لزوم برنامه‌ریزی بر اساس آمار برای توسعه آذربایجان غربی

لزوم برنامه‌ریزی بر اساس آمار برای توسعه آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: نمی‌توان برای توسعه کل استان نسخه واحدی نوشت چرا که هر منطقه برای خود مسایل خاصی دارد که در اولین قدم باید این مسایل و مشکلات شناسایی شوند.
یکی از مهمترین بخش هایی که توسعه استان آذربایجان غربی را می تواند در مسیر رشد و در ریل روان خود قرار دهد ؛ نظام بانکی استان است. در حوزه نظام پولی و مالی یک‌سری دغدغه‌هایی وجود دارد و باید در نشست های تخصصی با حضور متولیان امر، چالش‌ها مطرح و برنامه‌ریزی برای سال جاری در بحث اقتصاد مقاومتی انجام شود.
کلیدی‌ترین نقطه در رابطه با بحث برنامه‌های توسعه منطقه، یکی از موارد بحث منابع مالی یا بازار پولی است که با روسای موسسات و بانک‌ها ارتباط پیدا می‌کند.
در برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای برخی بانک‌ها آمار ارائه نمی‌کند و به همین دلیل نمی توان برنامه‌ریزی استان را بر اساس توانمندی‌های پولی استان که ارتباط به این موضوع دارد، مدیریت کردم و این به یک چالش تبدیل شده است.
‌برخی مطرح می‌کنند که بر اساس نظر کانون مرکز بانک‌ها قرار بر این است تا آمار ارایه نشود که فکر نمی‌کنیم سیاست‌های بانک مرکزی این باشد که بحث تعیین ساعات و آمار محدودیتی نمی تواند داشته باشد.
برای برنامه‌ریزی بر روی موضوعات کلیدی از جمله توسعه استان آذربایجان غربی باید آمار در دسترس باشد و دستگاههای اجرایی که در حوزه آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند باید به این مساله توجه داشته باشند.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی با ظرفیت های فراوان و بالقوه در کشاورزی و دامپروری و مخصوصا برای سرمایه گذاری و گردشگری موقعیت ویژه ای برای توسعه دارد و به لحاظ موقعیت فوق العاده جغرافیایی شرایط خاصی برای ترانزیت کالای ایرانی به ترکیه و قلب اروپا دارد.این در شرایطی است که سرمایه گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند آن به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، یکی از مهمترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی است.
فراهم نمودن زمینه های جذب سرمایه ، حمایت و هدایت سرمایه گذاران، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه گذاری در کلیه دستگاههای اداری استان جهت کمک به سرمایه گذاران ترسیم و ایجاد شود.
احصاء و اطلاع رسانی ظرفیتهای موجود استان برای جذب سرمایه گذاران از مهم ترین وظایف حوزه سرمایه گذاری استان در شرایط اقتصادی امروز است و اهمیت جذب سرمایه گذاری بویژه سرمایه گذاری خارجی در استان، نشان می دهد که یکی از اولویت های اساسی توسعه استان موضوع مهم جذب سرمایه گذار است. این مهم نیازمند شناسایی، تدوین و ارائه توانمندیها، پتانسیلها و فرصتهای سرمایه گذاری استان در چارچوب و قالب بین المللی به سرمایه گذاران بالقوه خارجی است.
فرصتهای سرمایه گذاری آذربایجان غربی در بخش های صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات، توریسم و امور زیربنایی باید به مخاطبان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی شناسانده شود.
معرفی مزیتها و مشوقهایی که ایران و استان آذربایجان غربی را مستعد سرمایه گذاری می کند و می تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی موثر باشد باید از راه برگزاری نمایشگاهها، همایش ها و جشنواره ها معرفی شود.
این در حالی است که تعامل با بخش خصوصی و مجامع صنفی خصوصی برای جذب سرمایه گذاری و توسعه استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و جایگاه ویژه بخش خصوصی در قوانین و اسناد بالادستی کشور، بویژه قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، نشان می دهد که توسعه اقتصادی آذربایجان غربی از مسیر تعامل با بخش خصوصی است.
در چنین شرایطی برگزاری همایش های فرصت‌های سرمایه‌گذاری یک نیاز اساسی برای توسعه استان محسوب می شود و به نظر می رسد چنین همایش‌هایی باید هدف‌دار باشد و به بخشی از اهداف تعیین‌شده نیز دست یابد، لذا اگر معلوم شود که برگزاری این همایش ضروری است و می‌تواند مفید باشد حتما در استمرار آن مساعدت شود.
البته کارشناسان اقتصادی نسبت به تهیه نسخه‌ای مشخص برای رونق اقتصادی و توسعه منطقه شمالغرب کشور و آذربایجان غربی تاکید می کنند و معتقدند که دستگاههای اجرایی استان آذربایجان غربی باید دقت کنند که نمی‌توان برای کل استان نسخه واحدی نوشت چرا که هر منطقه برای خود مسایل خاصی دارد که در اولین قدم باید این مسایل و مشکلات شناسایی شوند.
شرایط کنونی و نابسامان اقتصادی کشور و استان می طلبد که در برنامه‌های توسعه‌ای منطقه و استان بازنگری شود و باید فرمانداران و نمایندگان شهرستان ها با تجدیدنظر در مسائل منطقه و استفاده از نظرات کارشناسان و اقتصاددانان، مشخص کنند که چه کاری برای توسعه و عمران شهرستان ها لازم است.
این در حالی است که موضوع مهاجرت نیز در توسعه مناطق مختلف استان تاثیرگذار است و مهاجرت گر چه به ظاهر یک پدیده منفی است اما می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود که لازمه آن شناسایی افراد توانمندی است که در گذشته مهاجرت کرده‌اند.
از سوی دیگر؛ امروز می‌توان از موضوع مهاجرت برای توسعه و حل مسایل و مشکلات کمک گرفت و در این موضوع نیز آذربایجان غربی شرایط ویژه ای دارد چرا که بسیاری از مهارجرت کنندگان استان برای تحصیل و شغل معمولا به استان بازنگشته اند و باید با دعوت از آنها از توان مدیریتی و اقتصادی آنها بهره برد و به نظر می رسد باید توانمندی‌های چنین افرادی مدیریت شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 15