پنج‌هزار کودک و نوجوان ارومیه‌ای آموزش‌های زیست‌محیطی فرا گرفتند

پنج‌هزار کودک و نوجوان ارومیه‌ای آموزش‌های زیست‌محیطی فرا گرفتند

آرازآذربایجان،رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه با اشاره به ارائه آموزش‌های زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان در راستای ارتقای فرهنگ حفاظت از این ظرفیت های عظیم طبیعی گفت: در این آموزش ها، پنج هزار نفر که اغلب دانش آموز بودند، حضور داشتند.
مختار خانی افزود: آموزش‌ها در خصوص مفاهیم زیست محیطی، توسط کارشناسان آموزش و مشارکت‌های مردمی، کارشناس موزه و محیط بانان این اداره به‌ منظور افزایش فرهنگ زیست محیطی، حساس سازی دانش آموزان برای مسوولیت پذیری نسبت به محیط‌ زیست، آشنایی با شغل محیط بانی، معرفی و اهمیت مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و معرفی گونه های شاخص حیات وحش با زبانی ساده ارائه می‌شود.
وی با اشاره به استمرار این آموزش ها در مدارس و محل موزه تاریخ طبیعی ارومیه اضافه کرد: سال گذشته نیز بیش از ۲۳ هزار دانش آموز از این آموزش ها برخوردار شدند و کارشناسان با حضور در مدارس یا حضور در محل موزه تاریخ طبیعی به آموزش مباحث زیست محیطی به ویژه مدیریت پسماند، تفکیک زباله و بازیافت پرداختند.
زمین پاک حق همه ماست
وی اظهار کرد: در طول سال تحصیلی نیز اداره محیط زیست ارومیه با آموزش و پرورش این شهرستان در قالب تفاهم نامه های منعقد شده به ارائه آموزش های زیست محیطی به دانش آموزان اقدام می کند.
خانی اضافه کرد: موزه تاریخ طبیعی همه روزه به جز روزهای تعطیل، از ساعت هشت صبح تا ۱۴ بعد از ظهر، برای بازدید دانش آموزان به صورت رایگان دایر است.
به گفته وی موزه تاریخ طبیعی ارومیه یکی از بزرگترین موزه‌های تاریخ طبیعی کشور بوده و انواع گونه‌های جانوری و گیاهی بومی استان برای استفاده‌های علمی و تحقیقاتی در معرض دید عموم قرار داده شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی ارومیه محیطی آموزشی و علمی است، گفت: خانواده‌ها می‌توانند با فرزندان خود و مدارس همراه با دانش آموزان و معلمان در این محیط حضور یافته و از حیات وحش موجود در این موزه بازدید کنند.
وی تاکید کرد: در این موزه انواع گونه‌های جانوری مانند خرس خاکستری، شیر ایرانی، گراز وحشی، گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش ارمنی، گرگ و انواع پستانداران، دو زیستان و خزندگان وجود دارد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه یادآور شد: اغلب حیوانات به نمایش گذاشته در این موزه جزو حیات وحش منطقه بوده و به همین علت این موزه را تبدیل به موزه‌ای منحصر به فرد در نوع خود در کشور کرده است.
خانی اظهار کرد: آشنایی دانش آموزان از سنین کودکی با ارزش و جایگاه محیط زیست در زندگی موضوعی است که به نهاینه سازی فرهنگ صیانت از طبیعت و میراث طبیعی کمک شایسته‌ای خواهد کرد.
طبیعت آذربایجان غربی، تنوع جانوری و اقلیمی خود را در موزه‌ای پربار در فلکه آذربایجان، انتهای پارک ائللر باغی ارومیه به نمایش گذاشته که در سال ۱۳۹۱ شمسی تاسیس شده است.
این موزه دارای سالن همایش، کتابخانه، نمایشگاه عکس و چهار سالن تخصصی نمایش تاکسیدرمی پستانداران، پرندگان، خزندگان، بندپایان و آکواریوم ماهی‌های خشک است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

دیدگاه


3 + سه =