هفته وحدت ابتکار ماندگار امام خمینی(ره)

هفته وحدت ابتکار ماندگار امام خمینی(ره)

محمدعلی خالق نژاد
گروه جامعه: در گستره گیتی، واژه دل انگیز وحدت ستاره وار می درخشد و پرتو هستی آفرین آن زوایای آفرینش را زیب و زینتی خاص می بخشد و گوهر تکامل و عروج به ملکوت و لقای حق را در اختیار انسان می دهد.
با گذر و نظر به ژرفنای تاریخ انسان و مروری عبرت آموز بر احوال امّت های پیشین نقش بالنده و نیروی سازنده کلمه توحید و توحید کلمه که شالوده و اساس محکم و استوار ادیان آسمانی است در مَجد و عظمت و عزّت جوامع بشری به خوبی نمایان می شود.
به گزارش آراز آذربایجان، در نقطه مقابل آن آهنگ شوم افتراق و اختلاف که خشت آغازین بنای کفر و شرک است ارمغانی جز ویرانی و تباهی و مرگ نداشته و دَدان و بَدانِ آدمی خوار را بر آن داشته است تا از گسیختگی مردمان، بساط عیش و عشرت خویش را رونق بخشند و مایه فقر و سختی و جهل فریب خوردگان نفاق و جدایی را فراهم آورند.
همواره به یُمن وجود سراسر جود و برکت مردان الهی که حلقه ارتباط و پیوند خلق و خالقند، رشته اُلفت و برادری انسان ها و آرمان وحدت گرایی در طول تاریخ پرفرازو نشیب خود حتی در لابلای تعصبات خشک و کور و فضای مسموم و زهرآگینی که وحدت ستیزانِ خلق ایجاد کرده بودند نیز درخشش و پرتوافکنی داشته است. آری پیوندو اتصال مردان الهی با کانون توحید و وحی وسعتی اقیانوس گونه به آنان می بخشد که جویبارهای ناآشنا و نهرها و رودهای متفرق را هم ساز و هم صدا و هم سو می کنند و در پرتو شعاع وجود توحیدی خویش به سرمنزل اتحاد و کمال و عزّت رهنمون می گردند. این چنین است که وجود اینان که پرتوی از انوار خداست خورشید آگاهی و نوید و امید محرومان و مستضعفان و پایان بزم و عیش شب پرستانِ نورستیز می باشد. امام خمینی رحمه الله علیه سرسلسله جنبان این خدامردان بودند که مسلمانان را به بیداری فرا خواندند و همبستگی آنان را ریشه قدرت و عزّت مسلمانان دانستند.
چندین سال است که به ابتکارمعمار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)که مورد استقبال مسلمانان دیگر نقاط جهان نیز قرار گرفته، دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول سالروز میلاد خجسته پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلَّم ، به عنوان هفته وحدت نامیده شده است تا به یُمنِ این ایّام خجسته، شاهد تحقق انسجام امّت، و تاکید بر اصول مشترک و مورد اتفاق امّت اسلامی باشیم.بنابراین پر بیراه نیست که هفته »وحدت « را از ابتکارات ماندگار آن یگانه دوران دانست .
پبروزی انقلاب اسلامی مان را مدیون »وحدت« امت اسلامی هستیم و به ثمررسیدن خون شهیدان نهضت را در سایه یکپارچگی ملّت ایران بر محور »ولایت فقیه« و رهبری امام بزرگوارمان می دانیم، که ما را در سایه سار اسلام وبر پایه ایمان، جمع کرد و هدایت نمود. آری وحدت و یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتّحاد و اتّفاق کلمه میان ایشان بلکه ضرورت توحید کلمه بر محور کلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزشهاى اساسى آیین اسلام محمدی (ص) و از اصول فرهنگ قرآنى است.
و بر همین اساس، قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم صلى الله علیه و آله وسلّم را تالیف قلوب و ایجاد اُنس و اُلفت وتفاهم به جای خصومت و دشمنی بیان می دارد واگر کسی درتاریخ ،به دیده عبرت بنگرد این معنی را از شاهکارهای رسالت محمدی (ص)می یابد .
»واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا«همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید.
مقام معظم رهبری نیز درخصوص اهمیّت هفته وحدت ولزوم اتحاد مسلمین می_فرمایند:»این هفته وحدت،این هفته مشترک الاحترام بین مسلمین راقدربدانید ،همه سعی کنند وحدت واتحاد نیروها ودریک جبهه‌ قرار گرفتن مسلمین را که رمز سعادت ومایه سربلندی مسلمین وبزرگترین حربه ملت ها درمقابل استکبار جهانی است مغتنم شمارند وقدر بدانند .« (۱۳۷۵/۵/۱۳بیانات دردیدار کارگزاران نظام وشخصیتهای خارجی شرکت کننده درکنفرانس بین المللی وحدت اسلامی).
طرح اندیشه »وحدت جهان اسلام‏« یکى از مشغولیت‏ هاى فکرى دیرینه و اساسى حضرت امام (ره) بود که او در طول دوران فعالیت اجتماعى – سیاسى خود چه قبل ازپیروزى »انقلاب‏« اسلامى و چه بعد از آن لحظه ‏اى از آن غفلت نورزید. وفادارى صادقانه امام به »وحدت‏« نه تنها او را به برجسته‏ ترین شخصیت انقلابى جمهوری های جهان اسلام تبدیل نمود، بلکه اوتوانست درمیان فِرَق مختلف اسلامی جایگاه بس رفیعی کسب نماید .
استراتژى مبارزاتى امام (ره) درجهت ایجاد بستر و شرایط لازم براى تحقق وحدت و همیارى در جهان اسلام، اصولاً روى دو محور عمده تمرکز یافته است: حرکت فکری -فرهنگی وحرکت سیاسی- علمی.
امام (ره) با توجه به مراحل مبارزه، »تعلیم وتربیت« سیاسى را زیربناى حرکت ‏سیاسى دانسته و اولین وظیفه مردم را در تحقق و توسعه، امر »تبلیغ‏« و »تعلیم« قرار داده است.
امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد اجتماع ‏سازى به خوبى پى‏برده بود.
او اجتماعات و مراسم دینى را صرفاً به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏دهد بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏شان هم اشاره دارد. به همین جهت است که »روز قدس« به عنوان سمبل وحدت جهان اسلام از سوى ایشان در سطح جهان اسلام پیشنهاد گردید و همچنین بزرگداشت »هفته وحدت‏« میلاد حضرت رسول اکرم (ص) (از ۱۲ ربیع الاول به روایت اهل تسنن تا ۱۷ ربیع الاول) مورد حمایت وى قرار گرفت .چه این‏که از دیدگاه ایشان روند وحدت بین مسلمین ضرورت ایجاد سمبل‏ها و نهادهاى تازه ‏اى را مى‏طلبد که فراتراز زمان و مکان قرار دارد.
از منظر قرآن کریم نیزملاک وحدت فراتر از سلیقه ها، برداشت های شخصی، معیارهای رایج و عامه پسندی هم چون نژاد، رنگ، زبان، طبقه اجتماعی است. این کتاب آسمانی ایمان را ملاک برادری می داند.
به گفته امام راحل: »اسلام تکیه کرده است بر اخوت با تعبیرهای مختلف«. »اِنَّما المُؤمِنوُن اِخْوَةٌ« از آن استفاده می شود که کانّه مؤمنین هیچ شانی ندارنداِلّا برادری، همه چیزشان در برادری خلاصه می شود .

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


4 − یک =