زيبا کلام: دست‌آورد ژنو برداشته شدن فرش بهره‌برداري پوپوليسيتي از انرژي هسته‌اي است

قدیری:در رابطه با هزینه‌های انرژی هسته‌ای بزرگنمایی می‌شود

قدیری:در رابطه با هزینه‌های انرژی هسته‌ای بزرگنمایی می‌شود

گروه خبر: مناظره زیباکلام و قدیری ابیانه با موضوع “توافقات ژنو” در دانشگاه ارومیه برگزار شد.
صادق زیباکلام در مناظره با محمدحسن قدیری ابیانه که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهارکرد: نگاه بنده به مساله مذاکرات یک نگاه فرعی است، نگاه اصلی من به سوالی اساسی‌تر و بنیادی‌تر است که دلیل این منازعه پیش آمده با غربی‌ها بر سر مساله هسته‌ای چه بود، مگر ما چه کار می‌خواستیم بکنیم که آن‌ها با ما مخالفت کردند، این مساله بنیادی است که ما باید در یک محفل دانشگاهی به آن بپردازیم.
وی تصریح کرد: باید واقع‌بینانه به این مسائل پرداخته شود، معمولا جامعه نمی‌تواند نگاه نقادانه به این موضوع داشته باشد و نمی‌تواند مورد تجزیه و تحلیل توسط نخبگان سیاسی و فکری قرار بگیرد و به نظر من صرفا مبارزه با امریکا است که به این پدیده شکل و جهت می‌دهد. این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: معتقدم مهم نیست که مفاد ژنو چیست، ما قرار است چه کار کنیم و آن‌ها قرار است چه کار کنند، به نظر بنده بزرگرترین دست‌آورد ژنو این است که شاید برای اولین بار این سوال در جامعه و دانشگاه‌های ما مطرح شود که انرژی هسته‌ای چه فوایدی برای ما دارد.
زیباکلام با اشاره با این که از این پس مخالفتی با انرژی هسته‌ای کشور صورت نخواهد گرفت، اظهار کرد: باید ما به ازای تولید انرژی هسته‌ای را بررسی کنیم، که شاید تا کنون آن‌گونه که باید به آن نپرداخته‌ایم چرا که در محور مبارزه با امریکا قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بزرگترین دست‌آورد ژنو چیزی است که در توافقات نوشته نشده است و آن برداشته شدن فرش بهره‌برداری پوپولیسیتی از انرژی هسته‌ای است.
این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: باید بررسی کنیم که هزینه تولید برق از نیروگاه هسته‌ای را از چه طریقی می‌خواهیم تهیه کنیم، از مصرف‌کننده یا دولت، اگر ضرب و تقسیمی انجام دهیم که برای تولید برق هسته‌ای چقدر باید هزینه صرف کنیم متوجه رقم بالای آن خواهیم شد.
زیباکلام با اعلام این که آلمان و ژاپن تصمیم گرفته‌اند تمام نیروگاه‌های هسته‌ای آن‌ها تعطیل شود، گفت: سال گذشته کل بودجه بهداشت و درمان و خدمات پزشکی ما ۱۴هزار میلیارد تومان بوده است، امسال این رقم به ۱۷هزار میلیارد تومان رسیده است، این در حالی است که تورم رسمی حدود ۳۵ یا ۴۰ درصد است، با یک ضرب و تقسیم ساده می‌شود متوجه شد که این رقم چند درصد اضافه شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: ۸۰دردصد حق بیمه را باید دولت پرداخت کند و ۲۰درصد آن را باید مردم پرداخت کنند ولی اکنون برعکس این اتفاق می‌افتد، یعنی ۸۰درصد را مردم پرداخت می‌کنند و ۲۰درصد آن را دولت، که حاصل آن بیمارستان‌هایی است که فقط و فقط می‌توانند صورت‌حساب پرسنل خود را پرداخت کنند.
این استاد دانشگاه افزود: سرانه بهداشت در کشور ما ۹۰۰دلار بوده است، این در حالی است که سرانه بهداشت کشورهای هم‌ردیف ایران مانند ترکیه، مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ مبالغی برابر با ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار دلار است.
زیباکلام خاطرنشان کرد: قبل از تحریم‌ها نیز کشور با مشکلاتی مواجه بود که پس از تحریم‌ها بیشتر شد، به نظر من دلیل وجود مشکلات در اقتصاد کلان ما این است که فکر می‌کنیم می‌شود با شعار اقتصاد یک کشور را اداره کرد.
سفیر سابق کشورمان در مکزیک و استرالیا در مناظره با صادق زیبا کلام گفت: مشکلات ما زمانی حل می‌شود که از تنبلی و اصراف در مصرف پرهیز کنیم، باید از خودمان بپرسیم چرا ساعت مفید کار در ادارات ما باید تنها ۲۲دقیقه در روز باشد.
قدیری ابیانه افزود: دو خط آبی بر روی پرچم رژیم صهیونیستی وجود دارد، این یعنی نیل تا فرات را مال خود می‌دانند که شامل مکه و مدینه نیز می‌شود، همین رژیم به لبنان تجاوز کرد، به مصر حمله کرد و فلسطین را اشغال کرد و تاکنون ماهی نبوده که ایران را تهدید نکند، با این حال عده‌ای چطور می‌توانند بگویند رژیم صهیونیستی ایران را تهدید نکرده است، عده‌ای خورده می‌گیرند که چرا می‌گویید رژیم صهیونیستی باید از نقشه جهان حذف شود و این بد است، باید از آن‌ها پرسید رژیم صهیونیستی فلسطین را از نقشه جهان حذف کرده است، آیا این ایرادی ندارد؟
سفیر سابق کشورمان در مکزیک و استرالیا با اشاره به این که ما رابطه ارباب و رعیتی را قبول نداریم اظهار کرد: زمانی که امریکایی‌ها می‌گویند ایرانی خوب ایرانی مرده است، جوابش مرگ بر امریکا است، زمانی که می‌گویند ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای را ندارد در حالی که رژیم صهیونیستی بمب اتم دارد و به آن کمک هم می‌کنند عده‌ای باز هم می‌خواهد امریکا هر چه گفت بگویند چشم ارباب.
وی اضافه کرد: جناب زیباکلام در رابطه با هزینه‌های انرژی هسته‌ای بزرگنمایی می‌کند، در صورتی که این‌طور نیست، این در شرایطی است که روزانه معادل دو تن طلا برای بنزین صرف می‌کنیم، بنزینی که فقط موجب آلودگی هوا و افزایش مرگ و میر در کشور می‌شود.
قدیری ابیانه با اشاره به این که در صد روز نخست دولت یازدهم معادل دویست تن طلا یارانه برای ارزان بودن سوخت در کشور هزینه شده است، گفت: در این صد روز معادل یک قرن تولید طلای کشور برای ارزان بودن بنزین در کشور هزینه شده است، از جناب زیباکلام می‌پرسم چرا قصد ندارید جلوی این هزینه‌ها را بگیرید و تمام انتقادات شما متوجه انرژی هسته‌ای است.
وی افزود: این غفلت از صورت مساله است که فکر کنیم تحریم‌ها صرفا به‌خاطر انرژی هسته‌ای است، ما زمان جنگ مگر از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کردیم که حتی ورود سیم‌خاردار که دفاعی‌ترین وسیله نظامی است را هم به کشورمان ممنوع کرده بودند.
سفیر سابق کشورمان در مکزیک و استرالیا تصریح کرد: در شرایطی که امریکا و رژیم صهیونیستی خود دارای بمب اتم هستند و ما را تهدید می‌کنند، اگر ما به دنبال ساخت این بمب نمی‌رویم فقط به‌خاطر اعتقادات خودمان است، ما اعتقاد داریم کشتن یک انسان بیگناه مانند کشتن همه بشریت است.
قدیری ابیانه در ادامه گفت: ما تاکنون چه حرکت غیرقانونی انجام داده‌ایم که غربی‌ها می‌گویند به شما اعتماد نداریم، در حالی که امریکا همچنان ادعا می‌کند گزینه نظامی روی میز است عده‌ای پیشنهاد می‌کردند که شعار مرگ بر امریکا سر ندهید، مگر آن‌ها گزینه نظامی را از روی میز برداشته‌اند که ما این شعار را متوقف کنیم.
وی در رابطه راه‌های پیشرفت کشور اظهار کرد: برای پیشرفت نباید متکی به نفت باشیم، ما در فرهنگ کار دچار ایدز هستیم، در بیماری ایدز گلوبول‌های سفید حال دفاع ندارند و دشمن را نمی‌شناسند و حتی یک سرماخوردگی ساده باعث مرگ می‌شود، دشمن استعمارگر هم سال‌ها پیش به ما گفت شما چون نفت دارید نیاز به کار ندارید و ما با باور کردیم، این تصور غلط توطئه استعمار است.
سفیر سابق کشورمان در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند بهترین تفریح کار است در حالی که برای ما بهترین کار تفریح است، در صداوسیمای ما از کار کردن به عنوان جان کندن و سگ‌دویی یاد می‌شود، ما خوب کار نمی‌کنیم که اگر خوب کار می‌کردیم و ساعت کار مفید ما به جای ۲۲دقیقه ۸ ساعت در روز بود این تحریم نمی‌توانست بر روی ما اثر بگذارد؛ هم مردم و هم دولت باید تلاش کنیم که زندگی روزمره‌مان را از وابستگی به نفت نجات دهیم، البته نباید از تلاش برای رفع تحریم‌ها هم غافل بود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 56