وضعیت دریاچه ارومیه دیگر به شرایط سال ۹۲ بر نمی‌گردد

وضعیت دریاچه ارومیه دیگر به شرایط سال  ۹۲ بر نمی‌گردد

گروه خبر: معاون محیط‌زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سال ۱۳۹۲ حداقل مساحت آبی و حداقل خشکی را در دریاچه ارومیه داشتیم که با اقدامات صورت گرفته بعد از تشکیل ستاد احیای دریاچه ۱۳۰ سانتی متر تراز آب افزایش یافت و با این اقدامات دیگر دریاچه به شرایط سال ۹۲ بر نمی‌گردد. احمد رضا لاهیجان زاده در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد افزود: زمانی که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد تمام دستگاه ها پای کار امدند تا دریاچه را نجات دهند.
به گفته وی درحال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱٫۳۹ است. این تراز در مدت مشابه طی سال گذشته ۱۲۷۱٫۸۹ گزارش شده است. از سویی دیگر تراز اکولوژیک دریاچه ۱۲۷۴٫۱ است و پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به این تراز برسد، تراز دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ به عدد ۱۲۷۰٫۵۰ رسیده بود که کاهش چشمگیری داشت اما درحال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۳۰ سانتیمتر افزایش یافته است.
وی اظهارداشت: بر اساس مدلی که تهیه شده، مشخص شده بود که اگر شرایط دریاچه ارومیه همان شرایط منتهی به سال ۹۲ و ۹۳ ادامه می یافت تالاب تا سال ۱۳۹۹ به طور کامل خشک می شد اما با ایجاد ستاد احیای دریاچه در فاز اول روند خشک شدن متوقف شد و در مرحله دوم افزایش راندمان آبیاری در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس ۳۵ تا ۳۹ درصد مصرف آب کشاورزی کاهش یافت در حالی که با این کاهش حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بهره وری کشاورزی افزایش یافت. وی اظهار داشت: این اقدامات باعث شد در قدم اول بحث خشکی دریاچه متوقف شود، قدم دوم بحث افزایش تراز آب بود که ۱۲ سانتی متر افزایش تراز اتفاق افتاد، شواهد نشان می دهد که از سال ۹۲ و ۹۳ تاکنون هم خشکسالی و هم ترسالی داشتیم بنابراین خشکسالی فعلی دلیل بر این نیست که شرایط دریاچه به وضعیت سال ۱۳۹۲ برگردد چون مدیریت آب و اجرای برخی پروژه ها باعث شد تراز افزایش یابد.
لاهیجان زاده ادامه داد: البته این افزایش تراز در صورتی اتفاق افتاده است که هنوز پروژه های سازه ای وارد مدار نشده اند، در واقع با احداث تونل کانی سیب که در بهمن ماه افتتاح شد و در حال آبگیری است، از طریق تونل آب آن به دریاچه می رسد که با تکمیل شدن تونل و آبگیری سد حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می شود.
وی گفت: علاوه بر این تصفیه خانه ارومیه نیز حدود ۹۵ درصد و تصفیه خانه تبریز ۸۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت داشته که با اتمام این دو پروژه پساب این دو شهر نیز وارد تالاب می شود که با این حساب در مجموع چیزی حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، معاون محیط‌زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه برای سال ۱۴۰۶ برنامه ریزی شده است، افزود: در کنار این پروژه های سازه ای بزرگ بیش از ۵۰ پروژه دیگر هم برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد که تمام آن‌ها در کنار هم باعث شدند تا دریاچه به شرایط مطلوبی برسد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۵:۵۴ ب.ظ

دیدگاه


8 + یک =