نبود نظارت بر کارگران توسط کارفرمایان مهم‌ترین عامل مخاطرات محیط کار

نبود نظارت بر کارگران توسط  کارفرمایان مهم‌ترین  عامل مخاطرات محیط کار

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: ۷۵ درصد حوادث ناشی از کار در آذربایجان غربی در بخش ساختمان به دلیل نبود نظارت بر کار کارگران توسط کارفرما، واگذاری کار به کارگر فاقد مهارت لازم، سهل انگاری و بی احتیاطی کارگر در حین کار و عوامل نا ایمن کارگاه به وقوع می‌پیوندد.
فضای کسب و کار سرمایه گذاری را می‌توان از حوزه های استراتژیک توسعه صنعتی آذربایجان غربی تلقی کرد که عمدتا ناشی از کلیه عوامل بیرونی بوده و عواملی چون بهره‌وری و اشتغال نیروی کار، سرمایه گذاری، آزادی‌های اقتصادی تولیدکنندگان و ظرفیت‌های تولیدی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش همه‌ی قوا کشور رسالت خطیری بر عهده دارند، به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکار های اجرایی و عملیاتی ارایه نمایند.
برای رفع نیاز بازار کار باید در کنار آموزش‌های فنی و مهارتی در عین حال بر جنبه کیفی آن نیز تاکید داشت و مهارت شاغلین را با تکنولوژی روز همگام کرد.
ضروری است زمینه های لازم برای تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان مستعد و علاقمند به حرفه آموزی، بازآموزی، ارتقاء مهارت شغلی در سطوح مختلف مهارتی، تربیت مدیران و سرپرستان، تربیت مربیان متخصص و ورزیده از طریق ایجاد مراکز فنی و حرفه ای ویژه برادران و خواهران، مراکز کارآموزی تکمیل مهارت و تخصص‌های ویژه، مرکز تربیت مربی، مراکز جوار کارخانجات فراهم شود.
به موازات برنامه های آموزشی و تخصصی و در جهت اجرای هر چه بهتر آموزش‌ها، فعالیت‌های پژوهشی، عمرانی و تجهیز و توسعه منابع انسانی صورت پذیرد که تدوین جزوات و استانداردهای آموزشی بر اساس کدهای بین‌المللی، تجدیدنظر در استانداردهای مهارت، تهیه استاندارد مشاغل، تحقیق و پژوهش در برنامه های آموزشی و وسایل کمک آموزشی از مهم‌ترین آن‌هاست.
استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها می‌تواند در اشتغالزایی کشور نقش موثری داشته باشد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به ظرفیت‌های بالای آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی جوانان متخصص دانشگاهی؛ کاهش مقررات زاید و دست و پاگیر در دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط معدنی یکی از اصول جدی برای تولید و رشد کسب و کار است و باید در این راستا به سمت حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری به منظور جذب سرمایه گذاری و بهره‌مندی از مقررات صحیح اقتصادی و حذف قوانین غیرضروری و غیراقتصادی حرکت کرد.
این در حالی است که سلامتی از نعمت‌هایی است که خداوند بما عطاء کرده است و سلامتی کارگران که بخش عمده نیروی کار را تشکیل می‌دهند، از عوامل توسعه به شمار می‌رود.
هر فعالیتی با خطر و عوامل زیان آور مواجه است و عوامل زیان آور محیط کار شامل عوامل شیمیایی، بیولوژیکی، فیزیکی و … هستند و در این بین مواد شیمیایی بسیار حائز اهمیت هستند.
ناتوانی در کار کردن، سرطان و حتی مرگ از پیامدهای مواد شیمیایی بوده و یکی از راه‌های کاهش خطرات، رعایت استانداردهای مواد شیمیایی در محیط کار و تمرکز بر تک تک مواد شیمیایی است.کارشناسان حوزه اشتغال بر این باورند که مهم‌ترین خطرات شیمیایی آسیب‌های فیزیکی است و برای مدیریت عوامل شیمیایی در محیط کار، تامین محیط ایمن، آموزش در مورد عوامل شیمیایی، جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی، به‌کارگیری برنامه های محافظتی و پیشگیرانه به شکل مطلوب باید برنامه ریزی شود.
باید همه دستگاه‌های مسئول اثرات و مشکلات ناشی از کار را کاهش دهند و در کارگاه‌هایی که مانع از حضور کارشناسان بهداشت می‌شود باید برخورد قضایی و قانونی صورت گیرد و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای افزایش ایمنی نیروی کار تلاش شود.
کارشناسان نیز باید به روز و در پی کسب اطلاعات جدید باشند و با توجه به توسعه فناوری برای فرهنگ‌سازی و صاحبان کارگاه‌ها نباید از تبیین جایگاه بهداشت حرفه ترسی داشته باشند بلکه باید فواید بهره گیری از بهداشت حرفه ای برایشان تشریح شود.
این در حالی است که اخیرا مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی از کاهش ۱۰ درصدی حوادث ناشی از کار در سطح استان از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر دادند.
۵۰ حادثه ناشی از کار به ازای ۱۰۰ هزار نفر کارگر بیمه شده تامین اجتماعی در استان طی سه ماه اول امسال به وقوع پیوسته است و در این راستا ۱۶۹ نفر کارگر به دنبال وقوع حوادث ناشی از کار آسیب دیده‌اند.
طبق اعلام منابع رسمی، همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث ذکر شده در سه ماهه اول سال جاری استان ۱۶ نفر بوده که ۱۲ مورد از ۱۶ مورد ذکر شده مربوط به حوادث کار ساختمانی بوده که این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان سازمان نظام مهندسی ساختمان، کارفرمایان و مجریان ذیصلاح است.
کارشناسان معتقدند که انجام بازرسی‌های مداوم از کارگاه‌ها و آموزش به کارگران از دلایل اصلی کاهش تصادفات است و وظیفه اصلی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، حفظ و صیانت از نیروهای انسانی بوده که در این جهت طی سه ماه اول سال جاری بالغ بر ۳ هزار و ۳۴۰ مورد بازرسی از کارگاه‌ها توسط بازرسان اداره کل انجام شد که تعداد بازرسی‌ها نیز ۸ درصد بیش از تعداد پیش بینی شده بود.آمارها نشان می‌دهد که ۷۵ درصد حوادث ناشی از کار در آذربایجان غربی در بخش ساختمان به دلیل نبود نظارت بر کار کارگران توسط کارفرما، واگذاری کار به کارگر فاقد مهارت لازم، سهل انگاری و بی احتیاطی کارگر در حین کار و عوامل نا ایمن کارگاه به وقوع می‌پیوندد.این در شرایطی است که دولت یازدهم توجه و ورود ویژه ای به بحث سلامت کارگران دارد و این توجه را می‌توان از بحث انصراف از دریافت یارانه و هزینه کردن آن برای مسائل بهداشتی دریافت کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 0