اقتصاد مقاومتی راهبردی مناسب برای اصلاح پایه‌های اقتصادی کشور

گفت و گو: آمنه شهیدی
به سراغ حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزائی یکی از اعضاء هیئت مدیره منطقه آزاد ماکو رفتیم و مصاحبه‌ای را انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.
* با تشکر از اینکه این فرصت را در اختیار قرار ما دادید تا دقایقی را درباره منطقه آزاد ماکو در خدمتتان باشیم. به عنوان سوال اول بفرمائید جایگاه و نقش مناطق آزاد را در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی »اقتصاد مقاومتی« از سوی مقام معظم رهبری در که در بند ۱۱ به نقش مناطق آزاد کشور اشاره شده است، مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور می‌تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا نماید.
در این میان منطقه آزاد ماکو با توجه به شرایط جغرافیائی آن می‌تواند نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد؛ که زیر ساخت های لازم برای تحقق این امر در حال آماده سازی است؛ که در سفر اخیر پر خیر و برکت آقای مهندس ترکان توجه جدی به زیر ساخت ها از جمله ایجاد راه‌های ارتباطی به منطقه و فرودگاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت که در این زمینه می‌توان به تعریض جاده او اوغلی به بازرگان به طول ۱۳۰ کیلومتر با استانداری آذربایجان غربی توافق شد که در دو سال آتی مورد بهره برداری قرار گیرد و نیز فرودگاه ماکو با هماهنگی منطقه آزاد مقرر شد تا آخر سال ۹۳ به بهره برداری برسد؛ که در حال تجهیز کارگاه برای عملیات اجرائی این فرودگاه می‌باشند. این دو طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. با عنایت به اینکه منطقه آزاد ماکو، منطقه نو پا بوده، دارای استعدادهای سرشار اقتصادی است که سرمایه گذاران اقتصادی می‌توانند از این ظرفیت به وجود آمده استفاده لازم را بکنند، به دلیل اینکه این منطقه شریان حیاتی اقتصادی کشور که دروازه ورود به اروپا است از ظرفیت‌های بالای سه همسایه خارجی برخوردار است، که در سال ۱۳۹۳ در تفاهم نامه اقتصادی حجم تبادلات اقتصادی بین ایران و ترکیه تا سقف ۳۰ میلیارد دلار تعیین شده است که در تحقق آن منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای را ایفا نماید. منطقه آزاد ماکو هفتمین منطقه آزاد کشور است که در آینده در تحولات اقتصادی کشور نقش آفرینی خواهد کرد که مسئولان آن با جدیت در حال آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای این منطقه هستند؛ که بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی در این منطقه تحقق خواهد یافت و اقتصاد مقاومتی راه برد مناسبی برای اصلاح پایه‌های اقتصادی کشور خواهد بود که مقام معظم رهبری به حق و به موقع به اصلاح ساختار اقتصادی کشور و دور زدن تحریم‌های ظالمانه تاکید فرمودند.
* در حال حاضر چه تدابیری برای مشکلات ترانزیتی کالا در منطقه آزاد ماکو اندیشیده شده است که صف‌های طولانی کامیون‌ها در این منطقه کاهش یابد؟
در رابطه با ترانزیت کالا در مرز بازرگان مشکلات جدی وجود دارد و صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز ایران و ترکیه که در بعضی از مواقع به مدت یک هفته در پشت مرز می‌مانند مشکلات عدیده ای را برای این منطقه به وجود آورده است که خوشبختانه در سفر اخیر آقای مهندس ترکان مقرر شد یک لاین جدیدی در گمرک بازرگان برای ورود و خروج کامیون‌ها ایجاد شود که انشاء الله تا عید افتتاح خواهد شد که این خود در کاهش صف‌های طولانی موثر خواهد بود.
* آیا قبلا این امکان وجود نداشت که جاده تعریض شود و این مشکلات به وجود نیاید یا مجوز خاصی نیاز داشت؟
چرا این امکان وجود داشته است، اما به دلیل عدم پیگیری‌های لازم تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته بود که این هم در سفر اخیر آقای مهندس ترکان به منطقه آزاد ماکو مصوب شد که نسبت به تعریض این جاده با همکاری استانداری آذربایجان غربی اقدام لازم صورت گیرد؛ که این هم در تبادلات اقتصادی منطقه نقش بسزائی خواهد داشت.
* برای محورهای ارتباطی که در منطقه وجود دارد چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در حال حاضر محور ارومیه (او اوغلی خوی) به بازرگان با جدیت در حال پیگیری است و محور دیگر ارتباطی از آذربایجان شرقی به مرز بازرگان وجود دارد که در حال انجام است و محور ارتباطی دیگر فرودگاه‌های ارومیه، تبریز و خوی می‌باشد که تردد در حال انجام است و از همه مهم‌تر فرودگاه منطقه آزاد ماکو است که در حال تجهیز کارگاه جهت آغاز عملیات اجرائی در این فرودگاه هستند.
* پس این فرودگاه می‌تواند در آینده نزدیک بین‌المللی هم باشد؟
بلی این فرودگاه در آینده نزدیک به یکی از فرودگاه‌های فعال منطقه تبدیل خواهد شد که در حال آغاز عملیات اجرائی این فرودگاه هستیم و نیز پروازهای خارجی در این فرودگاه صورت خواهد گرفت.
* تاکنون چه اقداماتی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی صورت گرفته است؟
انشاء الله در سال آینده همایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این منطقه صورت خواهد گرفت که در حال برنامه ریزی برای این کار هستیم و اخیرا به ابتکار منطقه آزاد ماکو یک همایش سرمایه گذاری داخل استانی در تهران صورت گرفت که جمعی از فعالان اقتصادی اعلام آمادگی کردند در این منطقه سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف داشته باشند؛ که در این همایش استاندار محترم و پر تلاش آذربایجان غربی مطالب خوبی بیان داشتند و مدیر عامل محترم منطقه آزاد ماکو نیز اعلام آمادگی کردند موانع سرمایه گذاری را برطرف نماید و بنده نیز در رابطه با امنیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران عزیز آن منطقه مطالبی را بیان داشتم که مورد استقبال سرمایه گذاران محترم نیز قرار گرفت.
* برنامه‌هایی که منطقه آزاد ماکو برای سال ۹۳ در نظر گرفته است چیست؟
۱- پیگیری طرح جامع و طرح تفضیلی منطقه آزاد ماکو ۲- واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی ماکو، پلدشت و شوط ۳- راه اندازی بازارچه‌های مرزی ماکو، پلدشت و شوط ۴- تسهیل در صدور مجوز فعالیت‌های تجاری صنعتی ۶- آماده سازی زیرساخت‌های لازم و ضروری که شناسائی لازم صورت گرفته است.
* با توجه به این که به تعطیلات نوروز هم نزدیک می‌شویم چه اقداماتی برای جذب مسافر و چه اقدامات رفاهی برای گردشگران در نظر گرفته شده است؟
گر چه امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه در حد کافی وجود ندارد، اما همکاران ما در حال حاضر با تمام توان در تلاش هستند تسهیلات لازم برای مسافرین عزیز عید نوروز در این منطقه را فراهم نمایند تاکنون جلسات متعددی با مسئولان مربوطه در این منطقه صورت گرفته است که از مسافرین نوروزی استقبال خوبی به عمل آید. از جمله این اقداماتی که انجام خواهد شد، ایجاد ایستگاه راهنمای مسافران نوروزی در ورودی شهرها، کشیک‌های ادارات در ایام نوروز، امنیت مسافرین نوروزی، آمادگی شهرداری‌ها و هلال احمر برای مقابله با حوادث غیر مترقبه احتمالی، مرتب سازی اماکن تاریخی، معرفی تفرجگاه‌های مذهبی و تفریحی و تاریخی، امکانات خوابگاهی برای مسافرین، اعطای بسته‌های فرهنگی به مسافرین می‌باشد
* به عنوان نکته پایانی اگر مطلبی هست بفرمایید؟
ما از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم به این منطقه بیایند و از هر گونه سرمایه گذاری که در چهارچوب قانون پیش بینی شده است استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم هر امکاناتی که لازم باشد در اختیارشان قرار دهیم و از مسئولان عالی مناطق آزاد هم انتظار داریم، توجه جدی به این منطقه تازه تاسیس داشته باشند که در این زمینه از حضور ارزشمند آنان در این منطقه استقبال می‌کنیم و در پایان از عنایت و توجه ویژه دبیر محترم شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی کشور جناب آقای مهندس ترکان صمیمانه تشکر می‌کنیم که با حضور خویش در این منطقه تحرک تازه‌ای به سرمایه گذاری در این منطقه بخشیدند که حضور ایشان در این منطقه پر خیر و برکت بوده و موجب دلگرمی مسئولان و مردم منطقه شده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


8 − هشت =