پشت پرده واردات برنج از هند چیست؟

پشت پرده واردات برنج  از هند چیست؟

گروه گزارش: از نزدیک یک سال پیش برخی زمزمه‌ها مبنی بر آلوده بودن برنج‌های وارداتی از هند به راه افتاد و این مسئله آنقدر پیگیری شد تا به گوش نهادهای واردکننده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. پس از آن بود که برخی نهادهای نظارتی نیز در این باره اظهارنظر کردند و همچون همیشه تکذیب و پس از آن تأیید شد.
بودجه کشاورزان نصف می‌شود از نزدیک یک سال پیش، برخی زمزمه‌ها مبنی بر آلوده بودن برنج‌های وارداتی از هند به راه افتاد و این مسأله آنقدر پیگیری شد تا به گوش نهادهای واردکننده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. پس از آن بود که برخی نهادهای نظارتی نیز در این باره اظهارنظر کردند و همچون همیشه تکذیب و پس از آن تأیید شد.
این بحث آنقدر بالا رفت که سرانجام مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نام برخی برنج‌های آلوده را اعلام نمود ولی نکته جالب این بود که در میان این نام‌ها، نام چند برند ایرانی و پاکستانی نیز به چشم می‌خورد!
سوسن صدری، این مقام مسئول در بهداشت و درمان، نام برنج‌های آلوده را به شرح زیر اعلام کرد: بنا بر نامه سازمان غذا و دارو، برنج‌های بابا نور (کشور هند)، زیتون (کشور پاکستان) صدری هاشمی (آستانه‌اشرفیه)، طارم محلی معطر فریدون‌کنار، سیاه دم هاشمی دودی (رشت)، اویلا و ستایش آلوده هستند.
و پس از این اطلاع‌رسانی بود که مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت تا گروهی را برای بررسی این موضوع به کشور هند بفرستد و مقرر شد با توجه به بحث آلودگی این نوع برنج‌ها در هفته? جاری چند تن از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، کمیسیون بهداشت مجلس و مسئولان ذی‌ربط از جمله سازمان غذا و دارو برای بررسی برنج هندی به کشور هند سفر کنند.عباس پاپی‌زاده، یکی ا‌ز نمایندگانی که قرار بود در این سفر باشد، درباره دلایل این سفر گفت: بین سازمان‌های نظارت‌کننده اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد. آمار و نتایج متناقضی نیز در سال‌های گذشته از سوی این سازمان‌ها ارائه شده و مرتب بحث از برنج‌های آلوده می‌شود، ولی تأیید نمی‌شود.
عضو کمیسیون کشاورزی گفت: سرانجام تصمیم گرفته شد، مجلس برای انجام وظیفه نظارتی خود به این موضوع ورود کند، چون دستگاه‌های نظارت‌کننده نتوانسته‌اند، شفاف و دقیق اعلام نتیجه کنند و تصمیم‌گیری در این حوزه با تردید روبه‌رو شده است.
به گفته وی تیمی متشکل از مجلس و سازمان غذا و دارو و ارگان‌های مربوطه تشکیل و یکشنبه همین هفته به آنجا فرستاده شد که تا پایان هفته باز خواهند گشت.
سفر دیگری نیز به هند خواهیم داشت و نمونه‌برداری‌هایی در آنجا انجام می‌دهیم. همچنین نمونه‌برداری‌هایی از برنج وارداتی انجام خواهد شد و نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های بی‌طرفی خواهیم داد تا آن‌ها را بررسی کرده و نتیجه آن را گزارش خواهیم کرد.
وی در پاسخ به اینکه نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های دولتی بررسی خواهد شد یا آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: در این باره فکری نکرده‌ایم.
نکته با اهمیتی است؛ بنابراین، تلاش می‌کنیم از آزمایشگاهی خصوصی استفاده کنیم تا شبهه‌ای پدید نیاید. گزارش سرانجام در کمیسیون کشاورزی و صحن مجلس اعلام خواهد شد.اما درباره این اقدام مجلس شورای اسلامی یک نکته قابل توجه است و آن اینکه در روزهای اخیر، مجلس شورای اسلامی در گیر مسائل مهم‌تری مانند بررسی لایحه بودجه است و گویا ورود در این قضایا جز اینکه مداخله مستقیم در کار قوای دیگر باشد، تمرکز نمایندگان را در مورد بودجه کم خواهد کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 7 =