مرز نشینان پیشرو در امنیت اقتصادی

مرز نشینان پیشرو در امنیت اقتصادی

نسرین معجنی
گروه جامعه: آذربایجان غربی در شمال غرب کشور ۹۶۷کیلومتر مرز مشترک با سه کشور خارجی دارد که دارای پنج پایانه مرزی در نقطه ورودی از کشورهای عراق، ترکیه و نخجوان است و نخستین نقطه ورود به ایران اسلامی برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود.
آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که با وجود مرزهای طولانی در ادوار تاریخی، مورد هجوم دشمنان ایران قرار گرفته ومرزنشینان این استان همواره د‌ر دفاع از سرزمین خود آماده خطرپذیری و مقابله با بیگانگان هستند اما با این وجود گاهی در معرض ظن و حاشیه‌ قرار گرفته و در بسیاری موارد مرزنشینان در تامین معاش، همراه با جنبه‌های منفی ارزیابی می شوند و معمولا در کسب منابع اقتصادی و معیشتی با تعارض مواجهه هستند.
موقعیت جغرافیایی و همجواری باکشورهای همسایه این امکان را مهیا ساخته تا نیروی کار با بهره گیری از بستر مساعد برای مبادرت فعالیت اقتصادی آماده شود، چراکه شکوفایی اقتصادی در گرو تامین بسترهای لازم اعم از نظر جغرافیا و نیروی انسانی متخصص است‌.
حتی میراث مشترک تاریخی آنها با ساکنان درون مرزها و قسمتهای داخلی نادیده گرفته شده است ناگفته نماندفضا عاملی قوی در تعیین سرنوشت افراد، نوع و آینده شغلی آنها، فرصتهای ازدواج، کیفیت آموزشی و مواردی از این قبیل بوده و باید گفت یک مرز سازمان‌یافته می‌تواند چالشها و فرصتهایی را برای افراد ساکن در آن فراهم کند که این چالشها و فرصتها ذات مناطق مرزی هستند و یا اینکه در نتیجه شیوه سیاست‌گذاریهای اعمال شده در این مناطق خواهد بود بنابراین وجود مرز را نباید یک تهدید دانست بلکه می توان با ایجاد بازارچه های مرزی به عنوان یکی از اهرم های مهم در ایجاد اشتغال و توسعه فعالیتهای اقتصادی مطرح کرد که یکی ازاین ویژگیهای تشکیل بازارچه های مرزی است.
بازارچه های‌ مرزی‌تا حدودی‌تامین کننده امنیت مرزها محسوب شده و این موضوع می تواند روی شرایط اقتصادی مناطق مرزی تأثیر به سزایی داشته باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از رکنا،تعامل مرزی ساکنان این مناطق با مردمان آن سوی مرز تأثیرات اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و امنیتی ویژهای را رقم خواهد زدوساماندهی به این تعامالات جزء در پرتومدیریت هوشمندانه که ضامن بقا و حفظ تمامیت ارضی و استقلال اقتصادی و امنیت کشوراست، میسر نیست و توسعه یکی از شقوق این مدیریت است.
نگارنده معتقد است که تأمین امنیت اقتصادی، ایجاد امنیت سیاسی مرزهای زمینی، امنیت اجتماعی،افزایش تولید، افزایش سرمایه گذاری محلی و خارجی از مهمترین اهدافی هستند که بازارچه های مرزی حول آنها شکل گرفته اند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


8 × یک =