وضعیت ناهنجار زندان‌های آذربایجان غربی اصلاح شود

گروه خبر: رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از وضعیت ناهنجار به خصوص وضعیت بهداشتی، سطح خدمات و فضای فیزیکی توسعه نیافته زندان‌های استان انتقاد کرد.
توکل حیدری در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر موجودی زندان‌ها رتبه هشت کشوری را داراست افزود: حجم بالای ورودی‌های زندان‌ها برنامه های طولانی مدت، برنامه های تربیتی، اصلاح و بازگرداندن زندانیان به جامعه را عملا غیرممکن کرده است.
وی ادامه داد: وضعت ناهنجار زندان‌ها در استان به دلیل حجم بالای ورودی اجازه تربیت و اصلاح افراد متخلف را به اداره کل زندان‌های استان نمی‌دهد.
حیدری از مجرمین به عنوان عضوی از افراد جامعه نام برد و اظهار داشت: این تفکر که عضو مریض جامعه باید درمان، اصلاح و به جامعه بازگردد در سطح جامعه و نیز مدیران دستگاه های قضا نهادینه شود.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته فضای فیزیکی زندان‌ها در استان توسعه نیافته است گفت: در این راستا امروز شاهد متراکم بودن و مشکلات متعدد در زندان‌های استان به دلیل محدود بودن فضای فیزیکی هستیم.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی احساس حقارت و شکست، عقده ای شدن، به وجود آمدن حس انتقام جویی، و نیز بروز آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی را از آثار مخرب زندان بر جامعه و خانواده‌ها برشمرد و گفت: این احساس در بین افراد و خانواده‌هایی که به دلیل مسایل مالی و اولین بار وارد زندان می‌شوند چندین برابر می‌شود.
حیدری تاکید کرد: زندان برای بدهکاران زندانیان پرداخت مهریه و نفقه، و نیز افرادی که به دلیل اختلافات خانوادگی زندانی شدند و نیز افرادی که سابقه دار نبوده و دارای موقعیت خوب اجتماعی هستند اصلا جایگاه مناسبی نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت هزار و ۷۵۴ نفر در زندان‌های آذربایجان غربی به سر می‌برند افزود: این میزان ۲۸ درصد از کل جمعیت استان را شامل می‌شود.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه ۹۷٫۲۴ درصد زندانی‌ها مرد و ۲٫۷۶ درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند اظهار داشت: آذربایجان غربی در زمینه وجود تعداد زندانی رتبه هشت کشوری را داراست.
حیدری با اشاره به اینکه نرخ زندانی در دنیا به ازای هر یک‌صد هزار نفر ۲۸۴ نفر است گفت: متأسفانه این آمار در کشور به خصوص در آذربایجان غربی به ازای هر یک‌صد هزار نفر ۳۵۰ و حتی بیشتر است که جای تأسف دارد.
وی با بیان اینکه از کل زندانی‌های استان سه هزار و ۳۷۹ نفر سابقه دار، پنج هزار و ۴۰۷ نفر بدون سابقه (اولین بار) زندانی شدند عنوان کرد: زندانیان مالی شامل ۳٫۵ درصد هستند که دو درصد معادل ۱۶۵ نفر محکومین مالی، ۴۷ نفر محکومین دیه و نفقه معادل نیم درصد و ۸۹ نفر بدهکاران دیه شامل یک درصد است.
کاهش ورودی و افزایش خروجی به زندان از اهداف عمده دستگاه قضا در آذربایجان غربی است
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه کاهش ورودی و افزایش خروجی به زندانیان از اهداف عمده دستگاه قضا در استان است گفت: در این خصوص برنامه ریزی‌های ویژه ای صورت گرفت و برای کاهش ورودی به زندان‌ها، با همکاری قضات، تمهیدات خوبی اندیشیده شده است.
وی اضافه کرد: با برگزاری همایش‌های متعدد در شمال، جنوب و مرکز استان طی سال گذشته تلاش شده است محاکم قضایی در زمینه جلوگیری از ورود افراد بدون سابقه به زندان‌ها تلاش مضاعف داشته و تا حد امکان از زندانی شدن افراد آبرومند و محکومین مالی جلوگیری کنند.
حیدری گفت: برای افزایش خروجی از زندان نیز، با همکاری ستاد دیه و خیرین و مددکاران اجتماعی اقدامات خوبی در سال گذشته و امسال انجام شده تا دست کم زندانیان جرایم مالی، در حبس گرفتار نشوند.
وی یاد آور شد: مسائل مالی، مهریه، بدهی دیه، نفقه و مسائلی از این قبیل از جمله مواردی هستند که برخی از افراد به خاطر آن‌ها زندانی شده‌اند ولی در حقیقت، باید تلاش شود که مشکلات این دسته از افراد از راه های مشروع و قانونی رفع شود و به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای کمک به نیازمندان، ایتام، مستمندان و مستحقین دریافت کمک از مردم و مسئولان عنوان کرد و افزود: سال گذشته با کمک و مساعدت‌های ستاد دیه کشور و استان، صندوق تامین خسارات بدنی کمیته امداد و سایر بخش‌های مرتبط، ۴۷۹ نفر از محکومین مالی و امسال نیز ۳۸ نفر آزاد شدند.حیدری افزود: برگزاری جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و دارای مشکلات مالی امسال نیز در دستور کار است و از مدیران و مسئولان استان انتظار داریم که با حضور خود در این جشن‌ها، ضمن مساعدت در آزادی این دسته از زندانیان، دیدگاه جامعه را نسبت به این موضوع تقویت کنند و موجب فرهنگ سازی این امر خداپسندانه در جامعه شوند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 8 =