یک متخصص بیماری های عفونی:

نیمی از مراجعین به مراکز درمانی آذربایجان غربی مبتلا به آنفلوآنزا هستند

نیمی از مراجعین به مراکز درمانی آذربایجان غربی مبتلا به آنفلوآنزا هستند

آرازآذربایجان، یک متخصص بیماری های عفونی گفت: بیش از ۵۰ درصد از مراجعین به مراکز درمانی و بیمارستان ها در استان مبتلا به آنفلوآنزا هستند.
دکتر سید جلیل موسوی افزود : ویروس آنفلوآنزای موجود، آنفلوآنزای فصلی است و حدود ۹۵ درصد بیماران آنفلوآنزای نوع A و حدود ۵ درصد از نوع B هستند که پس از بررسی‌ها مشخص شد بیش از نیمی از مراجعین به مراکز درمانی و بیمارستان ها مبتلا به آنفلوآنزا هستند.
وی با بیان اینکه اپیدمی آنفلوآنزا در حال حاضر در اوج خود است و این وضعیت چند هفته ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: سپس بیماری سیر نزولی خواهد داشت اما ویروس تا اسفندماه و حتی اوایل فروردین در کشور و استان در حال چرخش خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر روند بیماری کرونا از ثبات نسبی و قابل قبولی برخوردار است، گفت: اکثر شهرستانهای استان بستری کرونایی ندارند بستری ها بیشتر در ارومیه، خوی و میاندوآب است.
دکتر موسوی تصریح کرد: حدود ۴ درصد تست های کرونا مثبت می شود و در حال حاضر کرونا مشکل اصلی نیست.
این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: میانگین فوتی روزانه در خلال سه هفته اخیر با پی سی آر مثبت صفر و با پی سی آر منفی یک نفر بوده و بخشهای کرونایی با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند.
دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد :میانگین بستری روزانه در استان ۲۸ نفر است که اکثراً تست منفی بوده و بیشتر احتمال ابتلا به آنفلوآنزا در بین این افراد وجود دارد.
متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه بیماران با بیماری خفیف نیاز به مراجعه به پزشک ندارند،خاطرنشان کرد بیماران با علائم و نشانه های شدید، تشدید علائم بعد از بهبودی نسبی، تداوم تب بیش از سه روز، تنگی نفس، خواب آلودگی و گیجی نیازمند مراجعه به پزشک است.
دکتر موسوی با بیان اینکه تماس نزدیک و تماس با وسایل آلوده به خصوص دستمال و دست فرد بیمار از راه‌های انتقال آنفلوآنزا خاطرنشان کرد : دوره کمون این بیماری ۱۸ تا ۷۲ ساعت است.
وی با اشاره به علائم این بیماری گفت: سردرد، درد عضلانی، تب ۳۸ تا ۴۱ درجه، ضعف و بی حالی، لرز، خستگی، سرفه، گلودرد، گرفتگی بینی، درد مفاصل، تنگی نفس، خشونت و گرفتگی صدا، تهوع، اسهال و درد شکم، درد چشم در حین حرکت، ترس از نور، سوزش و قرمزی چشم ها، درد گوش، پوست گرم و خشک، برافروختگی صورت، سوزش و ناراحتی پشت جناغ از جمله علائم ابتلا به آنفلوانزا است.
دکتر موسوی اظهار کرد: استراحت، بخور، پرهیز از دود و مواد محرک ، خوردن مخلوط عسل و لیمو ترش با آب ،مایعات فراوان، غرغره و استنشاق آب نمک, مصرف مسکن ها از راههای درمان آنفلوانزا است.
وی با بیان اینکه در بیماری آنفلوآنزا علاوه بر رعایت بهداشت فردی و دستورالعمل‌های بهداشتی بهترین مهم ترین و کم هزینه ترین راه انجام واکسیناسیون است، گفت: واکسن آنفلوانزا سالانه است و بهترین زمان تزریق آن در شروع فصل سرما (اواخر شهریور و مایل مهر ماه ) است که واکسن ۸۰ درصد حفاظت ایجاد می‌کنند و حدود ۴۰ درصد بستری را کاهش و ۵۰ درصد مرگ و میر را کم می‌کند و بیشترین نقش آن در کمتر شدت و حدت بیماری و جلوگیری از مرگ است.
دکتر موسوی با بیان اینکه بچه های ۶ ماه تا ۵ سال، افراد با اختلالات شناختی، مادران باردار، افراد بالای ۵۰ سال، بیماران قلبی و ریوی، افراد دارای ضایعات نخاعی و تشنج و کادر بهداشت و درمان از جمله گروههای هستند که لازم است واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، تصریح کرد: تزریق واکسن به افراد کمتر از ۶ ماهه،افراد دارای عفونت حاد، حساسیت به تخم مرغ و ترکیبات دیگر واکسن وسندروم گیلن باره توصیه نمی شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 1 =