موزه صلح برای گرامی‌داشت یاد شهدای بمباران شیمیایی سردشت ایجاد می‌شود

موزه صلح برای گرامی‌داشت یاد شهدای بمباران شیمیایی سردشت ایجاد می‌شود

گروه گزارش: موزه صلح سردشت با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت و نشان دادن مظلومیت مردم این شهرستان ایجاد می‌شود.
یکی از مسائلی که از گذشته تاکنون همواره میان ملت‌های مختلف وجود داشته و به نوعی بخش مهمی از زندگی آنان به شمار می‌رود موضوع جنگ است که در دوره‌های مختلف تاریخی زمینه‌ها و علل به وجود آمدن آن میان کشورها و حتی مردمان درون یک کشور دارای ریشه‌های متفاوتی است.
در سالیان اخیر تلاش‌های بسیاری برای پرداختن به مقوله جنگ با هدف آگاهی مردم از طریق ایجاد موزه‌های جنگ انجام گرفته، زیرا آگاهی مردم از وقایع جنگ و واقعیت‌های آن با آموزش صلح و دعوت به دوستی به آحاد جامعه مساوی است.
از این رو تاسیس موزه‌های صلح جزو ایده‌های نوین در جهان است به ویژه کشورهایی که به صورت مستقیم قربانی جنگ بوده‌اند در ایجاد موزه صلح پیش قدم بوده و تلاش می‌کنند از این طریق نسبت به آگاه‌سازی مردم و رواج صلح اقدام کنند زیرا موزه‌های صلح مکان‌هایی برای نمایش ارزش‌های والایی مانند دوستی، زندگی مسالمت‌آمیز، احترام به حقوق دیگران، نفی جنگ و خشونت و آگاهی از حقوق بشر هستند.براساس مقررات وضع شده در سال ۱۸۷۴ در کنفرانسل بروکسل و در سال‌های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ در کنفرانس لاهه، کشورهای متخاصم ملزم شدند که از سرایت جنگ به افراد غیرنظامی خودداری کرده و آنها را از صحنه درگیری خارج کنند.
مردم سردشت همچنان از عوارض بمباران شیمیایی سردشت رنج می‌برند
علاوه بر آن ملزم شدند تا از گسترش جبهه‌های جنگ به مناطق مسکونی خودداری کنند در صورتی که در جنگ ایران و عراق، مردم مظلوم سردشت قربانی عدم رعایت این قانون توسط رژیم عراق گشته و لطمات سنگینی را از بمباران شیمیایی متحمل شدند و حاصل این بمباران، تعداد صدها شهید و هزاران نفر مصدوم بوده که همچنان از اثرات و عوارض این آسیب شیمیایی رنج می‌برند.
از این رو ایجاد موزه‌ای که بتواند اندکی از شدت و پیامدهای این فاجعه دلخراش را به نمایش بگذارد ضروری بوده و از جمله اهداف موزه نیز می‌توان به نمایش رنج‌های قربانیان سلاح‌های شیمیایی و پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و همچنین لزوم رواج صلح و دوستی در میان ملت‌ها اشاره کرد.
در دنیا موزه‌های صلح بسیاری وجود دارد که در تاریخچه آنها یک وجه مشترک مانند» تجربه جنگ« وجود دارد و کشورهایی که شهروندان آن در طول تاریخ به شکلی قربانی جنگ و سلاح‌های کشتارجمعی شده‌اند، با تاسیس موزه صلح سعی دارند تا ضمن تقبیح جنگ و بیان عواقب آن، به مردم بگویند که چگونه می‌توان در جامعه جهانی به صلح پایدار رسید.
ایجاد موزه صلح برای گرامیداشت یاد شهدای بمباران شیمیایی سردشت
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به ایجاد موزه صلح برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت گفت: موزه صلح سردشت با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت و نشان دادن مظلومیت مردم این شهرستان ایجاد می‌شود.
جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این موزه در زمینی به مساحت بیش از سه هزار مترمربع ایجاد شده و در طراحی این موزه سعی می‌شود تا تاثیرات بمباران شیمیایی سردشت بر طبیعت در ساختار بنای این موزه نشان داده شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی بیان کرد: براساس طرح اولیه، ساخت موزه در پنج طبقه شامل بخش‌های خدماتی، اداری، تاسیساتی، پژوهش، آمفی‌تئاتر، گالری فرهنگ و مردم‌شناسی،۷ تیر ۱۳۶۶، ایثار، سکوت و گالری امید انجام می‌گیرد.
مردم سردشت در میدان قدرت طلبی‌ها قربانی سلاح های کشتار جمعی شدند
»عثمان« از شهروندان سردشتی با اشاره به ایجاد موزه صلح در سردشت اظهار داشت: با ایجاد این موزه می توان مردم را از تبعات جنگ آگاه کرد و از سوی دیگر می توان روایت زندگی قربانیان جنگ در تمامی دنیا را که در میدان قدرت طلبی‌ها قربانی سلاح های کشتار جمعی شده اند را روایت کرد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، »حسن« از دیگر شهروندان سردشتی نیز گفت: اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، رواج صلح و دوستی در میان ملت‌ها و حفظ و روایت بخشی از تاریخ کشور با ایجاد این موزه فراهم می‌شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۷:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


هفت + = 8