گزارش فرهنگي//

محفل ادبی گؤروش۱۷، برای اولین بار در ارومیه تجلیل از یک بانوی شاعر

محفل ادبی گؤروش۱۷، برای اولین بار در ارومیه  تجلیل از یک بانوی شاعر

گروه فرهنگی:هفدهمین محفل ادبی »گؤروش« از سوی واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه به بانوی شاعر اجتماعی و آیینی خانم »ویدا افضلی« اختصاص یافت.
به گزارش آرازآذربایجان ،بر پایه همین گزارش با استناد به روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان غربی، این مراسم که در سالن اجتماعات حوزه هنری استان تشکیل یافته بود علاوه بر خانواده ویدا افضلی، شاعران و نویسندگان، جمعی از مسئولان فرهنگی هنری استان از جمله رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و نمایندگانی از اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور داشتند از سال‌ها فعالیت ادبی ویدا افضلی در حوزه شعر ترکی و فارسی تجلیل شد.
رییس حوزه هنری آذربایجان غربی در این برنامه با تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی این برنامه بر ادامه محفل ادبی گؤروش به عنوان یکی از سنت‌های حسنه در حوزه هنری آذربایجان غربی طی سال‌های اخیر تاکید کرد.
هادی سعیدی‌فرد با اشاره بر اهمیت حضور بانوان هنرمند در تاریخ فرهنگی آذربایجان غربی و تاثیر فعالیت‌های هنری این قشرهنرمند در رشد و توسعه فرهنگی استان و تربیت هنرمندان را بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: باید برای نسل‌های آینده اقدامات فرهنگی خاص صورت گیرد که در همین راستا تربیت نسل جدید از هنرمندان نیازمند همکاری صمیمی قشر هنری با دستگاههای فرهنگی هنری استان آذربایجان غربی است تا از ایجاد شکاف فرهنگی در این برهه از زمان جلوگیری شود.
شعرخوانی شاعران بررسی آثار ویدا افضلی توسط اساتید شعر و ادب از جمله دکتر »سعید سلیمانپور«، »حمید واحدی«، »بهرام اسدی« و »مصطفی قلیزاده علیار«، از بخش‌های اصلی این مراسم بود. سعید سلیمانپور طی سخنانی گفت: خانم ویدا افضلی جزو شاعرانی است که راه شاعری و مسیر هنری خود را پیدا کرده و ذوق و هنر خود را در ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) و حوزه دفاع مقدس و ارزشهای جامعه به کار می برد و این راه بسیار ارزشمند و نورانی است.
حمید واحدی منتقد ادبی هم در این مراسم، ضمن تجلیل از تلاشهای ادبی و شاعرانه ویدا افضلی، گفت: هر شاعر و هنرمندی، لازم است دائماً و به طور مستمر، در آثار خود تجدید نظر و در راستای تکیل آن تلاش نماید تا ماندگار باشد، شاعر و هنرمند نباید آنچه آفریده قانع و راضی باشد.
بهرام اسدی هم با قرائت نمونه هایی از بایاتی های ترکی خانم افضلی، این بانوی شاعر را یکی از پرتلاش ترین شاعران ارومیه خواند که علاوه بر اشعار فارسی و ترکی، به روش سنتی بایاتی های اجتماعی، آیینی، دفاع مقدسی و طنزآمیز نیز سروده و کتابی هم مشتمل بر این سرود ها منتشر کرده.مصطفی قلیزاده علیار هم با تقدیر از آثار ارزشمند خانم ویدا افضلی، گفت: عموم آثار خانم افضلی در دو موضوع آیینی و دفاع مقدس است اما در میان پنج کتاب مجموعه شعر منتشر شده خود، کتاب »شمیم غنچه ها« با بیش از ۵۰ شعر در قالبهای مختلف شعر ترکی و فارسی مثل عزل، رباعی، مثنوی، بایاتی، قوشما و … را به موضوع و ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) اختصاص داده و این پدیده مبارک ادبی تاکنون یا اتفاق نیفتاده و یا بسیار نادر است که یک شاعر، یک کتاب از اشعار خود را در ۱۱۰ صفحه فقط به حضرت فاطمه زهرا (س) منحصر کند، این توفیق الهی شامل خانم ویدا افضلی شده و شامل هر شاعر و هنرمندی نمی شود، لذا خانم افضلی را بحق می توان »شاعر فاطمی« خواند و لقب داد و این افختار بزرگی است.
نسیم قنبرزاده دختر خانم افضلی هم طی سخنانی، ضمن تشکر از حوزه هنری و مشارکت کنندگان مراسم »گؤروش۱۷«، گفت: مادر من بانو ویدا افضلی هم شاعر متعهد در جامعه است، هم کدبانوی لایق، هم مادری مهربان و مربی دلسوز برای فرزندانش و هم همسری شایسته برای پدرم؛ او همه این خوبیها را یکجا دارد و ما به وجود چنین مادری افتخار می کنیم.«
در بخشی از برنامه گؤروش۱۷ شاعران حاضر در مراسم ضمن عرض تبریک به خانم افضلی و آزوی توفیقات روزافزون برای او، اشعار خود را قرائت کردند و دوستان و اعضای خانواده و اقوام افضلی هم مراتب تبریک خود را اظهار کردند و در پایان مراسم، از سوی سعیدی فرد رییس حوزه هنری، نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معصومی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان، با تقدیرنامه و هدایا، از خانم ویدا افضلی تجلیل شد.
شایان ذکر است »ویدا افضلی« متولد سال ۱۳۴۳شمسی در ارومیه؛ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته فقه و حقوق است. وی سرودن شعر را از دوران کودکی آغاز کرده و در سال ۱۳۶۰شمسی عضو انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران بود و همزمان با مجله اطلاعات هفتگی و جوانان در زمینه ادبیات همکاری داشت.کسب رتبه‌های برتر جشنواره‌های مختلف کشوری وچاپ و انتشار کتاب‌های »طغیان عطش«، »کوچک مردان ایران«، »شمیم غنچه‌ها« و »بایاتیلار« بخشی از فعالیت‌های ادبی ویدا افضلی تاکنون بوده است.
ناگفته نماند که اجرای محفل ادبی گؤروش در نکوداشت فرهیختگان ادبی زنده در حال حیاتشان، برای نخستین بار ازتیر ماه سال۱۳۹۵ با تجلیل از مقام ادبی» قنبر حقیری « در واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی آغاز شد که در این راستا تجلیل از شاعران و نویسندگانی برجسته همچون مرحوم علی نشانی، بیت الله جعفری، مظفر خداوندگار، توحید اصغرزاده، محمدرضا مهرزاد صدقیانی، علی رشتبر و … اجرا گردید وهفدهمین محفل ادبی گؤروش در سال ۱۴۰۲به » ویدا افضلی « اختصاص داشت.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 7 =