قیمت پایین انگور بلای جان ثروت پنهان آذربایجان غربی

قیمت پایین انگور بلای جان ثروت پنهان آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :عرضه فرآورده های محصولات انگور بصورت کشمش، دوشاب، آبغوره، شیره انگور و روغن هسته انگور می تواند انگور آذربایجان غربی را بیشتر معرفی کند ولی قیمت پایین این محصول استراتژیک استان باغداران منطقه را نگران کرده است.
باغداران و تولیدکنندگان محصول انگور در استان با آغاز فصل برداشت انگور در منطقه به خاطر کاهش شدید قیمت این محصول و کسادی بازار نگران محصول خود هستند
پایین بودن قیمت انگور در استان آذربایجان_غربی باعث شده انگور در دستان باغداران این استان بماند و این در حالی است که انگور به عنوان یکی از محصولات مهم و اساسی کشاورزان استان است ولی این روزها خبرهای خوبی از بازار این محصول به گوش نمی‌رسد.
اخبار حاکی است هم‌اکنون بیش از یکصد هزار تن انگور در منطقه‌ای که یکی از قطب‌‌های تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود به علت پایین بودن نرخ این محصول روی دست تولیدکنندگان مانده است و نبود بازار مناسب و حتی خریدار؛ شوک بزرگی به اهالی این استان، وارد آورده است.
در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم انگور در بازار ارومیه بین یک هزار و تا یک هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر از تلاش و زحمت و انتظار یک ساله باغداران بگذریم، قیمت موجود با توجه به بالا بودن حق‌الزحمه کارگر و هزینه‌های جانبی دیگر به هیچ‌وجه مناسب نیست و در صورت ادامه روند کنونی لطمه بزرگی به اشتغال و توسعه و عمران منطقه وارد می‌شود.
با این وضعیت، باغداران استان به دلیل پایین بودن قیمت انگور در بازار و بالا بودن هزینه تمام شده ترجیح می‌دهند محصولات تولیدی خود را به کشمش تبدیل کرده و با این قیمت محصول خود را به بازار ندهند.این در حالی است که آذربایجان غربی بدلیل داشتن موقعیت جغرافیایی فوق العاده و آب و هوای مناسب برای کشاورزی یکی از استان های برتر تولیدات کشاورزی و به خصوص محصول انگور است. ولی این محصول آذربایجان غربی علی‌رغم کیفیت بالا و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها حمایت نمی‌شود و برخی اوقات دیده می شود که واردات میوه محصولات تولید داخل را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند.
تولید انواع میوه‌های گوناگون در استان های مختلف در کشور باعث شده که در شرایطی که میوه‌ تولید داخل می‌تواند حرف اول را در کشور و جهان بزند؛ دلیلی به واردات میوه نیست.
باغات استان آذربایجان غربی شرایط عالی برای تولید میوه استراتژیکی انگور دارند و کیفیت تولید این محصول به گونه‌ای است که توانایی تأمین بازار داخل و جهان را دارد اما متأسفانه حمایت جدی از آن نمی‌شود و برخی اوقات می بینیم که کشاورزان با مشکل فروش این محصولات دست و پنجه نرم می کنند. سطح زیر کشت انگور در استان آذربایجان غربی ۲۱ هزار هکتار بوده که ۱۶ هزار هکتار آن به صورت ‌آبی و ۵ هزار هکتار نیز دیمی است و انواع انگور در استان آذربایجان غربی بالغ بر ۵۰ نمونه است و تازه خوری، کشمش، صادرات تبدیلی و صنعتی از مصارف انگور به شمار می‌رود و محصولات فرعی انگور نیز شامل سرکه، روغن کنسانتره آبمیوه و شیره است.از سوی دیگر، برداشت سالانه ۲۲۰ هزار تن انگور از تاکستان های آذربایجان غربی لزوم توجه به صنایع تبدیلی برای تاکستان ها را دو چندان کرده و این درحالیست که بهره برداری سنتی و غیر علمی انگور موجب کاهش بهره وری در تاکستانهای استان بعنوان قطب تولید این محصول شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که فرآوری انگور و مشتقات به دست آمده از آن باید از حالت سننتی خارج شود و در این زمینه آموزش ضرورت دارد و باید با روشهای جدید پیش رفت تا انگور آذربایجان غربی بیشتر بتواند خود را در بازارهای جهانی نشان دهد.در برخی موارد خشک کردن انگور به صورت مکانیزه با مواد شیمیایی انجام می شود که هدف باید خشک کردن انگور با استانداردهای روز بدون مواد شیمیایی باشد.
این در حالی است که کمبود آب یکی دیگر از مشکلات در باغات انگور استان است و با توجه به کمبود آب، گرما زدگی نیز خسارات زیادی را به کیفیت انگور وارد می کند که باید از نظر علمی بررسی شود.خاک کردن بوته های انگور در زمان سرما روش مناسبی در حال حاضر برای جلوگیری از سرما زدگی در استان است و این کار شاید برای جلوگیری از سرما زدگی مفید باشد اما معضلاتی را نیز از جمله شکستگی بوته های انگور به دنبال دارد.
اما ورود انواع میوه‌های خارجی در بازار داخل لزوم تقویت و حمایت میوه انگور در استان آذربایجان غربی را بر همگان آشکار کرده است و باید از واردات بسیاری از میوه‌ها خودداری شود.
بر اساس آمارهای اعلامی واحد های تبدیلی استان، مشتریان زیادی برای محصول کنسانتره میوجات آذربایجان غربی در دنیا وجود دارد و روند صدور این محصول به کشورهای خارجی از روند رو به رشدی برخوردار است و با وجود این ظرفیت های فوق العاده به نظر می رسد باید مسئولان بیش از پیش به مسایل و مشکلات کشاورزان و باغداران انگور استان رسیدگی کنند.
این در حالی است که با توجه به سابقه دیرینه برگزاری جشنهای برداشت انگور در ارومیه دومین جشنواره ملی انگور در ارومیه از بیست و چهارم شهریور ماه جاری برگزار می شود. همکاری بخش خصوصی در اجرای این جشنواره از نکات قابل توجه بوده و یکی از واحدهای اقامتی استان بهمراه یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری تهران از سرمایه گذاران این جشنواره خواهد بود.
همانطوریکه در استانهای دیگر از مواهب طبیعی و الهی در برگزاری جشنواره های سالیانه استفاده می شود سعی خواهد شد تا جشنواره ملی انگور بصورت ملی هر ساله در ارومیه برگزار شود.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عرضه فرآورده های محصولات انگور بصورت کشمش، دوشاب، آبغوره، شیره انگور، روغن هسته انگور، غذاهای محلی تهیه شده از آن، نمایش گونه های مختلف انگور، بازدید از باغات نمونه، اجرای همایش یک روزه با عنوان انگور ثروت پنهان، توسعه گردشگری کشاورزی و اجرای برنامه های فرهنگی و موسیقی از عمده برنامه های جنبی این جشنواره است که می تواند تاثیر بسزایی در معرفی انگور آذربایجان غربی به مشتریان در داخل و خارج از کشور داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 4