یک کیلومتر پیاده روی روی یک سانتیمترآب

یک کیلومتر پیاده روی روی یک سانتیمترآب

صابر چهرقانی
گروه اجتماعی:دریاچه ارومیه که سالهاست طعم بی آبی را می چشد، این روزها نفس های آخر را می کشد و سواحل آن تا صدها متر عقب روی داشته و این رقم در برخی مناطق به کیلومترها رسیده و عمق آب دریاچه نیز در مناطقی که آب دارد، چند سانتیمتر بیشتر نیست.
دریاچه ارومیه با پهنه آبی حدود پنج هزارکیلومتر مربعی روزگاری به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی کشور و دومین دریاچه شورآب جهان به شمار می رفت ولی در ۱۹ سال گذشته روند خشکسالی را طی کرده و روز به روز از سطح و عمق آب آن کاسته شده و ساحل آن نیز پسرفت کرده است به طوری که می توان کیلومترها در محدوده آبدار دریاچه، بر روی چند سانتیمتر آب با پای پیاده پیش رفت.
پایش سطح آب تراز دریاچه ارومیه یکی از دغدغه های مردم و مسئولان است که هر هفته اخباری در این خصوص منتشر می شود و تراز آن معمولا بیش از ۱۲۷۰ متر اعلام می شود در حالی که این رقم، فاصله با تراز دریاهای آزاد است و عمق بخش اعظم دریاچه به یک متر نمی رسد و این رقم در سواحل طولانی دریاچه در چند سانتی متر باقی می ماند.
با نگاهی به عکس های ماهواره ای وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، معلوم می شود که بخش زیادی از سطح دریاچه طعمه نمک ها شده و تنها قسمت کوچکی آب دارد. دیدن آب در دریاچه ارومیه آن هم در هفته های ابتدایی سال آبی، بسیار خوشحال کننده است چراکه در این موقع معمولا دریاچه ارومیه در پایین ترین سطح و حجم آبی خود قرار دارد که البته با نزدیک شدن به دریاچه، این رنگ آبی نیز رنگ می بازد.
مجتمع تفریحی گردشگری باری که سال ها پیش ( سال های پرآبی دریاچه ارومیه) برای ایجاد مکان تفریحی و گردشگری در حاشیه دریاچه تاسیس و با هزینه های بسیار زیاد راه اندازی شده است، امروزه تقریبا نزدیکترین محل برای رسیدن به پهنه آبی بی جان دریاچه ارومیه است. در حاشیه یک جلسه، خبرنگاران حاضر برای بازدید از دریاچه ارومیه و وضعیت پهنه آبی آن رنج صدها متر پیاده روی را به جان خریدند و راهی سمت دریاچه شدند. پیش از به راه افتادن، به نظر می رسید که چندان از این پهنه آبی دور نیستیم ولی با به راه افتادن و طی کردن مسیر طولانی تازه فهمیدیم که هنوز مسیر زیادی را باید طی کنیم تا به شورآب خاطره انگیز دریاچه ارومیه برسیم و کفش های خود را در این پهنه آبی دل خوش کنک قرار دهیم. در مسیر با صحنه های بسیار ناراحت کننده ای مواجه شدیم که قایق های تفریحی خراب شده و نمک سود، باتلاق، دشت نمکی که بسیار نیز سفت بود و همچنین لایه مرمرین نمک در آستانه رسیدن به آب دریاچه از جمله آنها بود.
پس از حدود دو کیلومتر پیاده روی تازه کفش_هایمان به آب دریاچه خورد و ما نیز با خوشحالی در انتظار افزایش عمق دریاچه به جلوتر پیش رفتیم ولی آنچه که از این جلو رفتن حاصلمان شد، افسوس عدم افزایش عمق دریاچه بود به طوری که نزدیک به یک کیلومتر از این پهنه آبی، یک سانتی متر و یا کمی بیشتر عمق داشت که مطمئن بودیم با کمی گرمی هوا از بین می رود و این قسمت نیز به بخش های خشک دریاچه افزوده می شود. در کنار همه عکس هایی که گرفته شد و همه خوشی هایی که از بودن لااقل آب در دریاچه ارومیه داشتیم، این عمق کم که نشان از کم آبی دریاچه در عین آبی بودن سطح آن در عکس های ماهواره ای است، ناراحتی بسیاری را نصیب خبرنگاران کرد. برخی از خبرنگاران که سابقه بیشتری داشتند، از حضور با قایق و ترس از حضور در مناطق عمیق دریاچه در سال های نه چندان دور خبر می دادند که امیدواریم این گفته ها در آینده به جای خاطره به آرزو تبدیل نشود و دریاچه ارومیه، همواره دریاچه ارومیه باقی بماند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


یک − = 0