یک سال از آموزش غیرحضوری گذشت؛ غیرمنتظره، پرچالش و ناتمام

یک سال از آموزش غیرحضوری گذشت؛ غیرمنتظره، پرچالش و ناتمام

گروه جامعه: یک سال است که آموزش ها غیرحضوری شده و اگر چند روز که دانش آموزان غیراختیاری به مدارس رفتند را حساب نکنیم حالا شاید باید گفت کرونا هزینه سنگینی روی دست تعلیم و تربیت گذاشته است.
در اولین روزهای اسفند ۹۸ در حالی که آموزش روال عادی خود را طی می‌کرد، قرار بود برای ایام نوروز دانش آموزان عشایری سفرنامه کوچ بنویسند، دانش آموزان ابتدایی به جای تکلیف نوروزی در دومین سال پیاپی عید و داستان را تجربه کنند، ? دانش آموزان متوسطه کمی بیشتر به فکر درس و مشق خود باشند و دانش آموزان پای کنکور خواندن جدی تر دروس را پی بگیرند، فرهنگیان در سامانه ثبت نام اسکان فرهنگیان برای نوروز جا رزرو کنند? و در حالی که رسانه‌ها ‏درباره موضوعات روتین مبتلا به آموزش و پرورش از جمله رتبه بندی معلمان، انتصاب ‏مدیران، به کجا رسیدن بازسازی مدارس در مناطق سیل زده و… را پیگیری کنند? و دگرگونی که کسی حدس نمی‌زد به مدت یک سال بر همان پاشنه بچرخد و بعد از یکسال هم پایان این ‏تغییر مشخص نباشد؛ تغییری که مهمترین نمودش را می‌توان در کوچ آموزش به فضای ‏مجازی و دوری بچه‌ها از کلاس و معلم و همکلاسی برشمرد.‏
سوم اسفندماه؛ آغاز تعطیلات مدارس
دوم اسفندماه بود که به دنبال برگزاری انتخابات و تنها سه روز پس از اعلام ورود کرونا به کشور، ابتدا به خاطر اینکه بسیاری از مدارس شعب اخذ رأی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند و باید ضدعفونی می‌شدند، به مدت دو روز تعطیل شدند در قم تمام مدارس و در استان تهران و چندین شهر مدارس به کلی تعطیل شدند. اما این تعطیلات دیگر تا پایان سال ۹۸ بازگشایی در پی نداشت.
این در حالی بود که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش یک اسفندماه با بیان این‌که از لحظه اعلام خبر ورود کرونا به قم در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت هستیم، گفت: با آقای نمکی نیز صحبت کردیم و تمام پروتکل‌ها و تشریفات اعلام شده از سوی این وزارتخانه را دنبال می‌کنیم.
هم‌چنین در صورت نیاز به تعطیلی مدارس یا نصب تجهیزات خاص برای پیشگیری از شیوع این بیماری در مدارس نیز کلیه اقدامات را در دستور کار خواهیم داشت.
به گفته حاجی میرزایی در صورت اعلام وزارت بهداشت برای ضرورت تعطیلی مدارس در کشور این اقدام از سوی آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت.
وی در خصوص زمان تعطیلی مدارس در پایان سال نیز تصریح کرد: با توجه به تعطیلات ناخواسته‌ای که طی این مدت اتفاق افتاده است مدارس تا آخرین روز کاری دایر هستند و دانش آموزان باید برای جبران عقب ماندگی‌های سال تحصیلی جاری در مدارس حضور پیدا کنند. هم‌چنین پیشنهاد دادیم ساعاتی به تدریس روزانه افزوده شود، چرا که مدت زمان پایان سال محدود خواهد بود و بیش از حد معینی امکان ادامه کار را نداریم.
گرچه نه اولیا، نه مربیان و نه دانش آموزان تصوری از چنین تعطیلات گسترده‌ای نداشتند و حتی وزیر آموزش و پرورش نیز آن را موقتی می‌دید اما اینگونه نبود که آموزش و پرورش نداند که کرونا احتمالاً مشکلی جدی نخواهد بود.
در همان اول اسفند علی باقرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا در مدارس اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا انجام شده، گفت: یکی از مراکزی که از ابتدا با برنامه‌ها و توصیه‌های وزارت بهداشت همراهی لازم را کرد، مدارس بودند و معاونت تربیت بدنی و سلامت نیز در این رابطه دستورالعمل‌هایی تهیه و به همه مناطق و مدارس ابلاغ کرد. مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان نیز در جریان اخبار این بیماری هستند و به تذکراتی که در خصوص سلامت آنها داده می‌شود، عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: مسئولان محلی در خصوص اقدامات پیشگیرانه تدابیر لازم را پیش بینی کرده‌اند که آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی تکالیف لازم را در خصوص کنترل و پیشگیری از این ویروس انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه ضوابطی از گذشته در خصوص اینکه اگر یک کلاس درس چه تعداد دانش آموز مبتلا به یک بیماری (حال این بیماری آنفلوانزا باشد یا بیماری دیگری) تعطیل می‌شود، وجود داشته است، گفت: هنوز ویروس کرونا در کشور ما ویروس فراگیری نیست و اقداما تی که در این رابطه انجام شده، اقدامات پیشگیرانه است اما به دلیل آنکه مدارس محل جمعیت هستند و احتمال شیوع این ویروس وجود دارد، ما تابع مسئولان محلی از جمله مسئولان آموزش و پرورش در شهرستانها و … هستیم.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش تأکید کرد: نباید اضطراب و استرس را به جامعه تزریق کرد. سلامت مردم برای ما از اولویت‌های اصلی است.
اما موضوع کرونا فراتر از این بود که استرس و اضطراب تولد نکند. ۵ اسفند هنوز تکلیف مدارس روشن نبود. آموزش و پرورش تعطیلی مدارس را به وزارت بهداشت موکول کرده بود و خبری از وزارت بهداشت هم نبود. مهر در گزارشی با عنوان تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس به عهده وزارت بهداشت است در خصوص بلاتکلیفی مسئول اعلام تعطیلی‌ها نوشت. ششم و هفتم اسفندماه روز به روز مدارس تعطیل شد تا آنکه بالاخره وزارت بهداشت دستور به تعطیلی مدارس داد.
۱۰ اسفند؛ آغازی بر آموزش‌های غیرحضوری
۸ اسفند محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: ملت هشیار ایران در گذر از گردنه‌های سخت آموخته چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رئیس جمهور با برنامه‌ریزی انجام گرفته دانش آموزان با هدایت معلمان دروس را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری می‌کنند.
تبدیل تهدید به فرصت از صحبت درباره گسترش شبکه رشد تا رونمایی از شبکه شاد!
در همان روزها آموزش‌های مجازی هم توسط معلمان و مدارس راه اندازی شده بود و عموماً در پیام رسان های خارجی. یکی از دغدغه‌های والدین و مسئولان دسترسی به ابزار هوشمند و ایمن نبودن بستر فضای مجازی بود
وزیر آموزش و پرورش که یکی دیگر از کلیدواژه هایش تبدیل تهدید کرونا به فرصت بود در همان روزها در این

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


5 − = دو