مرد بودن به معنای سلطه‌جویی برهمسر نیست

مرد بودن به معنای سلطه‌جویی برهمسر نیست

فریبا حسین پور
گروه خانواده وسلامت:با اینکه شاید مردها نیت بدی نداشته باشند اما برخی عادات و اشتباهات بد آنها ممکن است باعث خراب شدن رابطه بین زوجین شود. آقایان بعضا دچار اشتباهاتی می‌شوند که ممکن است باعث خراب شدن رابطه آنها با همسرشان شود. باور ندارید؟ از همسر خود بپرسید.
قبل از جبهه‌گیری باید بگوییم که ما در اینجا قصد سرزنش آقایان را نداریم، اما گاهی مسائل ظریفی وجود دارد که ممکن است آنها نسبت به آن آگاهی نداشته باشند و تغییر رفتار در این زمینه ممکن است تفاوت زیادی را در آقایان از نظر همسران‌شان ایجاد کند که این امر برای خود فرد نیز خوب است.
گلوریا وندرهورت روانشناس می‌گوید: اگر این مشکلات حل نشود، احساسات بدی که فرد در طول زمان در خود ریخته، منجر به بروز مشکلات فیزیکی و روانی در او می‌شود. در ادامه به اشتباهات رایجی که اغلب آقایان در زندگی زناشویی مرتکب می‌شوند، اشاره می‌کنیم و چگونگی تشخیص و اصلاح آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
اگر می‌خواهید اشتباهات کمتری در رابطه‌تان مرتکب شوید این مطلب را بخوانید. همدلی، یعنی توانایی درک و در میان گذاشتن احساسات با یکدیگر که در هر رابطه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این امر عاملی است که در کل، خانم‌ها در درک آن بهتر از آقایان هستند.
خانم‌ها می‌خواهند همسر‌ان‌شان احساسات آنها را درک کنند و به آنها احترام بگذارند و آقایان هم باید این موضوع را درک کنند.
در بیشتر مواقع آقایان به جای گوش دادن به مسائل عاطفی همسر خود به اصلاح آن حس روی می‌آورند و تلاش می‌کنند با منطق و استدلال اشتباه همسرشان را به او یادآور شوند. برای مثال اگر خانمی به همسرش بگوید که حس می‌کند به او بی‌توجهی می‌شود، در آن لحظه او انتظار دارد که همسرش احساس او را درک کند نه اینکه درباره حقایق موجود با او صحبت کند.
توجه به این نکته در یک رابطه بسیار مهم است. بعضی آقایان فراموش می‌کنند یا حتی بدتر از آن، نمی‌دانند که همسرشان دررابطه زناشویی به چیزی بیش از آنچه او انجام می‌دهد، نیاز دارد. محبت باعث می‌شود زن احساس عشق و تعلق کند خانم‌ها عشق، ثبات و میل به دوست داشتن را دنبال می‌کنند در حالی که مردان از این رابطه صرفا به عنوان رابطه زناشویی یاد می‌کنند.
هنگامی که همسرتان درباره مسئله‌ای که او و شما را ناراحت کرده صحبت می‌کند، نباید صرفا سر خود را به معنای گوش دادن تکان دهید، بلکه باید فکری به حال حل آن مسئله کنید. آقایان تمایل دارند موقعیت‌ها و گزینه‌های موجود را تجزیه و تحلیل کنند که این امر خانم‌ها را بسیار عصبانی می‌کند. بیشتر اوقات همسرتان فقط به صحبت نیاز داشته و تمایل دارد شما نیز در صحبت‌های او فعالانه شرکت کنید، نه اینکه نقش یک قهرمان را بازی کنید و تمام روز نشان دهید به موضوعاتی که همسرتان درباره آنها صحبت می‌کند علاقه دارید و از لحاظ احساسی هم به او اهمیت می‌دهید. گوش دادن باید به‌صورت فعالانه باشد، نه اینکه فقط گوش دهید و صحبتی نکنید.
گوش دادن به احساسات همسرتان ضرورت دارد، اما احساسات شما هم مهم است. بسیاری از آقایان تصور می‌کنند که باید احساسات خود را پنهان کنند تا مبادا ضعیف به نظر بیایند.
اگر احساسات خود را با همسرتان در میان نگذارید او احساس می‌کند رابطه نزدیکی را که با شما داشته از دست داده و هنگامی که او از این موضوع خسته شود، حس می‌کند شما قصد ترک او را دارید. نمی‌توان به‌راحتی آقایان را وادار به بروز احساسات‌شان کرد. بیان احساسات نشان‌دهنده قدرت فرد است، اما با افزایش سن آقایان می‌آموزند که نباید به دیگران اجازه داد متوجه شوند او از چیزی می‌ترسد.
مرد بودن به این معنا نیست که باید همیشه قدرت را دست بگیرید. بسیاری از آقایان این حقیقت را درک نمی‌کنند.
آنها سعی می‌کنند هر چیزی را که می‌خواهند با سلطه‌جویی به دست آورند. اما این سلطه‌جویی نباید شامل درخواست یا سلطه‌جویی روی همسر باشد، چون خانم‌ها علاقه‌ای به آن ندارند. قرارگیری در موضع قدرت که آقایان اغلب خود را در آن شرایط قرار می‌دهند رابطه را از بین می‌برد. رابطه باید دوطرفه و مبتنی بر حمایت و احترام متقابل باشد.
در ارتباط با دیگران است که انسان شخصی خاص تلقی می‌شود، نه به تنهایی. پس به‌جای قرار گرفتن در برابر همسرتان سعی کنید کنار او و حامی او باشید.
بهترین چیز در دنیای مدرن، محو شدن مرزهای ارتباطی است اما در عین حال، بدترین اتفاق دنیای امروز هم از دست رفتن همین مرزهاست. خوبی وسیله های ارتباطی جدید این است که شما در هر لحظه و هر جایی در دسترس هستید اما این اتفاق می تواند در لحظاتی که شما با همسرتان هستید دردسرساز شود. پس مراقب باشید و وقت بودن تان با او را صرف گپ زدن های تلفنی و دوستانه یا پیامک بازی نکنید. نگذارید دیگران هنگام صرف یک ناهار دو نفره و رمانتیک با تلفن زدن و خاطره تعریف کردن، میان شما فاصله بیندازند.
شاید لازم باشد گاهی در حضور همسرتان تلفن همراه خود را خاموش کنید یا برای دوستان تان روشن کنید که در چه ساعاتی می توانند با شما تماس بگیرند.هنوز روز شروع نشده که شما برنامه های تان تا پایان شب را هم هماهنگ کرده اید و وقت سر خاراندن هم برای خودتان باقی نگذاشته اید.
خرید کردن، ملاقات با دوستان، انجام کارهای خیریه، بردن بچه ها به کنسرت، کلاس های آموزشی خودتان و … اگرچه بخش های جداناشدنی زندگی شما هستند، اما اگر سهم قابل توجهی از زندگی تان را اشغال کنند، جایی برای عشق باقی نمی گذارند. شاید شما آنقدر سرگرم شده باشید که توان دیدن این واقعیت را پیدا نکنید اما پر بودن همیشه برنامه های شما، وقتی برای توجه به همسرتان و نیازهای او باقی نمی گذارد. برای اینکه به یک نفر نزدیک شوید، باید زمان و انگیزه کافی برای توجه کردن به او را داشته باشید.
شاید خودتان ندانید که به لپ تاپ یا آیفون کوچک تان معتاد شده اید اما همسرتان زودتر از هر کسی این را متوجه می شود. کافی است شما بگویید »می روم ایمیل هایم را چک کنم و زود برگردم« و بعد از گذشت دو، سه ساعت هنوز پشت رایانه باشید تا همسرتان مهر معتاد بودن را به شما بچسباند.
مهم نیست که او این موضوع را به زبان بیاورد یا اینکه بی صدا از کنار ساعت های طولانی که شما سرگرم رایانه یا تلفن همراه تان هستید، بگذرد. در هر حال، این اتفاق فاصله ای پر نشدنی را میان شما دو نفر ایجاد می کند که به مرور می_تواند سرنوشت رابطه صمیمانه تان را به خطر بیندازند.
عاشق کار کردن هستید؟ اشکالی ندارد. ما نمی خواهیم کار را به عنوان متهم اصلی سرد بودن رابطه تان معرفی کنیم اما بد نیست بدانید که نه خود کار، بلکه شیوه کار کردن تان می تواند زندگی شما را با چالش هایی روبرو کند. اگر نمی خواهید رابطه تان آسیب ببیند، حساب کار را از خانه جدا کنید.
شما چند ساعت از روز در محل کارتان مشغول هستید و این حق همسرتان است که با ورود شما به خانه، فرصت کافی برای صحبت کردن، تماشای تلویزیون و بدون دغدغه شام خوردن در کنار شما را داشته باشد.
پس کار بیرون را به خانه نیاورید و چند ساعت را به زندگی مشترک اختصاص دهید.اگر می خواهید زندگی مشترک تان سرزنده بماند، بازی کردن را فراموش نکنید. قرار نیست همه زندگی شما جدی و با قاعده باشد و تمام تفریح های تان هم به پول وابسته باشد. شما می توانید با هم وقت بگذرانید و بدون صرف هیچ هزینه ای عشق را در خانه تان زنده کنید.
مراقب باشید! دنیای زن و شوهری، پیچیده تر از آن است که به حال خودش رهایش کنید.اگر می خواهید عشق تان همیشه پا برجا بماند، باید در تمام لحظات زندگی تان چهار چشمی مراقب این عشق باشید. شاید باور نکنید اما عادت های ساده و به ظاهر بی اهمیتی که در زندگی شما جا خوش کرده اند، خیلی زود می توانند عشق تان را از تب و تاب بیندازند و میان شما دیواری بکشند که به سادگی ویران نمی شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


7 × = چهل دو