متوجه مردم نیست.
وی با اظهار تاسف از اینکه سینماها هیچ پشتوانه‎ای ندارند و به سمت و سوی نابودی و ورشکستگی پیش می‌روند افزود: هم اکنون از سازمان سینمایی تهران هیچ گونه ابلاغ کلی مبنی بر تعطیلی سینماها نیامده در حالی که نخستین مراکزی که از سه اسفند سال گذشته بنا بر ابلاغ سازمان سینمایی باید تعطیل می‌شدند، سینماها بودند که به این ابلاغیه تمکین کرده و تا چهارم تیر ماه تعطیل بودند.
مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان‌غربی گفت: اما از آن تاریخ به بعد تصمیم‌گیری بر عهده استان‌ها است یعنی ستاد استانی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند در حالی که تعطیلی سینماها باید براساس تحقیقات میدانی و شواهد باشد.
به این صنعت ظلم می‌شود
وی اظهار داشت: متاسفانه دیواری کوتاه‌تر از سینما در شهر نیست و به واقع به این صنعت ظلم می‌شود چون باید برای تعطیلی سینماها دلیل منطقی آورند و از سوی دیگر نباید سینماهای استان و ارومیه را با تهران مقایسه کنند چون ظرفیت سینماهای پایتخت بالای ۸۰ درصد و سینماهای استان زیر دو درصد پر می‌شوند.
یکانی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه روند دریافت تسهیلات کرونایی نیز به اندازه‌ای پیچپیده است که موفق به دریافت آن نشده‌ایم.مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به اینکه سینماها زیرنظر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند آنان باید در ستاد استانی کرونا، سینماها را با دلایل منطقی از بند محدودیت‌های کرونایی خارج کنند چون تعطیلی سینما ضربه به کارکنان آنها می‌زند.
تنها پنج سینمای سطح استان فعال است
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد سینماهای سطح استان ۲۳ سینما است که پنج سینما فعال و سایر آنها در حکم تعطیلی، نیمه تعطیل و راکد هستند و تنها پنج سینمای سطح استان شامل سه سینما در ارومیه فعال است.
حجت‌الاسلام ناصر خدایاری اظهار داشت: همچنین دو سینما در خوی و تکاب فعال است که در همه آنها در زمان کرونا آسیب دیده و متضرر شده اند و همین خود سبب شده که برخی نیروهای قراردادی و یا روزمزد به واسطه تعطیلی سینماها از کار بیکار شوند در حالی که از منبع درآمد دیگری برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: تقاضای صدور مجوز سینماها بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما سینماها زیرنظر و تحت مدیریت حوزه هنری هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پیش از کرونا نیز استقبال از سینماها کم بوده و درآمدزا و سودآور نبود افزود: متاسفانه کرونا نیز مزید بر علت شده است.
نامه مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری استان مبنی بر بازگشایی دوباره سینماها
وی افزود: بنابراین مقرر شده است تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه هنری استان در یک نامه مشترک به رئیس ستاد کرونای استان خواستار بازگشایی مجدد سینماها شوند چون فعالیت آنها هیچ مشکلی در شیوع کرونا ایجاد نمی‌کند.
خدایاری تاکید کرد: بنابراین مصلحت نیست که سینماها بسته شوند بلکه باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند و حتی اگر استقبال نیز کم باشد بهتر از آن است که ارتباط مردم با هنر قطع شود چون راه‌اندازی دوباره آن دشوار است و کارکنان آنان نیز نباید بیکار شوند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازتسنیم ، وی بیان کرد: بنابراین تلاش می‌شود که از ستاد کرونا مجوز بازگشایی دوباره سینماها اخذ شده و مسیر هموار شود تا فعالیت سینماها بار دیگر از سر گیرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۴۴ ب.ظ

دیدگاه


− 7 = یک