آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

نگین فیروزه‌ای ایران با نفس مصنوعی زنده است

نگین فیروزه‌ای ایران با نفس مصنوعی زنده است

گروه گزارش:رئیس جمهور، در حالی به آذربایجان غربی سفرکرده است که نگین فیروزه‌ای ایران با نفس مصنوعی و آب سدهای استان، نیمه جانی به خود گرفته است و این در حالی است که وی در شعارهای انتخاباتی خود قول احیای دریاچه ارومیه را داده بود.
به گزارش آرازآذربایجان دریاچه ارومیه که روزگاری به نگین فیروزه‌ای ایران لقب گرفته بود، امروز در حالی روزهای رو به گرما را طی می‌کند که مردم کورسو امیدی برای بهبود حال این دریاچه دارند.
در خصوص دریاچه ارومیه که امروز با نفس مصنوعی زنده است، طرح‌های و پروژه‌های نجات بخشی اجرا می‌شود ولی به گفته مسؤولان استان آذربایجان غربی ۱۰ سال زمان برای احیای این دریاچه نیاز است.
دومین دریاچه شور جهان در حالی بار دیگر احیا می‌شود که پروژه‌های اجرایی با موفقیت اجرا شوند و این در حالی است که دولت در واگذاری اعتبارات با تعلل رفتار می‌کند و این یعنی عدم اجرای به موقع پروژه‌های نجات بخشی دریاچه ارومیه.
رئیس جمهور، در حالی به آذربایجان غربی سفرکرده است که نگین فیروزه‌ای ایران با نفس مصنوعی و آب سدهای استان، نیمه جانی به خود گرفته است و این در حالی است که وی در شعارهای انتخاباتی خود قول احیای دریاچه ارومیه را به مردم این استان داده بود و امروز بدون شک در این سفر مردم پیگیر قول رئیس جمهور در احیای دریاچه ارومیه هستند.
در این میان امید می‌رود حسن روحانی بازدیدی نیز از وضعیت دریاچه ارومیه داشته باشد تا شاید به عمق فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه و مناطق وسیعی که به بیابان نمکی تبدیل شده‌اند و با وزش باد دانه‌های نمک به ریه مردم این استان وارد می‌شود، پی ببرد.
*گزارش کاملی از وضعیت دریاچه ارومیه به رئیس جمهور داده شده است
در این زمینه عیسی کلانتری، مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان غربی، انتظار داریم وی از دریاچه ارومیه و طرح‌هایی که در این خصوص اجرا می‌شود نیز بازدید داشته باشد.
وی با بیان اینکه قبل از اینکه رئیس جمهور به آذربایجان غربی سفر کند، اقدامات انجام گرفته در خصوص احیای دریاچه ارومیه به رئیس جمهور ارائه شده است، تصریح کرد: در این گزارش تمام اقدامات انجام گرفته و مشکلات موجود ارائه شده است.
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه از دو سال گذشته آغاز شده است، ادامه داد: در این دو سال اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است ولی برای موفقیت هر چه بیشتر در این زمینه نیازمند تخصیص به موقع اعتبارات هستیم.
*تاکنون ۲۶ برنامه نجات‌بخشی دریاچه ارومیه اجرایی شده است
این مسؤول با بیان اینکه تا کنون ۲۶ برنامه نجات‌بخشی دریاچه ارومیه اجرایی شده است، از بهبود حال دریاچه ارومیه طی این دو سال خبر داد.
کلانتری با بیان اینکه در این خصوص ۷۷ پروژه اجرایی شده است، اذعان داشت: امید می‌رود در سال‌های آینده نیز پروژه‌های نجات‌بخشی دریاچه ارومیه روند خوبی را طی کنند تا به اهداف تعیین شده در این زمینه برسیم.
وی با بیان اینکه در قالب این برنامه‌ها برای دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و … برنامه‌های اجرایی واگذار شده است، ادامه داد: متاسفانه در تخصیص اعتبارات با مشکل مواجه هستیم.
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه رهاسازی آب از سدهای موجود در استان آذربایجان غربی توانسته‌ایم در افزایش حجم آب گام‌های موثری برداریم.این مسؤول با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده انتظار داشتیم طی دو سال اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، حجم آب به یک میلیارد و ۸۸۰ مترمکعب برسد، اعلام کرد: هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد و ۹۹۰ مترمکعب رسیده است که این میزان، بالاتر از انتظار و برنامه‌ریزی‌ها است.
*اعتبارات پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به موقع تخصیص یابد
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه باید دولت اهتمام جدی در احیای دریاچه ارومیه داشته باشد، اذعان داشت: در صورتی که منابع مالی به موقع تامین شود می‌توانیم براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده،دریاچه ارومیه را احیا کنیم.
این مسؤول با بیان اینکه در این میان میزان بارندگی سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش نیافته است، ادامه داد: افزایش حجم آب دریاچه ارومیه براثر اجرای طرح‌های نجات‌بخشی بوده و بارش‌ها در افزایش حجم آب دریاچه ارومیه تاثیری نداشتهاست.
کلانتری با بیان اینکه آگاهی بخشی به مردم در راستای کاهش میزان مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی حائز اهمیت است، اضافه کرد: در این خصوص برای کشاورزان و افرادی که اطراف دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند کلاس‌های توجیهی برگزار می‌شود.وی با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه امسال ۸۸ طرح نجات‌بخشی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها نیازمند ۲۴ هزار میلیارد ریال هستیم.مجری طرح احیای دریاچه ارومیه تامین مالی پروژه‌ها را مهم عنوان کرد و گفت: برای اینکه در اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به توفیق برسیم نیازمند واگذاری به موقع اعتبارات تخصیصی هستیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = دوازده